اختلال وحشت زدگی
اختلال پانیک

آشنایی با اختلال وحشت زدگی: علائم، علل، پیشگیری، درمان و عوارض اختلال پانیک

اختلال وحشت زدگی چیست؟ علائم حمله پانیک چگونه است؟ علت آن چیست و چگونه می توان اختلال وحشت زدگی را درمان و از وقوع آن جلوگیری کرد؟ در ادامه همراه فارسی مد باشید تا درباره اختلال وحشت زدگی یا پانیک بیشتر بدانید.

اختلال وحشت زدگی (اختلال پانیک)، نوعی اختلال اضطرابی است که در آن به طور منظم دچار حملات ناگهانی وحشت یا ترس می شوید.

هر کسی در زمان هایی خاص احساس اضطراب و وحشت پیدا می کند. این یک واکنش طبیعی به موقعیت های استرس زا یا خطرناک است.

اما فرد مبتلا به اختلال وحشت زدگی به طور منظم و در هر زمانی، اغلب بدون دلیل مشخص، احساس اضطراب، استرس و وحشت پیدا می کند.

اختلال وحشت زدگی (پانیک)
آشنایی با اختلال وحشت زدگی (پانیک)

علائم اختلال وحشت زدگی یا پانیک

اضطراب

اضطراب یک احساس ناراحتی است. درجات اضطراب ممکن است از خفیف تا شدید و شامل احساسات نگرانی و ترس باشد. وحشت زدگی شدیدترین حالت اضطراب است.

نمی دانید اضطراب دارید یا نه؟ «علائم جسمی اضطراب و استرس: از مشکلات خواب تا مشکلات جنسی» را بخوانید.

ممکن است شروع به اجتناب از قرارگیری در موقعیت های خاصی کنید، زیرا می ترسید این موضوع موجب حمله دیگری شود.

این مسئله می تواند چرخه ای از زندگی «در ترس از ترس» به وجود آورد. یعنی می تواند به احساس وحشت شما بیفزاید و ممکن است باعث شود حملات بیشتری را تجربه کنید.

بیاموزید که اضطراب و استرس خود را کنترل کنید: «کاهش اضطراب: چگونه می توان کم تر مضطرب بود؟»

حملات پانیک (حملات وحشت زدگی)

در طی حمله وحشت زدگی، علائم شدید جسمی و روحی به شما دست می دهد. این حمله می تواند خیلی سریع و بدون هیچ دلیل مشخصی بروز کند.

حمله پانیک می تواند بسیار ترسناک و آزار دهنده باشد.

علائم آن شامل موارد زیر است:

  • تپش قلب بالارونده
  • احساس ضعف و از حال رفتن
  • عرق کردن
  • حالت تهوع
  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • لرز
  • گرگرفتگی
  • ارتعاش
  • اندام های لرزان
  • احساس خفگی
  • سرگیجه
  • بی حسی یا گزگز و سوزن سوزن شدن
  • دهان خشک
  • نیاز به توالت رفتن
  • احساس زنگ زدن در گوش ها
  • یک احساس خوف یا ترس از مرگ
  • احساس به هم خوردن معده
  • سوزن سوزن شدن انگشتانتان
  • احساس می کنید که به بدن خود متصل نیستید

درباره علائم حمله وحشت زدگی مطلب دیگری نیز در فارسی مد منتشر شده است؛ بیشتر بخوانید: «نشانه ها و علائم حمله پانیک یا وحشت زدگی»

بیشتر حملات وحشت زدگی بین ۵ تا ۲۰ دقیقه طول می کشند. البته گزارش شده است که برخی از آن ها تا یک ساعت نیز دوام داشته اند.

تعداد حملات پانیک شما به شدت وضعیت شما بستگی خواهد داشت. برخی از افراد هر ماه یک یا دو بار دچار حملات پانیک می شوند، در حالی که برخی دیگر چندین بار در هفته این حملات را تجربه می کنند.

اگرچه حملات وحشت زدگی ترسناک هستند، اما خطری ندارند. حمله هیچ صدمه جسمی به شما نمی رساند و بعید است در صورت تجربه آن در بیمارستان بستری شوید.

توجه داشته باشید که بیشتر این علائم می توانند علائم سایر بیماری ها یا مشکلات نیز باشد، بنابراین ممکن است همیشه دچار حمله وحشت نباشید.

برای مثال اگر فشار خون خیلی پایین داشته باشید هم ممکن است تپش قلب بالارونده را نیز تجربه کنید.

چه زمانی به علت حمله پانیک درخواست کمک کنیم؟

اگر علائم اختلال وحشت زدگی را تجربه کرده اید به پزشک عمومی مراجعه کنید.

او از شما خواهد خواست که علائمتان را شرح دهید، و اینکه هر از چند گاهی به آن ها مبتلا می شوید، و از چه زمانی آن ها را تجربه می کنید را توضیح دهید.

آن ها همچنین ممکن است برای رد سایر وضعیت های ممکن که می توانند باعث ایجاد علائم شما شوند، معاینه بدنی انجام دهند.

گاهی اوقات ممکن است صحبت در مورد احساسات، عواطف و زندگی شخصی دشوار باشد، اما سعی کنید مضطرب و خجالت زده نشوید.

اگر حملات پانیک منظم و غیر منتظره ای به همراه حداقل یک ماه از توجه یا نگرانی از داشتن حملات بعدی داشته باشید، ممکن است مبتلا به اختلال وحشت زدگی تشخیص داده شوید.

درمان اختلال وحشت زدگی

هدف از درمان این است که تعداد حملات پانیک شما را کاهش داده و علائم شما را تسکین دهد.

گفتگو با درمانگر ها و دارو اصلی ترین درمان اختلال پانیک هستند. درمان شما به علائم شما بستگی خواهد داشت.

درمان های روانشناختی

شما می توانید مستقیماً به مرکز خدمات درمان های روانشناختی برای درمان با رفتاردرمانی شناختی (CBT) مراجعه کنید.

البته اگر این گونه ترجیح بدهید، می توانید یک پزشک عمومی را ببینید و آن ها می توانند شما را ارجاع دهند.

درمانگر شما ممکن است با شما در مورد نحوه واکنش شما در هنگام رخ دادن حمله پانیک و آنچه در مورد آن فکر می کنید بحث کند.

آن ها می توانند روش هایی را برای تغییر رفتار شما به منظور کمک به حفظ آرامش در زمان حمله وحشت زدگی به شما آموزش دهند.

در طول دوره رفتاردرمانی شناختی ممکن است لازم باشد به طور مرتب به پزشک عمومی خود مراجعه کنید تا او بتواند پیشرفت شما را ارزیابی کند.

دارو

اگر شما و پزشکتان فکر می کنید که استفاده از داروها می تواند مفید باشد، ممکن است این موارد برای شما تجویز شود:

  • نوعی داروی ضد افسردگی به نام مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI)، و یا اگر SSRI ها مناسب نباشند، داروی ضد افسردگی سه حلقه ای (معمولاً ایمی پرامین یا کلومیپرامین)
  • داروی ضد صرع مانند پرگابالین یا اگر اضطراب شما شدید باشد، کلونازپام (این داروها برای درمان اضطراب نیز مفید هستند)

ممکن است ۲ تا ۴ هفته طول بکشد تا داروهای ضد افسردگی اثر کنند، و تا ۸ هفته به طول انجامد تا کاملا عمل کنند.

داروهای خود را مصرف کنید، حتی اگر احساس می کنید که موثر نیستند، و فقط در صورت توصیه پزشک عمومی به عدم استفاده از آن ها ، مصرف آن ها را متوقف کنید.

توجه» همانطور که در پانوشت سایت اشاره شده، محتوای منتشرشده در فارسی مد، صرف نظر از تاریخ انتشار آن، هرگز نباید به عنوان یک «جایگزین» به جای مشاوره مستقیم پزشکی از پزشک یا افراد واجد شرایط استفاده شود، و تنها به عنوان پشتیبان آن می باشد؛ شما بدون اجازه پزشک خود مجاز به انجام هیچ یک از توصیه های ارائه شده نیستید.

ارجاع به یک متخصص

در صورتی که علائم شما پس از CBT، دارو و ارتباط با یک گروه پشتیبانی بهبود نیافت، پزشک عمومی ممکن است شما را به یک متخصص سلامت روان مانند روانپزشک یا روانشناس بالینی ارجاع دهد.

متخصص یک ارزیابی انجام می دهد و برای کمک به شما در مدیریت علائمتان برنامه درمانی تهیه می کند.

اختلال پانیک (وحشت زدگی)
آشنایی با اختلال پانیک (وحشت زدگی)

چیزهایی که می توانید خودتان امتحان کنید

در هنگام حمله وحشت زدگی (حمله پانیک) چه باید کرد؟

دفعه بعدی که احساس کردید حمله پانیک دارد می آید:

  • با آن مبارزه نکنید
  • در صورت امکان در همان جایی که هستید بمانید
  • آرام و عمیق نفس بکشید
  • به خود یادآوری کنید که این حمله هم خواهد گذشت
  • بر تصاویر مثبت، آرام و آرامش بخش تمرکز کنید
  • به یاد داشته باشید که این حمله تهدید کننده زندگی نیست

جلوگیری از حمله پانیک بعدی

عمل به موارد زیر به می تواند به شما کمک کند:

  • یک کتاب خودیاری برای اضطراب بر اساس اصول رفتار درمانی شناختی (CBT) بخوانید – از پزشک عمومی خود بخواهید که یکی را به شما توصیه کند
  • برای کمک به آرامش شما، درمان های مکمل مانند ماساژ و رایحه درمانی یا فعالیت هایی مانند یوگا و پیلاتس را امتحان کنید
  • تکنیک های تنفس را برای کمک به کاهش علائم یاد بگیرید
  • برای کاهش استرس و تنش به طور منظم ورزش کنید
  • از خوردن غذاها و نوشیدنی های شیرین، کافئین و الکل اجتناب کنید و سیگار را ترک کنید، زیرا همه این ها می توانند حملات را بدتر کنند

عوارض اختلال وحشت زدگی (پانیک)

اختلال وحشت زدگی قابل درمان است و می توانید بهبودی کامل پیدا کنید. اما بهتر است هرچه زودتر به دنبال کمک پزشکی بروید.

در صورت عدم دریافت کمک پزشکی، اختلال پانیک می تواند تشدید گردد و کنار آمدن با آن بسیار دشوار شود. شما بیشتر در معرض خطر ابتلا به سایر بیماری های سلامت روان مانند آگورافوبیا یا سایر فوبیاها و ترس ها، یا مشکلات مربوط به الکل یا مواد مخدر هستید.

داشتن اختلال وحشت ممکن است بر توانایی شما در رانندگی تأثیر بگذارد. قانون شما را ملزم می کند که آژانس صدور مجوز راننده و وسایل نقلیه (DVLA) را در مورد مشکلات پزشکی که می تواند توانایی رانندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد، مطلع کنید. [لینک مربوط به وبسایت بریتانیایی است]

علت اختلال پانیک

مانند بسیاری از بیماری های سلامت روان، علت دقیق اختلال وحشت زدگی به طور کامل شناخته نشده است.

اما تصور می شود که با ترکیبی از موارد مرتبط است، از جمله:

  • یک تجربه زندگی آسیب زا یا بسیار استرس زا، مانند فوت و سوگواری
  • اینکه یکی از اعضای نزدیک خانواده به اختلال وحشت زدگی مبتلا باشد
  • عدم تعادل در انتقال دهنده های عصبی (پیام رسان های شیمیایی) در مغز

اختلال وحشت زدگی در کودکان

اختلال پانیک در نوجوانان بیشتر از کودکان کم سن رایج است.

کنار آمدن با حملات وحشت زدگی به ویژه برای کودکان و افراد جوان می تواند سخت باشد. اختلال وحشت زدگی شدید ممکن است بر رشد و یادگیری آن ها تأثیر بگذارد.

اگر کودک شما علائم و نشانه های اختلال وحشت زدگی را دارد، باید به پزشک عمومی مراجعه کند.

پس از گرفتن شرح حال پزشکی دقیق، پزشک عمومی معاینه فیزیکی کامل را انجام می دهد تا علل احتمالی جسمی این علائم را رد کند.

آن ها ممکن است کودک شما را برای ارزیابی و درمان بیشتر به یک متخصص ارجاع دهند. متخصص ممکن است یک دوره CBT (رفتاردرمانی شناختی) را برای کودک شما توصیه کند.

غربالگری سایر اختلالات اضطرابی نیز ممکن است برای کمک به یافتن علت حملات وحشت زدگی کودک شما لازم باشد.

برای اطلاع از منابع این مطلب به صفحه بعد مراجعه فرمایید.

درباره‌ی فارسی مد

مطالب ارسال شده توسط این نویسنده، ترجمه شده از وبسایت های سلامت و پزشکی غیر فارسی زبان می باشد.

همچنین ببینید

تست استرس قلب

سلامت قلب: آیا شما به تست استرس (تست ورزش) نیاز دارید؟

در این مطالب، که از نوشتار دکتر R. Todd Hurst ترجمه شده است، درباره تست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *