وَ قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْماً | امروز دوشنبه، 15 آذر 1400؛ روز بخیر ;)
تغذیه در ماه مبارک رمضان
نکات تغذیه ای در ماه مبارک رمضان

نکات تغذیه ای در ماه رمضان: در وعده سحری، افطار و شام چه بخوریم؟!

ماه رحمت و برکت الهی فرارسیده و مردم دوباره به ضیافت الله دعوت شده اند. علاوه بر وجوب روزه برای رشد معنوی ما، دانشمندان از فواید آن برای بدن هم اطلاعاتی بدست آورده اند. در کنار فواید شناخته شده علمی روزه داری برای بدن انسان، این مهم است که در سحر، افطار، شام و بین آن ها تغذیه به چه صورتی باشد، تا نه به بدن ضرری برسد و نه مانع از ادامه روزه داری شود. در این مطلب از بایدها و نباید های تغذیه در ماه رمضان می گوییم؛ همراه فارسی مد باشید تا درباره نکات تغذیه ای در ماه رمضان بیشتر بدانید.

نکات تغذیه ای در ماه رمضان
نکاتی درباره تغذیه در ماه مبارک رمضان

مراقبت های تغذیه ای در روزه داری ماه مبارک رمضان

توجه به این نکته ضروری است که حتما در ماه رمضان باید سه وعده داشته باشیم تا آسیبی به بدن خود وارد نکنیم: وعده ها شامل سحری، افطار و شام می باشند.

در ماه رمضان نیاز بدن به انرژی کاهش پیدا می کند، پس باید هشیار باشید تا بیش از حد نیاز بدنتان مواد غذایی مصرف کنید، که این موضوع خطر ابتلا به اضافه وزن و چاقی را به دنبال خواهد داشت.

در ماه مبارک رمضان از مصرف غذاهای سرخ شده، شور و تند، کنسروها و همچنین فست فودها خودداری کنید. غذاهای شور باعث ایجاد حس تشنگی بیشتر می شود.

مصرف مواد غذایی پرکالری همچون خرما، کشمش و توت نیز نباید از حد بگذرد. زیرا مصرف بیش از حد این مواد غذایی می تواند سبب افزایش وزن و همچنین افزایش قند خون افراد دیابتی شود.

همچنین درباره مصرف نوشیدنی ها در ماه مبارک رمضان باید در نظر داشته باشید که از مصرف چای پررنگ (به علت وجود اگزالات بالا در آن و ایجاد مشکلات کلیوی)، آبمیوه های صنعتی و نوشابه ها (به سبب افزایش قند خون و وجود افزودنی های مضر) در این ماه پرهیز کنید.

نکات تغذیه ای در ماه رمضان: وعده ی سحری

بهتر است برای خوردن سحری حدود یک ساعت زودتر از اذان صبح از خواب بیدار شوید، تا هم بدنتان فرصت کافی برای هضم مناسب وعده سحر را داشته باشد، و هم هنگام خوردن غذا عجله نداشته باشید.

تند غذا خوردن برای بدن شما مضر است؛ به دنبال افزایش سریع ترشح هورمون انسولین، مدتی بعد خوردن غذا قند خونتان به سرعت کاهش یابد و شما زودتر احساس گرسنگی خواهید داشت.

غذاهای نانی و برنجی را باید در وعده ی سحر استفاده کرد، و در واقع وعده سحری جایگزین وعده ی ناهار می باشد.

در وعده سحری چه بخوریم تا دیرتر گرسنه شویم؟

اگر وعده غذایی مصرف شده در سحر حاوی حبوبات (لوبیا، عدس، نخود، لپه و …) باشد برای مدت طولانی تری سیر خواهیم ماند.

در وعده سحری چه بخوریم تا آب بدنمان تامین شود؟

برای تامین آب مورد نیاز بدن در طول روز، بهتر است در وعده سحری از سبزیجات و سالاد بهره ببرید. از مصرف آب خیلی زیاد -به طور مستقیم- پرهیز کنید، زیرا منجر به اختلال در روند هضم غذا می شود و سریعا دفع شده و حس تشنگی شما را رفع نمی کند.

در ادامه همین مقاله به مقدار مورد نیاز آب مصرفی بین وعده افطار تا سحر اشاره کرده ایم.

همچنین بخوانید: «۷ تا از فواید مصرف آب برای بدن: آیا شما به اندازه کافی آب می نوشید؟»

تغذیه در ماه رمضان: وعده ی افطار و شام

در هنگام افطار هرگز با نوشیدنی های سرد و نوشابه روزه ی خود را باز نکنید.

از گزینه های مناسب برای نوشیدن در افطار می شود به آب جوش، چای، شیر گرم، شیر عسل و شیر خرما اشاره کرد. همچنین میتوانید از گزینه های خوبی مانند سوپ، آش، نان و پنیر در وعده ی افطار استفاده کنید.

از مصرف غذاهای با حجم زیاد و سنگین نیز در وعده ی افطار پرهیز شود. نباید غذاهای افطار را با شام اشتباه کرد!

همان طور که پیش از این نیز اشاره شد، تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان باید شامل ۳ وعده غذایی باشد؛ در واقع افطار و شام هر کدام یک جداگانه به عنوان وعده غذایی در نظر گرفته می شوند و نباید همراه با هم میل شوند.

بهتر است شام حدود دوساعت بعد از وعده افطار میل شود، تا معده شما فرصت کافی برای هضم داشته باشد و حس سنگینی پیدا نکنید.

برای جلوگیری از چاقی و اضافه وزن از پرخوری در افطار و شام جلوگیری کنید.

نکات تغذیه ای در ماه رمضان: بین افطار و شام تا سحر

بدن در ماه رمضان دچار کمبود آب می شود، سعی کنید حتما با نوشیدن بین ۱۰-۱۲ لیوان آب در فاصله ی بین افطار تا سحر مایعات از دست رفته ی بدن خود را جبران کنید.

مصرف میوه دو ساعت بعد از صرف افطاری فراموش نشود. تا هم آب بدنتان را حفظ کند و هم ویتامین های مورد نیاز را از آن کسب کنید.

در بین افطار تا سحر از تنقلات و مواد با ارزش غذایی پایین همانند چیپس و پفک و … استفاده نکنید.

می توانید در یک فاصله ی مناسب بعد از افطار و شام (که معده شما دیگر پر نیست) ورزش کنید؛ برای مثال به مدت نیم الی یک ساعت پیاده روی مطلوب است.

به عنوان خلاصه ای از نکات کاربردی این مقاله، اینفوگراف وبسایت وزارت بهداشت و درمان درباره نکات تغذیه ای در ماه رمضان را از اینجا مشاهده کنید.


FarsiMed.ir

فارسی مد | مجله پزشکی، سلامت و بهداشت به فارسی

برای دادن امتیاز به این مقاله کلیک کنید!
[رتبه: ۰ ؛ تعداد آرا: ۰ ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *