وَ قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْماً | امروز دوشنبه، 15 آذر 1400؛ روز بخیر ;)
نکاتی برای افزایش طول عمر
نکاتی برای طول عمر زیاد

سبک زندگی سالم و افزایش طول عمر: ۵ کلید طول عمر زیاد از هاروارد

آیا افرادی را دیده اید که به اصطلاح «به فکر خودشان هستند» و با داشتن عادت های زندگی سالم، عمری طولانی می یابند؟! در این مقاله درباره طول عمر زیاد ، که از وبسایت سلامت هاروارد ترجمه شده، همراه فارسی مد باشید تا از ۵ نکته کلیدی برای افزایش طول عمر بیشتر بدانید.

چگونه است که ایالات متحده آمریکا بیشترین هزینه را صرف مراقبت های بهداشتی می کند، و با این وجود هنوز هم در میان کشورهای توسعه یافته یکی از کمترین مقادیر امید به زندگی را دارد؟ (به طور دقیق ایالات متحده با سرانه ۹ هزار و ۴۰۰ دلار، با ۷۹ سال امید به زندگی در جایگاه ۳۱ ام قرار دارد.)

شاید خیلی از ماها که در سیستم بهداشت و درمان کار می کنیم، در طولانی مدت به طور نادرستی به این قضیه نگاه کرده ایم.

5 کلید برای افزایش طول عمر (طول عمر زیاد)
نکاتی برای افزایش طول عمر (طول عمر زیاد)

سبک زندگی سالم و افزایش طول عمر

محققان دانشکده بهداشت عمومی T.H. چان دانشگاه هاروارد با استفاده از داده های حاصل از مطالعه سلامت پرستاران شناخته شده (NHS) و مطالعه پیگیری متخصصان بهداشت (HPFS)، یک مطالعه گسترده در مورد تأثیر عادت های سلامتی بر امید به زندگی انجام دادند.

این بدان معناست که آن ها اطلاعاتی از تعداد زیادی از افراد در مدت بسیار طولانی در اختیار داشتند.

NHS شامل بیش از ۷۸۰۰۰ زن بود و از ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۴ آن ها را پیگیری کرد. HPFS شامل بیش از ۴۰،۰۰۰ مرد بود که از سال ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۴ آن ها را دنبال کرد.

این یعنی بیش از ۱۲۰،۰۰۰ شرکت کننده، ۳۴ سال داده برای زنان و ۲۸ سال داده برای مردان.

محققان داده های NHS و HPFS راجع به رژیم غذایی، فعالیت بدنی، وزن بدن، استعمال دخانیات و مصرف الکل را، که از پرسشنامه های معتبر که به طور مرتب تهیه و جمع آوری شده بودند، بررسی کردند.

زندگی سالم دقیقا چیست؟

پنج زمینه زیر انتخاب شدند، زیرا مطالعات قبلی نشان داده است که آن ها تأثیر زیادی بر خطر مرگ زودرس دارند.

در اینجا چگونگی تعریف و اندازه گیری این عادت های سالم آورده شده است:

۱- رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم، که براساس میزان دریافت غذاهای سالم از جمله سبزیجات، میوه ها، آجیل ها، غلات سبوس دار، چربی های سالم و اسیدهای چرب امگا ۳ و غذاهای ناسالم همچون گوشت قرمز و فرآوری شده، نوشیدنی های شیرین قندی، چربی ترانس و سدیم محاسبه و رتبه بندی شد.

«تاثیر قهوه بر افزایش طول عمر: قهوه بنوشید و بیشتر عمر کنید؟»

۲- سطح فعالیت بدنی سالم

که حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت متوسط تا شدید روزانه اندازه گیری می شد.

آیا می دانستید «تناسب اندام بیشتر با عمر طولانی تر مرتبط است»؟ اینجا کلیک کنید تا در این باره بیشتر بخوانید.

همچنین بخوانید: «آیا چیزی به نام ورزش بیش از حد وجود دارد؟»

۳- وزن سالم

وزن سالم به عنوان یک شاخص توده بدنی (BMI) طبیعی تعریف شده است، که بین ۱۸.۵ و ۲۴.۹ است.

خواندن مقاله «معایب اضافه وزن و مزایای وزن مناسب» به شما کمک می کند تا برای به دست آوردن و حفظ وزن سالم انگیزه های بیشتری داشته باشید. همچنین می توانید مقاله «تقویت انگیزه برای عمل به برنامه رژیم غذایی و کاهش وزن» را هم از فارسی مد بخوانید.

۴- استعمال دخانیات

خب، هیچ چیزی به عنوان مقدار مناسب و سالم مصرف دخانیات وجود ندارد. «مناسب» و «سالم» در اینجا به معنی عدم مصرف دخانیات است.

علاوه بر تاثیر منفی استعمال دخانیات برای داشتن طول عمر زیاد ، با مطالعه مقاله «فواید ترک سیگار: ۱۰ مزیت ترک سیگار برای سلامتی بدن» درباره سایر معایب استعمال دخانیات و مزایای ترک آن اطلاعات بیشتری کسب می کند.

۵- مصرف الکل

میزان مصرف الکل متوسط، که بین ۵ تا ۱۵ گرم در روز برای زنان و برای مردان ۵ تا ۳۰ گرم در روز اندازه گیری شد.

به طور کلی، یک نوشیدن حاوی حدود ۱۴ گرم الکل خالص است. این ۱۲ اونس آبجو معمولی، ۵ اونس شراب یا ۱.۵ اونس مشروب مقطر است. [این موضوع براساس متن منبع ترجمه شده است؛ کادر زیر را مطالعه فرمایید.]

علاوه بر اینکه دین اسلام مصرف الکل را ممنوع کرده است، از نظر علمی هم ثابت شده که حتی مصرف مقادیر اندک از آن می تواند خطرات فراوانی برای انسان به همراه داشته باشد. پیش از این در فارسی مد در مقاله «مضرات و عوارض مصرف الکل: الکل چگونه بر بدن شما تاثیر می گذارد؟» درباره این خطرها اطلاعات مفیدی ارائه شده است.

محققان همچنین داده های مربوط به سن، قومیت، و مصرف داروها، و همچنین داده های تطبیقی از نظرسنجی های ملی بهداشت و آزمایشات تغذیه و داده های گسترده آنلاین مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها برای تحقیقات اپیدمیولوژیک را بررسی کردند.

آیا سبک زندگی سالم تفاوتی در افزایش طول عمر ایجاد می کند؟

همانطور که مشخص است، عادات سالم تفاوت بزرگی ایجاد می کنند.

طبق این تجزیه و تحلیل، افرادی که معیارهای هر پنج عادت را رعایت می کردند، نسبت به افرادی که هیچ کدام از این عادات را نداشتند، به طور قابل توجه و چشمگیری از زندگی طولانی تری برخوردار بودند: ۱۴ سال برای زنان و ۱۲ سال برای آقایان (اگر این عادت ها را در ۵۰ سالگی داشتند).

افرادی که هیچ یک از این عادت ها را نداشتند، به احتمال بسیار زیادی احتمال مرگ زودرس در اثر سرطان یا بیماری قلبی عروقی را داشتند.

همچنین محققان این مطالعه امید به زندگی را با این که افراد چه تعداد از این پنج عادت سالم را داشتند محاسبه کردند.

فقط یک عادت سالم (و مهم نیست کدام یک از آن ها) … فقط یکی!… امید به زندگی را در زنان و مردان دو سال افزایش داد.

جای تعجب نیست که هرچه عادات سالم تری در افراد وجود داشته باشد، طول عمر آن ها طولانی تر خواهد بود.

این بسیار زیاد است. و، تحقیقات مشابه قبلی را تأیید می کند – بسیاری از تحقیقات مشابه قبلی.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ با استفاده از داده های مطالعه بهداشت و بازنشستگی نشان داد که افراد دارای ۵۰ سال و بالاتر که وزن طبیعی داشتند، هرگز سیگاری نکشیده اند، و الکل را با اعتدال نوشیده اند به طور متوسط هفت سال بیشتر زندگی کرده اند.

یک تحلیل بزرگ در سال ۲۰۱۲ از ۱۵ مطالعه بین المللی که شامل بیش از ۵۰۰۰۰۰ شرکت کننده بود، نشان داد که بیش از نیمی از مرگ و میرهای زودرس ناشی از عوامل شیوه زندگی ناسالم، مانند رژیم غذایی ضعیف، عدم تحرک، چاقی، مصرف زیاد الکل و سیگار کشیدن است.

و لیست تحقیقات پشتیبانی کننده این موضوع ادامه دارد.

بنابراین مشکل (بزرگ) ما چیست؟

همانطور که نویسندگان این مطالعه اشاره کردند، ما در ایالات متحده آمریکا به جای تلاش برای پیشگیری از بیماری ها، هزینه های عجیبی را برای تولید داروهای تفننی و سایر درمان های بیماری ها صرف می کنیم. این یک مشکل بزرگ است.

کارشناسان اظهار داشته اند که بهترین راه برای کمک به افراد در داشتن رژیم غذایی سالم و تغییر شیوه زندگی در مقیاسی بزرگ و در سطح جمعیت، از طریق تلاش های بهداشت عمومی و تغییر سیاست ها است (مواردی همچون قانون گزاری کلاه ایمنی موتور سیکلت و کمربند ایمنی…). ما در زمینه قوانین مصرف دخانیات و چربی ترانس پیشرفت کمی داشته ایم.

البته در این زمینه، صنایع بزرگ نقش زیادی در به تعویق انداختن آن دارند. اگر دستورالعمل ها و قوانینی داریم که به ما کمک می کنند تا زندگی سالم تری داشته باشیم، شرکت های بزرگ به این اندازه فست فود، چیپس و سودا نخواهند فروخت.

و البته این موضوع موجب عصبانیت شرکت هایی که متهم به درآمدزایی با هزینه زندگی انسان ها هستند می شود.


طول عمر زیاد در قرآن کریم

یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَهٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَهٍ ثُمَّ مِنْ مُضْغَهٍ مُخَلَّقَهٍ وَغَیْرِ مُخَلَّقَهٍ لِنُبَیِّنَ لَکُمْ ۚ وَنُقِرُّ فِی الْأَرْحَامِ مَا نَشَاءُ إِلَىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى ثُمَّ نُخْرِجُکُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّکُمْ ۖ وَمِنْکُمْ مَنْ یُتَوَفَّىٰ وَمِنْکُمْ مَنْ یُرَدُّ إِلَىٰ أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِکَیْلَا یَعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَیْئًا ۚ وَتَرَى الْأَرْضَ هَامِدَهً فَإِذَا أَنْزَلْنَا عَلَیْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنْبَتَتْ مِنْ کُلِّ زَوْجٍ بَهِیجٍ (آیه ۵ سوره مبارکه حج)

ای مردم! اگر درباره برانگیخته شدن [پس از مرگ] در تردید هستید، پس [به این واقعیت توجه کنید که] ما شما را از خاک آفریدیم، سپس از نطفه، سپس از علقه، سپس از پاره گوشتی با آفرینشی کامل یا غیر کامل آفریدیم تا برای شما روشن کنیم [که ما به برانگیختن مردگان تواناییم]؛ و آنچه را می خواهیم تا مدتی معین در رحم ها مستقر می کنیم؛ آن گاه شما را به صورت کودک [از رحم مادر] بیرون می آوریم تا آنکه به قدرت فکری و نیرومندی جسمی خود برسید. و برخی از شما [پیش از فرتوتی] قبض روح می شود، و برخی از شما را به پست ترین دوره عمر [که ایام پیری است] برمی گردانند تا در نتیجه از دانشی که داشتند چیزی ندانند. و [از نشانه های دیگر قدرت ما اینکه] زمین را [در زمستان] خشک و افسرده می بینی، پس چون آب [باران] را بر آن نازل می کنیم، می جنبد و برمی آید و از هر نوع گیاه تر و تازه و بهجت انگیزی می رویاند. (ترجمه انصاریان)

برای اطلاع از منابع این مطلب به صفحه بعد مراجعه فرمایید.

برای دادن امتیاز به این مقاله کلیک کنید!
[رتبه: ۰ ؛ تعداد آرا: ۰ ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *