وَ قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْماً | امروز پنجشنبه، ۱۴ مرداد ۱۴۰۰؛ روز بخیر ;)
اهمیت صبحانه مفصل در کالری سوزی و کاهش وزن
اهمیت صبحانه مفصل

اهمیت صبحانه مفصل در کاهش وزن: برای سوزاندن کالری دوبرابر، صبحانه کاملی بخورید

شاید برایتان عجیب باشد که بدانید خوردن صبحانه مفصل به شما کمک می کند تا کالری بیشتری بسوزانید! همراه فارسی مد باشید تا از نتایج یک پژوهش تازه درباره اهمیت صبحانه مفصل در کالری سوزی بیشتر و تقویت متابولیسم بیشتر بدانید.

  • براساس یک مطالعه جدید، افرادی که صبحانه مفصلی می خورند، دو برابر کالری می سوزانند.
  • به مدت ۳ روز، محققان ۱۶ مرد که به نوبت صبحانه کم کالری و شام پر کالری، و برعکس، می خوردند را مورد ارزیابی قرار دادند.
  • خوردن صبحانه ای با کالری بالا با کاهش فشار و درد گرسنگی و تمایل به شیرینی جات در طول روز مرتبط بود.
اهمیت صبحانه مفصل در کالری سوزی و کاهش وزن
اهمیت صبحانه مفصل برای کاهش وزن و کالری سوزی دوبرابر!

تاثیر صبحانه بر متابولیسم: یک صبحانه مفصل به شما کمک می کند تا به اندازه دو برابر کالری بسوزانید

صبحانه از زمان های گذشته به عنوان مهم ترین وعده غذایی در روز محسوب می شد.

نشان داده شده است آنچه که ما بعد از بیدار شدن از خواب می خوریم و می نوشیم، تأثیر زیادی در عملکرد روان شناختی، خلق و خو و سطح انرژی ما در طول روز دارد.

در حال حاضر، تحقیقات جدید از انجمن غدد نشان می دهد که صبحانه در سلامت عمومی ما نقش بیش تری از آنچه که قبلا تصور می شد، ایفا می کند.

طبق مطالعه جدیدی که روز چهارشنبه در مجله بالینی غدد درون ریز و متابولیسم منتشر شد، افرادی که صبحانه مفصل می خورند، دو برابر کالری می سوزانند.

متابولیسم افراد بعد از صبحانه فعال تر است

به مدت ۳ روز، محققان ۱۶ مرد که به نوبت صبحانه کم کالری و شام پر کالری، و برعکس، می خوردند را مورد ارزیابی قرار دادند.

سپس، ترموژنز(گرمازایی) ناشی از رژیم غذایی (DIT) – اندازه گیری میزان عملکرد بدن در متابولیزه کردن مواد غذایی – و همچنین میزان گرسنگی به طور کلی، سطح قند خون و تمایل به شیرینی ها در شرکت کنندگان بررسی شد.

محققان دریافتند که به طور متوسط ضریب هوشی شرکت کنندگان بعد از صبحانه نسبت به بعد از صرف شام ۲.۵ برابر بیشتر بود. در واقع، این مسئله نشان می دهد که متابولیسم افراد بعد از وعده های غذایی صبحگاهی فعال تر است.

همچنین بخوانید: افزایش متابولیسم (سوخت و ساز بدن) با ورزش

علاوه بر این، خوردن صبحانه با کالری بالا با کاهش فشار گرسنگی و افت فشار خون در طول روز مرتبط بوده است.

در مقایسه با یک صبحانه غنی تر، پس از صرف یک صبحانه کم کالری احتمال بالاتری برای صرف میان وعده در طول روز وجود دارد. علاوه بر این، به گفته محققان، افرادی که صبحانه کمتری می خورند، تمایل به خوردن ناهار و شام مفصل تری دارند.

انسولین انسانی (هورمونی که به تبدیل غذا به انرژی کمک می کند) و قند خون که برای انرژی استفاده می شود، نیز بعد از صرف صبحانه در مقایسه با زمان پس از صرف شام کمتر بود.

این یافته ها ممکن است توصیه های مناسبی برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند یا افراد مبتلا به دیابت، که قند خون بالاتر از حد طبیعی دارند، داشته باشد.

اهمیت صبحانه مفصل و ترجیح آن بر شام مفصل

محققان در این پژوهش اظهار کردند: «نتایج ما نشان می دهد که یک وعده شام مفصل تأثیرات منفی بر ظرفیت گلوکز دارد، که بیماران دیابتی باید در نظر داشته باشند که از افزایش بیش از حد گلوکز خون جلوگیری کنند.»

محققان همچنین افزودند: «بنابراین، یک صبحانه مفصل باید بیش تر از شام مفصل ترجیح داده شود تا خطر ابتلا به بیماری های متابولیکی کاهش یابد.»


همچنین بخوانید: تاثیر قهوه بر افزایش طول عمر: قهوه بنوشید و بیشتر عمر کنید؟


نخوردن صبحانه متابولیسم را کند می کند و باعث گرسنگی بیش تر می شود

به گفته محققان، صرف صبحانه کم کالری یک روش معمول رژیم غذایی است که بسیاری از افراد برای کاهش وزن امتحان می کنند.

اما یک مطالعه نشان داده است افرادی که صبحانه کمتری می خورند، میان وعده بیش تری می خورند و در روز پرخوری می کنند که این عمل باعث کاهش وزن نمی شود.

کنارگذاشتن صبحانه برای کنترل کالری دریافتی و کاهش وزن!

Dr. Minisha Sood، متخصص غدد در بیمارستان Lenox Hill در نیویورک سیتی، می گوید که به کرات دیده افراد از وعده های صبحانه صرف نظر می کنند تا کالری دریافتی خود را کنترل کنند.

این برخلاف ریتم های شبانه روزی عادی ماست، و برای بعضی از افراد که دارای علایم گرسنگی در صبح هستند، می تواند منجر به افراط و پرخوری در وعده غذایی ظهر شود.

دکتر Sood، به Healthline

وی افزود: این مسئله همچنین ممکن است منجر به پرخوری به هنگام غروب شود، که تا حدی به دلیل روانشناسی است (برای جبران کالری از دست رفته) و اغلب منجر نتیجه عکس گرفتن می شود.

متابولیسم ما تا حد زیادی تحت تأثیر ریتم شبانه روزی یا چرخه خواب و بیداری قرار دارد.

Sood می گوید افراد صبح ها نسبت به انسولین حساس تر هستند. این در واقع بدان معناست که بدن آن ها برای کنترل سطح قند خون پس از خوردن غذا باید انسولین کمتری تولید کند.

وی گفت: «متابولیسم ما در ساعات صبح بسیار کارآمد می باشد و بیشترین حساسیت به انسولین در اولین وعده روزانه ماست، بنابراین حس می کنیم که ترموژنز(گرمازایی) ناشی از رژیم غذایی و متابولیسم کلی بدن در صبحانه مؤثرتر باشد.»

از این گذشته، افراد در طول صبح و روز از نظر جسمی بیشتر فعال هستند و فعالیت بدنی به مدیریت انسولین و قند خون کمک می کند.

صبحانه بخورید تا سوخت روزتان راتامین کنید

Dr. John Magaña Morton، رئیس Yale Medicine Bariatric & Minimally Invasive Surgery، توصیه می کند که وعده های غذایی مفصل تر خود را در اوایل روز میل کنید، به خصوص اگر سعی در کاهش وزن دارید.

همانطور که مطالعه نشان می دهد، میزان متابولیسم ما در شب کم می شود و باعث می شود بدن برای هضم غذا و سوزاندن آن برای انرژی بیش تر کار کند.

علاوه بر این، یک وعده صبحانه مناسب، مانند؛ میوه، تخم مرغ، جو دوسر و ماست را استفاده کنید و از غذاهای فرآوری شده مانند شیرینی و غلات شیرین خودداری کنید. Morton اضافه می کند که: «این مواد با سرعت بیشتری جذب می شوند و می توانند باعث افزایش قند خون شوند.»

Morton گفت: «یک ضرب المثل که من به آن اعتقاد دارم این است که شما باید مانند ملکه صبحانه، مانند یک شاهزاده ناهار و همچون فقرا شام بخورید.»

همچنین بخوانید: در ۴ گام: چگونه صبحی سالم و درخشان داشته باشیم؟


خط پایانی: اهمیت صبحانه مفصل را فراموش نکنید!

تحقیقات جدید نشان داده است افرادی که یک صبحانه مفصل می خورند، در مقایسه با افرادی که یک شام مفصل می خورند، دو برابر کالری بیش تری می سوزانند.

آن ها همچنین در طول روز کم تر گرسنه می شوند، به خصوص در مورد شیرینی ها.

یک صبحانه مفصل (در مقایسه با یک شام مفصل) همچنین با پایین آوردن انسولین و سطح قند خون مرتبط بود؛ این بدان معناست که مبتلایان به دیابت باید صبحانه را بیشتر از شام مورد توجه قرار دهند.


برای اطلاع از منابع این مطلب به صفحه بعد مراجعه فرمایید.

درباره‌ی محمدحسین حسنلو

دانشجوی علوم آزمایشگاهی؛ نویسنده در فارسی مد | مجله پزشکی، سلامت و بهداشت به فارسی (FarsiMed.ir)

همچنین ببینید

مواد غذایی پرخاصیت

۹ تا از بهترین غذاهایی که نمی خورید!: چرا باید در رژیم سالم روزانه باشند

در این مطلب، که از WebMD.com ترجمه شده، درباره ۹ تا خوردنی های پرخاصیت که باید در رژیم غذایی سالم روزانه قرار بگیرند اما متاسفانه ما کمتر از این مواد غذایی پرخاصیت استفاده می کنیم، اطلاعاتی ارائه شده است. با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *