وَ قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْماً | امروز دوشنبه، ۱۱ مرداد ۱۴۰۰؛ روز بخیر ;)
گرمازدگی
درباره گرمازدگی

آنچه باید از گرمازدگی بدانید: علائم، علل، پیشگیری، درمان اورژانسی و کمک های اولیه

از آمریکا و استرالیا تا آسیا و آفریقا و اروپا، گرمازدگی سالانه جان بسیاری را می‌گیرد. در حقیقت گرمازدگی یک وضعیت پزشکی اورژانسی است که اگر به آن رسیدگی نشود احتمال مرگ فرد مبتلا وجود دارد. ادامه این مقاله را مطالعه کنید تا از علائم گرمازدگی و علت آن تا درمان اورژانسی گرمازدگی و کمک های اولیه به فرد گرمازده بیشتر بدانید.

پیشگفتار: گرمازدگی چیست؟

گرمازدگی (Hyperthermia) جدی ترین شکل آسیب گرمایی است و یک اورژانس پزشکی محسوب می‌شود. اگر به اینکه کسی دچار گرمازدگی شده است مشکوک هستید، بلافاصله با ۱۱۵ تماس بگیرید و تا رسیدن امدادگران کمک های اولیه را انجام دهید.

گرمازدگی می‌تواند باعث از بین رفتن یا آسیب به مغز و سایر اندام های داخلی شود. اگرچه گرمازدگی به طور عمده افراد بالای ۵۰ سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما این مسئله همچنین می‌تواند آسیب جدی به ورزشکاران جوان سالم وارد کند.

گرمازدگی اغلب در اثر پیشرفت بیماری‌های خفیف‌تر مرتبط با گرما، مانند گرفتگی عضلانی ناشی از گرما، سنکوپ گرمایی (غش کردن) و گرما خستگی اتفاق می‌افتد. اما گرمازدگی همچنین ممکن است بدون آنکه هیچ علائم قبلی از آسیب دیدگی گرمایی داشته باشید، رخ دهد.

گرمازدگی در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دمای بالا – معمولاً در ترکیب با کمبود آب در بدن رخ می‌دهد، که منجر به اختلال در سیستم کنترل درجه حرارت بدن می‌شود.

تعریف پزشکی از گرمازدگی، شامل درجه حرارت مرکزی بدن بیشتر از ۱۰۴ درجه فارنهایت (معادل ۴۰ درجه سلسیوس)، همراه با عوارض مربوط به سیستم عصبی مرکزی که پس از قرار گرفتن در معرض دمای بالا رخ می‌دهد، است.

علائم شایع دیگر شامل حالت تهوع، تشنج، گیجی، سردرگمی و گاهی اوقات از دست دادن هوشیاری یا کما است.

علت گرمازدگی
درباره علت گرمازدگی

علائم گرمازدگی

علامت بارز این عارضه درجه حرارت مرکزی بدن بالاتر از ۱۰۴ درجه فارنهایت (معادل ۴۰ درجه سانتی گراد) است. اما غش کردن ممکن است اولین نشانه باشد.

سایر علائم گرمازدگی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سردرد تپنده
  • سرگیجه و احساس سبکی سر
  • عدم تعریق علی رغم گرما
  • پوست قرمز، گرم و خشک
  • ضعف یا گرفتگی عضلانی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • ضربان قلب سریع، که ممکن است قوی یا ضعیف باشد
  • تنفس سریع و کم عمق
  • تغییرات رفتاری مانند گیجی، سردرگمی یا تلوتلو خوردن
  • تشنج
  • بیهوشی

کمک های اولیه گرمازدگی

اگر مشکوک هستید که شخصی دچار گرمازدگی شده باشد، بلافاصله با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید یا فرد را به بیمارستان منتقل کنید. هرگونه تأخیر در جستجوی کمک پزشکی می‌تواند کشنده باشد.

در حالی که منتظر رسیدن امدادگران هستید، کمک های اولیه -که در ادامه توضیح داده می‌شود- را شروع کنید. فرد گرمازده را به یک محیط با تهویه مطبوع – یا حداقل یک منطقه خنک و سایه دار – منتقل کنید و هرگونه لباس غیر ضروری را از بدن خارج کنید.

در صورت امکان، درجه حرارت مرکزی بدن فرد را اندازه گرفته و کمک های اولیه را برای خنک کردن آن تا ۱۰۱ تا ۱۰۲ درجه فارنهایت (حدود ۳۸.۳۳ تا ۳۸.۸۸ درجه سلسیوس) آغاز کنید. (اگر دماسنج در دسترس نیست، در شروع کمک های اولیه تاخیر نکنید).

این راهکارهای خنک کننده را امتحان کنید:

  • در حالی که بیمار را با آب اسفنج یا شلنگ باغبانی خیس می‌کنید، بدن او را باد بزنید.
  • بسته های یخ را در نواحی زیر بغل، کشاله ران، گردن و کمر بیمار به کار گیرید. از آنجا که این مناطق غنی از رگ‌های خونی نزدیک به پوست هستند، خنک کردن آن‌ها می‌تواند باعث کاهش دمای بدن شود.
  • بیمار را در دوش یا وان آب خنک غوطه ور کنید.
  • اگر فرد جوان و سالم است و هنگام ورزش شدید دچار گرمازدگی شده – وضعیتی که به عنوان گرمازدگی بیش تحرکی شناخته می‌شود – می‌توانید از حمام یخ برای خنک سازی بدن استفاده کنید.

برای بیماران مسن، کودکان خردسال، بیماران مبتلا به بیماری مزمن یا بیماران مبتلا به گرمازدگی بدون انجام ورزش شدید، از یخ استفاده نکنید. انجام این کار می تواند خطرناک باشد.

در صورت تأخیر در دریافت امداد اضطراری، برای کسب راهنمایی‌های بیشتر با اورژانس تماس بگیرید.

کمک های اولیه گرمازدگی
کمک های اولیه و درمان گرمازدگی

عوامل خطر گرمازدگی: چه چیزی باعث گرمازدگی می شود؟

گرمازدگی بیشتر در افراد مسن که در آپارتمان یا خانه‌هایی زندگی می‌کنند که تهویه هوا یا جریان هوا مناسبی ندارند، تأثیر می‌گذارد. سایر گروه های پرخطر شامل افرادی (در هر سنی) که آب کافی نمی‌نوشند، بیماری های مزمن دارند یا مقادیر بیش از حد الکل می نوشند، می‌باشد.

گرما زدگی به شدت با شاخص گرما مرتبط می‌باشد، که آن عبارت است از مقدار حرارتی که در هنگام ترکیب شدن اثرات رطوبت نسبی و دمای هوا احساس می‌کنید. رطوبت نسبی ۶۰٪ یا بیشتر باعث جلوگیری از تبخیر عرق شده، که این مسئله مانع از خنک شدن بدن می‌شود.

با بالا رفتن شاخص گرما به ۹۰ درجه یا بیشتر، خطر بیماری مربوط به گرما به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد. بنابراین توجه به شاخص گرمای گزارش شده -به ویژه در هنگام امواج گرما- اهمیت دارد؛ و همچنین به یاد داشته باشید که قرار گرفتن در معرض تابش کامل آفتاب می‌تواند شاخص گرمای گزارش شده را ۱۵ درجه افزایش دهد.

اگر در یک منطقه شهری زندگی می‌کنید، به ویژه اگر شرایط جوی راکد باشد و کیفیت هوای نامناسبی داشته باشید، ممکن است مستعد ابتلا به گرمازدگی در طول یک موج گرمای طولانی مدت باشید. در اثر آنچه تحت عنوان «اثر جزیره گرمایی» شناخته می‌شود، آسفالت و بتن گرما را در طول روز ذخیره می کند و فقط به تدریج آن را در شب آزاد می‌کند و در نتیجه درجه حرارت شب بالاتر می‌رود.

سایر عوامل خطر مرتبط با بیماری های مربوط به گرما عبارتند از:

سن و سال

به طور خاص، نوزادان و کودکان تا ۴ سالگی و بزرگسالان بالای ۶۵ سال در برابر گرمازدگی آسیب پذیر هستند، زیرا نسبت به افراد دیگر با سرعت کمتری با گرما سازگار می‌شوند.

درباره محافظت از کودکان در تابستان بیشتر بخوانید: «راهنمای مراقبت از پوست کودکان در تابستان: مسئله خورشید و پشه ها!»

مشکلات سلامتی

این موارد شامل بیماری‌های قلبی، ریوی یا کلیوی، چاقی یا کمبود وزن، فشار خون بالا، دیابت، بیماری روانی، بیماری سلول داسی شکل، الکلیسم، آفتاب سوختگی و هر بیماری که باعث تب می‌شود.

بر اساس مطالعه اخیر ارائه شده در نشست سالانه انجمن غدد درون ریز (توسط محققان از کلینیک مایو در آریزونا ، سازمان ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آمریکا و خدمات ملی هواشناسی)، افراد مبتلا به دیابت – که بیشتر در معرض خطر مراجعه به اورژانس، بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از بیماری های مرتبط با گرما هستند – ممکن استبه طور خاص خطر ابتلای خود را در هنگام امواج گرما دست کم بگیرند.

داروها

این داروها شامل داروهای آنتی هیستامین، قرص های رژیمی، ادرارآورها، آرامبخش ها، مسکن ها، محرک ها، داروهای تشنج (ضد صرع)، داروهای قلب و فشار خون مانند بتا بلاکرها و تنگ کننده های عروق و داروهای بیماری های روانی مانند داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد روان پریشی است.

داروهای غیرقانونی مانند کوکائین و مت آمفتامین نیز با افزایش خطر گرمازدگی همراه هستند.

با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا مشکلات سلامتی و داروها بر توانایی شما در کنار آمدن با گرما و رطوبت شدید تأثیرگذار هستند یا نه.

عوامل گرمازدگی
ارتباط گرمازدگی با شاخص گرما

پیشگیری از گرمازدگی؛ چگونه؟

وقتی شاخص گرما زیاد است، بهتر است در محیطی با تهویه مطبوع بمانید. اگر مجبورید به خارج از منزل بروید، برای پیشگیری از گرمازدگی به توصیه‌های زیر توجه کنید:

  • لباس های سبک، روشن، گشاد و کلاه لبه پهن بپوشید.
  • از ضد آفتابی با ضریب محافظت در برابر آفتاب (SPF) 30 یا بیشتر استفاده کنید.
  • مایعات اضافی بنوشید. برای جلوگیری از کمبود آب بدن، به طور کلی توصیه می‌شود روزانه حداقل هشت لیوان آب، آب میوه یا آب سبزیجات بنوشید. از آنجا که بیماری های مربوط به گرما همچنین می‌تواند در اثر کاهش نمک ایجاد شود، توصیه می‌شود در دوره های شدت گرما و رطوبت، یک نوشیدنی ورزشی غنی از الکترولیت را جایگزین آب کنید.
  • در هنگام ورزش یا کار در فضای باز اقدامات احتیاطی اضافی را انجام دهید.
  • توصیه کلی این است که دو ساعت قبل از ورزش ۲۴ اونس (حدود ۶۸۲ میلی لیتر) مایع بنوشید و درست قبل از ورزش ۸ اونس (حدود ۲۲۷ میلی لیتر) آب یا نوشیدنی ورزشی اضافه کنید.
  • در طول ورزش، باید هر ۲۰ دقیقه ۸ اونس دیگر آب مصرف کنید، حتی اگر احساس تشنگی نداشته باشید.
  • فعالیت در فضای باز را کنسل کنید یا برنامه خود را تغییر دهید. در صورت امکان، زمان بودن حضور خود در فضای باز را به خنک‌ترین زمان های روز، یا صبح زود یا بعد از غروب آفتاب، تغییر دهید.

گرمازدگی معمولا در اثر قرارگرفتن بدن در معرض حرارت بالا در ترکیب با کمبود آب بدن اتفاق می‌افتد؛ درباره فواید نوشیدن آب برای بدن بیشتر بخوانید: «۷ تا از فواید مصرف آب برای بدن: آیا شما به اندازه کافی آب می نوشید؟»

مصرف آب و پیشگیری از گرمازدگی
اهمیت مصرف آب در پیشگیری از گرمازدگی

راهکارهای دیگر برای پیشگیری از گرمازدگی عبارتند از:

  • بر رنگ ادرار خود نظارت کنید. تیره شدن ادرار نشانه کم آبی بدن است. برای حفظ ادرار با رنگ بسیار روشن، حتما مایعات کافی بنوشید.
  • وزن خود را قبل و بعد از فعالیت بدنی اندازه گیری کنید. کنترل وزن آب از دست رفته می‌تواند به شما کمک کند میزان مایعات مصرفی مورد نیاز خود را تعیین کنید.

از مصرف مایعات حاوی کافئین یا الکل خودداری کنید، زیرا هر دو ماده می‌توانند موجب شوند که بدن شما مایعات بیشتری را از دست دهد و بیماری‌های مربوط به گرما را بدتر کنند.

همچنین، از قرص های نمک استفاده نکنید، مگر اینکه پزشکتان به شما گفته باشد. آسانترین و مطمئن ترین راه برای جایگزینی نمک و سایر الکترولیت‌ها در زمان امواج گرما نوشیدن نوشیدنی های ورزشی یا آب میوه است.

اگر صرع یا بیماری قلبی، کلیوی یا کبدی دارید، رژیم های غذایی محدود به مایعات دارید، و یا با مشکل احتباس مایعات روبرو هستید، پیش از افزایش مصرف مایعات با پزشک خود مشورت کنید.

اگر در آپارتمان یا خانه ای بدون پنکه و تهویه مطبوع زندگی می‌کنید، سعی کنید حداقل دو ساعت در روز را – ترجیحاً در گرمترین قسمت روز – در یک محیط با تهویه مطبوع سپری کنید. در خانه، در گرم‌ترین زمان روز پرده‌ها یا سایبان پنجره را بکشید و شب‌ها پنجره ها را در دو طرف ساختمان باز کنید تا تهویه متقابل ایجاد شود.

چشم انداز گرمازدگی

پس از بهبودی از گرمازدگی، احتمالاً در هفته بعدی نسبت به دمای بالا حساسیت بیشتری خواهید داشت. بنابراین بهتر است تا زمانی که پزشک به شما بگوید که از سر گرفتن فعالیت های عادی خود بی خطر است، از هوای گرم و انجام ورزش های سنگین خودداری کنید.

جمع بندی

در انتها، چند پرسش درباره گرمازدگی که در این مقاله پاسخ داده شده است، به عنوان جمع بندی ارائه می‌شود.

علت گرمازدگی چیست؟

گرمازدگی در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دمای بالا – معمولاً در ترکیب با کمبود آب در بدن رخ می‌دهد، که منجر به اختلال در سیستم کنترل درجه حرارت بدن‌می شود.

علائم گرمازدگی چیست؟

علامت بارز گرمازدگی دما (حرارت) مرکزی بدن بیش از ۴۰ درجه سلسیوس است. همچنین غش کردن می‌تواند از اولین علائم باشد. علائم شایع دیگر شامل حالت تهوع، تشنج، گیجی، سردرگمی و گاهی اوقات از دست دادن هوشیاری یا کما است.

در صورت گرمازدگی چه کنیم؟

گرمازدگی یک اورژانس پزشکی است؛ اگر به اینکه کسی دچار گرمازدگی شده است مشکوک هستید، بلافاصله با ۱۱۵ تماس بگیرید و تا رسیدن امدادگران کمک های اولیه را که در این مقاله به آن اشاره شد انجام دهید. هرگونه تأخیر در جستجوی کمک پزشکی می‌تواند کشنده باشد.

چه کسانی بیشتر دچار گرمازدگی می‌شوند؟

اگرچه گرمازدگی به طور عمده افراد بالای ۵۰ سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما این مسئله همچنین می‌تواند آسیب جدی به ورزشکاران جوان سالم وارد کند. گرمازدگی بیشتر در افراد مسن که در آپارتمان یا خانه‌هایی زندگی می‌کنند که تهویه هوا یا جریان هوا مناسبی ندارند، تأثیر می‌گذارد. سایر گروه های پرخطر شامل افرادی (در هر سنی) که آب کافی نمی‌نوشند، بیماری های مزمن دارند یا مقادیر بیش از حد الکل می نوشند، می‌باشد. سایر فاکتورهای موثر نیز شامل سن و سال، داروها، مشکلات سلامتی و بیماری ها هستند که در این مقاله به آن‌ها پرداخته شد.

برای پیشگیری از گرمازدگی چه کنیم؟

وقتی شاخص گرما بالاست، بهتر است در محیطی با تهویه مطبوع بمانید. اگر مجبور هستید به فضای باز بروید، لباس های سبک، روشن، گشاد داشته باشید، از کلاه لبه پهن استفاده کنید، ضد آفتاب با SPF 30 یا بیشتر بزنید، مایعات اضافی بنوشید و در هنگام کار یا ورزش در فضای باز، اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید. اطلاعات بیشتر درباره استراتژی های پیشگیری از گرمازدگی در این مقاله ارائه شده است.


برای اطلاع از منابع این مطلب به صفحه بعد مراجعه فرمایید.

درباره‌ی فارسی مد

مطالب ارسال شده توسط این نویسنده، ترجمه شده از وبسایت های سلامت و پزشکی غیر فارسی زبان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *