وَ قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْماً | امروز دوشنبه، 15 آذر 1400؛ روز بخیر ;)
درباره بارداری بعد از 35 سالگی
حاملگی و بارداری بعد از 35 سالگی

بارداری بعد از ۳۵ سالگی: چگونگی افزایش احتمال سلامتی نوزاد و کاهش احتمال مشکلات در بارداری

هنگامی که سن مادران برای بارداری بالا می رود، نگرانی ها درباره سلامتی مادر و جنین نیز افزایش پیدا می کند. در این مقاله درباره بارداری بعد از ۳۵ سالگی و راهکار های افزایش سلامتی مادر و کودک در حاملگی بعد از ۳۵ سالگی اطلاعاتی ارائه شده است. همراه فارسی مد باشید، تا بیشتر بدانید و آگاهانه از سلامتی خود و فرزندتان مراقبت کنید.

طبق قولی معروف: سن چیزی جز یک عدد نیست. اما وقتی صحبت از باردار شدن و تجربه یک حاملگی سالم پیش می آید، می تواند مهم باشد.

خیالتان راحت باشد که اکثر زنانی که بعد از ۳۵ سالگی و حتی در ۴۰ سالگی باردار می شوند، صاحب نوزادانی سالم می شوند. البته این بدان معنا نیست که شما نباید در مورد اقدامات هوشمندانه ای که می توانید برای به حداکثر رساندن سلامتی خود و سلامتی کودکتان در دوران بارداری انجام دهید، فکر کنید.

حاملگی و بارداری بعد از 35 سالگی
درباره بارداری و حاملگی بعد از ۳۵ سالگی

در ادامه این مقاله درباره بارداری بعد از ۳۵ سالگی خواهید خواند: چگونه می توان احتمال داشتن فرزندی سالم را افزایش داد؟ | چگونه می توانم خطر ابتلا به مشکلات بارداری را کاهش دهم؟

بارداری بعد از ۳۵ سالگی: چگونه می توانم احتمال داشتن فرزند سالم را افزایش دهم؟

معاینات و مشاوره های پیش از بارداری

وقتی تصمیم می گیرید که آماده بچه دار شدن هستید، مهم است که پیش از بارداری چند قدم بردارید. پیش از لقاح، برای کسب اطمینان از سلامتیتان به پزشک مراجعه کنید. با او صحبت کنید تا مطمئن شوید که از نظر عاطفی برای بارداری آماده هستید.

همچنین بخوانید: «اولین علائم بارداری: ۱۰ تا از علائم اولیه برای اینکه شاید باردار باشید»

مراقبت های اولیه و منظم پیش از زایمان را انجام دهید

۸ هفته اول بارداری برای رشد کودک شما بسیار مهم است. مراقبت های زودرس و منظم پیش از زایمان می تواند احتمال بارداری ایمن و داشتن یک نوزاد سالم را افزایش دهد.

مراقبت های پیش از تولد شامل غربالگری، معاینات منظم، آموزش های بارداری و زایمان و مشاوره و پشتیبانی می باشد.

مراقبت پیش از تولد همچنین به محافظت بیشتر از زنان بالای ۳۵ سال کمک می کند. این امر به پزشک شما اجازه می دهد تا از بیماری ها و مشکلات سلامتی که در خانم هایی که در سن بالاتر بارداری را تجربه می کنند شایع تر است، جلوتر باشد.

به عنوان مثال، سن شما ممکن است خطر ابتلا به دیابت بارداری و پره اکلامپسی را افزایش دهد، یک بیماری که موجب فشار خون بالا به همراه وجود پروتئین در ادرار می شود.

در طول ویزیت های پیش از زایمان، پزشکتان فشار خون شما را اندازه گیری خواهد کرد، ادرار شما را برای وجود پروتئین و گلوکز آزمایش می کند و سطح گلوکز خون شما را می سنجد. به این ترتیب، هرگونه مشکلات احتمالی را می توان تشخیص داد و زود درمان کرد.

مطالعه مقاله «حرکت جنین در دوران بارداری: چه چیزی عادی است؟» از اینجا می تواند به افزایش اطلاعات و کاهش نگرانی های مادران درباره حرکات جنین در دوران بارداری کمک کند.

آزمایشات اختیاری قبل از تولد برای زنان بالای ۳۵ سال را در نظر داشته باشید

پزشک ممکن است آزمایشات ویژه پیش از زایمان را به شما پیشنهاد دهد، که به طور ویژه برای مادران با سن بالاتر کاربرد دارد. این آزمایشات به تعیین خطر تولد کودکی دارای نقص هنگام تولد کمک می کنند.

از پزشک خود در مورد این آزمایشات سوال کنید تا بتوانید خطرات و مزایای آن را یاد بگیرید، و تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما مناسب است.

ویتامین های دوران بارداری مصرف کنید

همه زنان در سن باروری باید روزانه یک ویتامین پیش از زایمان حاوی حداقل ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک مصرف کنند. دریافت مقدار کافی اسید فولیک به طور روز پیش از حاملگی و طی ۳ ماه اول بارداری می تواند به جلوگیری از نقص های مربوط به مغز و نخاع کودک کمک کند. مصرف اسید فولیک سطح مهمی از محافظت را برای خانم های با سن بالاتر، که خطر بیشتری برای داشتن کودک با نقص هنگام تولد دارند، ایجاد می کند.

برخی ویتامین های دوران بارداری ۸۰۰-۱۰۰۰ میکروگرم اسید فولیک دارند. این میزان باز هم در بارداری بی خطر است. در حقیقت، برخی از زنان برای محافظت در برابر نقایص هنگام تولد به بیش از ۴۰۰ میکروگرم نیاز دارند.

بدون سؤال از پزشک بیش از ۱۰۰۰ میکروگرم (۱ میلی گرم) اسید فولیک مصرف نکنید. زنانی که سابقه داشتن کودکی با نقص لوله عصبی دارند، به ۴۰۰۰ میکروگرم نیاز دارند.

توجه» همه این اطلاعات ترجمه شده از سایت منبع (WebMD.com) هستند، و همانطور که در پانوشت (فوتر) سایت اشاره شده شما بدون اجازه پزشک خود مجاز به اجرای هیچ یک از توصیه های ارائه شده نیستید.

شاید برای شما مفید باشد: «سکس در دوران بارداری: ایمنی، تغییر میل جنسی، سکس بعد از بارداری و…»


چگونه می توان خطر ابتلا به مشکلات بارداری در حاملگی بعد از ۳۵ سالگی را کاهش داد؟

شما لیاقت TLC (مراقبت توام با عشق) مشابه کودک خود را دارید. مراقبت از خود به شما کمک می کند تا هرگونه مشکلات سلامتی موجود را مدیریت کرده و از ابتلا به دیابت و فشار خون بالای مرتبط با بارداری محافظت کنید. و هرچه که سالم تر باشید، برای کودک شما نیز بهتر خواهد بود.

سایر ملاقات های پزشکی را ادامه دهید

اگر بیماری مزمنی همچون دیابت یا فشار خون بالا دارید، حتماً قرار ملاقات با پزشک خود را به صورت منظم حفظ کنید. مدیریت شرایط شما قبل از بارداری، سلامت شما و نوزادتان را حفظ می کند.

همچنین، حتماً برای معاینات منظم و تمیز کردن به دندانپزشک خود مراجعه کنید. داشتن دندان و لثه سالم احتمال زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن کم را کاهش می دهد.

مرتبط: «چهار مورد که باید درباره سلامت دهان در بارداری بدانید»

یک رژیم غذایی سالم و متعادل را حفظ کنید

خوردن انواع غذاها به شما کمک می کند تا تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را بدست آورید. مقادیر فراوانی از میوه و سبزیجات، غلات سبوس دار، لوبیا، گوشت بدون چربی و لبنیات کم چرب را انتخاب کنید.

شما باید هر روز حداقل چهار وعده لبنیات و سایر غذاهای غنی از کلسیم بخورید و بنوشید. به این ترتیب هنگام رشد کودکتان، دندان ها و استخوان های خود را سالم نگه می دارید.

همچنین مطمئن باشید که منابع غذایی مناسبی حاوی اسید فولیک، مانند سبزیجات سبز برگ، لوبیا خشک، جگر و برخی مرکبات را در رژیم غذایی خود جای داده اید.

همچنین توصیه می کنیم مقاله «اهمیت خوردن صبحانه مفید در بارداری: صبحانه در بارداری چی بخوریم؟» با قلم کارشناس ارشد تغذیه فارسی مد را بخوانید.

مقدار وزن توصیه شده را بدست آورید

با پزشک خود در مورد اینکه چقدر وزن باید بدست آورید صحبت کنید.

زنان با BMI طبیعی باید در طی بارداری بین ۲۵ تا ۳۵ پوند بدست آورند. [تقریبا معادل ۱۱.۳۳ تا ۱۵.۸۷ کیلوگرم]

اگر پیش از بارداری اضافه وزن داشتید، پزشک ممکن است توصیه کند که فقط ۱۵ تا ۲۵ پوند به دست آورید [حدود ۶.۸ تا ۱۱.۳ کیلوگرم]. زنان چاق باید حدود ۱۱ تا ۲۰ پوند افزایش وزن داشته باشند [حدود ۵ تا ۹ کیلوگرم].

کسب وزن مناسب، احتمال رشد آهسته کودک و خطر زایمان زودرس را کاهش می دهد. شما همچنین خطر ابتلا به مشکلات بارداری مانند دیابت حاملگی و فشار خون بالا را کاهش می دهید.

در این مقاله بارها درباره خطر ابتلا به دیابت بارداری هشدار داده شده است. با مطالعه مقاله «کوتاه درباره علائم انواع بیماری دیابت (مرض قند)» درباره انواع دیابت، از جمله دیابت حاملگی اطلاعات بیشتری کسب می کنید.

به طور منظم ورزش کنید

ورزش منظم به شما کمک می کند تا در دوران بارداری در یک وزن سالم بمانید، قدرت خود را حفظ کنید و استرس را کاهش دهید.

فقط حتما برنامه ورزشی خود را با پزشکتان بررسی کنید.

شما به احتمال زیاد قادر خواهید بود که روال ورزش طبیعی خود را در طول دوران بارداری خود ادامه دهید. اما پزشکتان می تواند به شما در تشخیص اینکه آیا برنامه شما نیاز به تغییر یا تعدیل دارد یا نه کمک کند.

استعمال دخانیات و نوشیدن الکل را متوقف کنید

مانند همه خانم های باردار، شما نباید در دوران بارداری الکل بنوشید یا سیگار بکشید.

مصرف الکل خطر ابتلای کودک به طیف گسترده ای از نقایص روحی و جسمی را افزایش می دهد.

علاوه بر منع مصرف الکل در دین مبین اسلام، از دیدگاه علم تجربی هم ثابت شده که حتی مصرف مقادیر اندک از آن می تواند خطرات فراوانی برای انسان به همراه داشته باشد. پیش از این در فارسی مد در مقاله «مضرات و عوارض مصرف الکل: الکل چگونه بر بدن شما تاثیر می گذارد؟» درباره این خطرات اطلاعات مفیدی ارائه شده است.

استعمال دخانیات [از جمله سیگار] احتمال زایمان با وزن کم کودک در زمان تولد را افزایش می دهد، که در خانم های با سن بالاتر شایع تر است. سیگار نکشیدن همچنین می تواند به جلوگیری از پره اکلامپسی کمک کند.

همچنین با مطالعه مقاله «فواید ترک سیگار: ۱۰ مزیت ترک سیگار برای سلامتی بدن» درباره سایر معایب استعمال دخانیات و مزایای ترک آن اطلاعات بیشتری کسب می کند.

در مورد داروها از پزشک خود سؤال کنید

با پزشک خود در مورد اینکه مصرف چه داروهایی در دوران بارداری و نیز در هنگام شیردهی ایمن است صحبت کنید. این شامل داروهای بدون نسخه، مکمل ها و داروهای طبیعی است.


برای اطلاع از منابع این مطلب به صفحه بعد مراجعه فرمایید.

برای دادن امتیاز به این مقاله کلیک کنید!
[رتبه: ۰ ؛ تعداد آرا: ۰ ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *