ورزش با ماسک
استفاده از ماسک در هنگام ورزش

کرونا و استفاده از ماسک در ورزش: آنچه باید قبل از تمرین درباره ورزش با ماسک بدانید

با شیوع بیماری کووید ۱۹ (کرونا) استفاده از ماسک در ورزش به منظور کاهش انتقال ویروس و شیوع این بیماری مورد توجه قرار گرفته‌است. در این مقاله همراه فارسی مد باشید تا درباره ماسک زدن در هنگام ورزش بیشتر بدانید.

  • مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) استفاده از ماسک صورت برای جلوگیری از انتقال COVID-19 را توصیه می‌کند.
  • اگرچه، نگرانی هایی وجود دارد که ممکن است این کار در تنفس اختلال ایجاد کنند.
  • یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ماسک های پارچه ای و ماسک های جراحی مانع عملکرد ورزشی نمی‌شوند.
  • با این حال، کارشناسان می‌گویند که تجارب شخصی نباید نادیده گرفته شود.
  • اگر قصد استفاده از ماسک در ورزش را دارید، ممکن است لازم باشد تا زمان سازگار شدن با شرایط جدید میزان شدت فعالیت خود را کاهش دهید.

ماسک زدن در هنگام ورزش

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC) کرونا ویروس جدید، SARS-CoV-2، که باعث بیماری COVID-19 می‌شود، عمدتا توسط قطرات تنفسی منتقل می‌شود.

درباره انتقال کروناویروس بیشتر بخوانید: «انتشار کرونا: کروناویروس ۲۰۱۹ (COVID-19) چگونه منتشر می شود؟»

CDC می‌گوید بهترین روش برای کنترل این قطرات استفاده از پوشش صورت، مانند ماسک پارچه‌ای است.

استفاده از ماسک صورت در ایالات متحده تا حدودی بحث برانگیز شده‌است، به طوری که بسیاری ابراز نگرانی می‌کنند که آیا این کار می‌تواند مانعی برای تنفس باشد.

به خصوص، مردم سوالاتی را در مورد اینکه آیا ماسک زدن در هنگام ورزش می‌تواند باعث ایجاد مشکلات ایمنی یا عملکردی شود، مطرح کرده اند.

اما یک مطالعه جدید که در مجله بین المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی (the International Journal of Environmental Research and Public Health) منتشر شده نشان داده است که به نظر می‌رسد استفاده از ماسک در ورزش شدید تقریبا هیچ اثرات مخربی ندارد.

همچنین بخوانید: «علائم بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ (COVID-19) از CDC + اینفوگرافی»

آنچه در این مطالعه درباره ماسک زدن در ورزش یافت شد

محققان در این مطالعه هم ماسک های جراحی و هم ماسک های پارچه‌ای را مورد ارزیابی قرار دادند؛ زیرا این موارد معمولاً در دسترس عموم مردم قرار دارند.

چهارده فرد بزرگسال جوان و سالم (هفت مرد و هفت زن) در این مطالعه شرکت کردند.

هر یک از شرکت کنندگان در مطالعه، در حال استفاده از ماسک جراحی، ماسک پارچه‌ای یا بدون استفاده از ماسک، یک تست چرخه ارگومتری (دوچرخه ثابت) را تا زمان خستگی به پایان رساندند.

محققان به طور تصادفی مشخص کردند که شرکت کنندگان به چه ترتیب هر ماسک را آزمایش کنند.

در طول این آزمایش، سطح اکسیژن خون شرکت کنندگان از طریق پالس اکسیمتری اندازه گیری می‌شد.

شاخص اکسیژن رسانی بافتی آن‌ها نیز با استفاده از ابزاری به نام طیف سنجی نزدیک مادون قرمز در عضله پهن بیرونی یا Vastus Lateralis (ماهیچه‌ای در ران) اندازه گیری شد.

وقتی محققان داده‌های این آزمایش را بررسی کردند، دریافتند که استفاده از ماسک در ورزش تاثیری در عملکرد (زمان رسیدن به خستگی) یا قدرت اوج ندارد.

همچنین در مورد سطح اکسیژن خون، شاخص اکسیژن رسانی بافتی، ادراک سختی فیزیکی یا ضربان قلب هیچ تفاوتی مشاهده نشد.

به‌علاوه در این آزمایش ماسک زدن در ورزش هیچ اثر منفی قابل تشخیصی بر اکسیژن رسانی خون یا عضله، یا عملکرد ورزشی نداشت.

درباره ورزش بیش از حد چه می‌دانید؟ «ورزش زیاد: آیا چیزی به نام ورزش بیش از حد وجود دارد؟ + اثرات ورزش بیش از حد» را بخوانید و بیشتر مراقب قلب خود باشید!

پیام این مطالعه برای ما چیست؟

شانینا نایتون (Shanina Knighton)، متخصص پیشگیری از عفونت و پژوهشگر KL2 در دانشگاه Case Western Reserve بیان کرد این مطالعه به ما می‌گوید که عملکرد ورزشی با استفاده از ماسک صورت تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

وی افزود این مطالعه با سایر مطالعات انجام شده در این زمینه سازگار است.

علاوه بر این، او توضیح داد که اگرچه این مطالعه می‌تواند در مورد چگونگی تأثیر ماسک زدن بر عملکرد ورزشی به ما بگوید، «اما نمی‌تواند و نباید تجربه زندگی فردی را نادیده گرفت.»

او گفت: شواهد محدودی برای حمایت از مشکلات آسم یا مشکلات تنفسی در افراد وجود دارد. با این حال، توجه به این نکته مهم است که بسیاری از افراد مبتلا به بیماری‌های حاد و مزمن تنفسی همچنین دچار اضطراب یا حملات وحشت زدگی (پانیک) می‌شوند. گاهی اوقات این اضطراب از احساس محدودیت در تنفس از ماسک، باعث افزایش تحریک یا درک مشکلات مربوط به تنفس می‌شود.

نایتون همچنین خاطرنشان کرد بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که افرادی مبتلا به بیماری تنفسی باید قبل از استفاده از ماسک یا ورزش کردن به بررسی و ارزیابی بیشتری بپردازند.

درد ماهیچه بعد از ورزش تجربه ای است که تقریبا همه ورزشکاران با آن آشنا هستند! «علت و راهکارهای علمی مقابله با بدن درد و درد عضلات بعد از ورزش (DOMS)» را بخوانید تا با این درد بیشتر آشنا شوید.

استفاده از ماسک در هنگام ورزش
استفاده از ماسک در هنگام ورزش کردن

آنچه که باید در مورد ماسک زدن در هنگام ورزش دانست

طبق گفته جنا مور(Jenna Moore)، معاون سلامتی تناسب اندام در دانشگاه بینگهامتون، سه عامل اصلی وجود دارد که باید هنگام استفاده از ماسک در ورزش در نظر بگیرید: نوع ورزش (تمرینات قلبی در مقابل قدرتی)، شدت ورزش (کم در مقابل زیاد) و نوع پوششی که با آن صورت خود را می‌پوشانید.

مور می گوید که ورزش های قلبی مانند، دویدن و دوچرخه سواری، بیشتر تحت تأثیر استفاده از ماسک قرار می‌گیرند.

او گفت: اگرچه پوشش صورت به میزان قابل توجهی روی اکسیژن مصرفی تأثیر نمی‌گذارد، با این حال بر توانایی بسیاری از افراد برای تنفس راحت تأثیر می‌گذارد.

ماسک، ورزش شدید و سازگاری

وی افزود افرادی که این نوع ورزش ها را انجام می‌دهند احتمالاً در ابتدا باید شدت فعالیت خود را کاهش دهند و استراحت‌های طولانی تری داشته باشند.

مور گفت: با این حال، پس از چند هفته پوشاندن صورت در طول این نوع از فعالیت، افراد سازگاری پیدا می‌کنند و می توانند در سطح شدت معمول خود یا در نزدیکی آن فعالیت داشته باشند و این مسئله بر عملکردشان بی‌تاثیر است یا تاثیر کمی دارد.

وی افزود: افرادی که ورزش های شدید انجام می دهند، مانند تمرینات شدت بالا در فاصله زمانی کوتاه (HIIT)، اصلی ترین افرادی هستند که تحت تأثیر قرار می گیرند.

او گفت که اگر شما ورزش هایی با شدت کمتر، مانند تمرینات مقدماتی با وزنه یا پیاده روی آرام انجام می دهید، ممکن است چنین اثراتی را احساس نکنید.

توصیه هایی درباره استفاده از ماسک در ورزش

با این حال مور هشدار داد که اگر شروع به احساس گیجی یا سرگیجه می کنید، باید سریعاً ورزش را متوقف کرده و به جایی دور از افراد دیگر بروید تا بتوانید پوشش صورت خود را برداشته و نفس بکشید.

مور گفت که ماسک های یک‌ بار مصرف و سه لایه برای ورزش توصیه می‌شود. آن‌ها قابلیت تنفسی بیشتری دارند و معمولا آن‌گونه که ماسک های پارچه ای خیس عرق و اشباع از قطرات تنفسی می شوند، نمی‌شوند.

مور خاطرنشان کرد که هر روزه بیشتر شرکت های ورزشی بیشتر و بیشتری با ماسک های صورتی که به منظور عملکرد ورزشی تجهیز شده‌اند عرضه می‌کنند، اما ممکن است نیاز باشد که چند نوع از آن‌ها را آزمایش کنید تا بهترین مورد را برای خود بیابید.

وی درباره استفاده از ماسک در ورزش گفت که ممکن است شما بخواهید چند ماسک اضافی نیز به همراه داشته باشید تا در صورت اشباع شدن ماسک از رطوبت، بتوانید آن‌ها را تغییر دهید.

در نهایت مور بیان کرد که اطمینان حاصل کنید هر پوششی که به صورت می‌زنید بینی و دهان شما را می پوشاند. این کار بهترین عمل برای گرفتن قطرات تنفسی است.

همچنین بخوانید: «درباره کروناویروس: علائم، دلایل، درمان ها و انواع عفونت ویروس کرونا»


برای اطلاع از منابع این مطلب به صفحه بعد مراجعه فرمایید.

درباره‌ی فارسی مد

مطالب ارسال شده توسط این نویسنده، ترجمه شده از وبسایت های سلامت و پزشکی غیر فارسی زبان می باشد.

همچنین ببینید

پیشگیری از کرونا و درمان کروناویروس 2019

پیشگیری و درمان بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ (COVID-19) – از CDC

در این مطلب، که از وبسایت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (ایالات متحده آمریکا) ترجمه شده است، درباره پیشگیری از کروناویروس ۲۰۱۹ و درمان کروناویروس ۲۰۱۹ به اختصار نکاتی بیان شده است. با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *