وَ قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْماً | امروز دوشنبه، 15 آذر 1400؛ روز بخیر ;)
علت عدم کاهش وزن
دلیل عدم کاهش وزن

چرا لاغر نمی شوم؟: آشنایی با ۱۳ علت عدم کاهش وزن

به خوبی ورزش می کنید و رژیم غذایی مناسبی دارید، اما باز هم آن گونه که می خواهید وزن کم نمی کنید. در این مقاله ۱۳ علت عدم کاهش وزن به همراه توضیحات مورد بررسی قرار گرفته است. همراه فارسی مد باشید، شاید دلیل عدم کاهش وزن شما یک یا چندتا از این موارد باشد.

آشنایی با 13 علت عدم کاهش وزن (دلیل عدم کاهش وزن)
دلیل عدم کاهش وزن: چرا لاغر نمی شوم؟!

چرا هرکاری میکنم لاغر نمی شوم؟!: آشنایی با ۱۳ علت عدم کاهش وزن

۱- برنامه خواب شما بی موقع و نامناسب است

اگر بیش از ۹ ساعت خواب شبانه داشته باشید، ممکن است که دوستانتان به شما حسادت کنند، اما خواب بیش از حد یا خیلی کم – کمتر از ۵ ساعت در شب – می تواند با افزایش وزن مرتبط باشد.

آیا می دانید که «خواب شبانه بیش از ۸ ساعت می تواند خطر مرگ زودرس را افزایش دهد»؟

هردو این موارد (خواب کم و زیاد) می توانند موجب شوند که بدنتان هورمون هایی که اشتها و گرسنگی شما را کنترل می کنند، کنار بگذارد. همچنین اگر شما احساس کمبود استراحت داشته باشید، ممکن است ورزشتان را هم کنار بگذارید، که این هم می تواند یک دلیل عدم کاهش وزن باشد.

همچنین بخوانید: «شما به چه میزان خواب نیاز دارید؟ علائم و تاثیرات محرومیت از خواب»


۲- آب کافی نمی نوشید

نوشیدن روزانه بین ۲ تا ۶ فنجان آب خالی (شرب) تمیز و شفاف می تواند به شما در از دست دادن وزن اضافی کمک کند.

آب هیچ کالری ای ندارد، بنابراین بدون افزایش وزن عطش شما را برآورده می کند.

و هنگامی که به اندازه کافی آب می نوشید، احتمالاً کمتر از نوشابه، آب میوه یا نوشیدنی های قهوه که به همراه شکر بسته بندی شده است، استفاده می کنید. کالری بالا موجود در نوشیدنی های شیرین می تواند افزایش وزن زیادی را به همراه داشته باشد.

«۷ تا از فواید مصرف آب برای بدن: آیا شما به اندازه کافی آب می نوشید؟»


۳- خیلی منتظر می مانید تا غذا بخورید

وقتی بیش از حد بین وعده های غذایی خود را فاصله بگذارید، متابولیسم بدن کاهش می یابد و قادر نیستید تمام کالری هایی را که در وعده غذایی بعدی مصرف می کنید، بسوزانید.

این کالری اضافی ممکن است منجر به وزن اضافی شود. و ممکن است پرخوری کنید، زیرا خیلی گرسنه هستید. وعده های کوچکتر را امتحان کنید و فاصله بین آن ها را کمتر کنید.


۴- زیاد بیرون از خانه غذا می خورید

خب! شما از پخت و پز متنفر هستید. اما اگر بیشتر وعده های غذایی خود را در رستوران ها می خورید، ممکن است کنترل کردن وزنتان سخت تر شود و این علت عدم کاهش وزن شما باشد.

حتی وعده های به اصطلاح سبک ممکن است کالری بیشتری نسبت به آنچه متوجه می شوید داشته باشند. و ما فقط در مورد شام صحبت نمی کنیم.

افرادی که روزانه بیرون ناهار می خورند، می توانند تا ۵ پوند بیشتر از کسانی که آن را از خانه به محل کار خود می برند، افزایش وزن داشته باشند.

همچنین، همانطور که می دانید، شما باید در وعده های غذایی خود مواد غذایی سالم و مفیدتر را انتخاب کنید. «۹ تا از بهترین غذاهایی که نمی خورید!: چرا باید در رژیم سالم روزانه باشند» را هم بخوانید تا درباره این ۹ غذای پرخاصیت کم تر شناخته شده بیشتر بدانید.


۵- همه ی روز را می نشینید

کار دفتری یا علاقه وافر شما به تلویزیون ممکن است کاهش این اضافه وزن مزاحم را برای شما دشوار کند.

هنگامی که زیاد می نشینید، ممکن است بدنتان توانایی دانستند این که چه زمانی بیش از حد غذاخورده اید را از دست بدهد. به همین علت امکان دارد پرخوری کنید و وزن خود را افزایش دهید.

حتی ورزش مختصر در طول روز می تواند به شما در سالم ماندن کمک کند.

برای سه دوره پیاده روی ۱۰ دقیقه ای در بین جلسات یا نمایش های تلویزیونی مورد علاقه خود از جا برخیزید.

درباره «افزایش متابولیسم (سوخت و ساز بدن) با ورزش» بیشتر بدانید.


۶- شما مزد تمرین های ورزشیتان را با غذا می دهید

ورزش کردن یک روش عالی برای کاهش وزن است، و باعث کالری سوزی و ایجاد توده های عضلانی می شود. اما اگر بعد از هر تمرین در یک شام اساسی یا اسموتی غرق شوید، می توانید تمام زحماتت را خراب کنید.

مراقب نوشیدنی های ورزشی با قند بالا و پروتئین بارها باشید. در حالی که آن ها می توانند به رفع عطش و یا به تقویت انرژی بعد از تمرین شما کمک کنند، اما کالری بسیار بالایی دارند.

«آیا چیزی به نام ورزش بیش از حد وجود دارد؟» را بخوانید و بیشتر مراقب خود باشید.


۷- استفاده زیاد از الکل

چه از شراب، آبجو یا نوشیدنی های ترکیبی استفاده کنید، الکل کالری دارد که به مقدار کالری دریافتی روزانه شما می افزاید.

اگر اغلب اوقات روزانه ۳ مرتبه یا بیشتر الکل مصرف می کنید -صرف نظر از این که چه نوع الکلی مصرف کنید- احتمال بیشتری وجود دارد که دچار افزایش وزن یا اضافه وزن شوید.

علاوه بر اینکه دین اسلام مصرف الکل را ممنوع کرده است، از نظر علمی هم ثابت شده که حتی مصرف مقادیر اندک از آن می تواند خطرات فراوانی برای انسان به همراه داشته باشد. پیش از این در فارسی مد در مقاله «مضرات و عوارض مصرف الکل: الکل چگونه بر بدن شما تاثیر می گذارد؟» درباره این خطرها اطلاعات مفیدی ارائه شده است.


۸- استرس به شما «حملات میان وعده ای» می دهد!

اگر احساس اضطراب می کنید، احتمال اینکه آن را با راهکارهای ناسالم و پرکالری درمان کنید بیشتر است. ممکن است هنگامی که واقعاً به غذا احتیاجی ندارید غذا بخورید، و این موضوع می تواند علت عدم کاهش وزن شما باشد.

مطالعه مقاله «کاهش اضطراب: چگونه می توان کم تر مضطرب بود؟» می تواند به شما کمک کند تا از زندگی خود بیشتر لذت ببرید.


۹- تصمیم گیری سریع غذایی

ارزش دارد که زمان بگذارید و برای وعده ها و میان وعده های سالم خود برنامه ریزی داشته باشید، بنابراین شما وسوسه نمی شوید که در لحظه چیزی را مصرف کنید.

حتی اگر فعالیت کافی دارید، اگر تمایل به خوردن غذاهای فست فود یا میان وعده های پرشکر یا نوشابه داشته باشید، می توانید یکی دو پوند اضافه وزن پیدا کنید.

اینطور به نظر می رسد که بدن شما با این کالری ها همانند انرژی ای که از غذاهای سالم بدست می آورید برخورد نمی کند، و خیلی سریع آن ها را تجزیه می کند.

همچنین این غذاها فیبر کمی دارند، بنابراین پس از مصرف آن ها احساس سیری نمی کند و احتمالاً می خواهید بیشتر بخورید یا بنوشید. این بیشتر خوردن شاید یک علت عدم کاهش وزن شما باشد.

مقاله «اهمیت صبحانه مفصل در کاهش وزن: برای سوزاندن کالری دوبرابر، صبحانه کاملی بخورید» را بخوانید و در برنامه ریزی غذایی خود برای وعده صبحانه اهمیت زیادی قائل شوید.


۱۰- تیروئید شما تنبل است

اگر این غده کوچک که در جلوی گلوی شماست از کار خود عقب بماند، ممکن است ۵ تا ۱۰ پوند اضافه وزن پیداکنید.

تیروئید شما هورمونی می سازد که سطح انرژی شما را، و اینکه چگونه بدن شما مواد غذایی را تجزیه می نماید، کنترل می کند. اگر کمبود هورمون تیروئید داشته باشید، کاهش وزن می تواند دشوار باشد.

همچنین ممکن است احساس نفخ کنید، زیرا بدن شما آب و نمک بسیار زیادی را در خود نگه می دارد.

اگر فکر می کنید ممکن است مشکل تیروئید داشته باشید، با پزشکتان صحبت کنید. درمان دارویی می تواند به شما کمک کند.

مقاله «علائم کم کاری تیروئید: آشنایی با ۱۰ نشانه و علائم هیپوتیروئیدیسم» را بخوانید، تا به طور مفصل با ۱۰ تا از علائم و نشانه های مهم کم کاری تیروئید آشنا شوید.


۱۱- شما باردار هستید

افزایش وزن سالم در دوران بارداری چیز خوبی است. اگر پیش از بارداری وزن متوسطی دارید، افزایش وزن به میزان ۲۵ تا ۳۵ پوند [حدود ۱۱.۳ تا ۱۵.۹ کیلوگرم] مطبوع است.

نمی دانید که آیا بارداری هستید یا نه؟! شاید مطالعه مقاله «اولین علائم بارداری: ۱۰ تا از علائم اولیه برای اینکه شاید باردار باشید» به شما در این زمینه کمک کند.

به دنبال غذاهای کامل مانند میوه ها، سبزیجات، غلات و پروتئین هایی باشید که شما و کودک شما را تغذیه می کنند.

همچنین بخوانید: «اهمیت خوردن صبحانه مفید در بارداری: صبحانه در بارداری چی بخوریم؟»


۱۲- داروهای شما

برخی از داروهایی که برای مشکلات سلامتی مصرف می کنید باعث می شود کمی وزن اضافه کنید. به عنوان مثال، استروئیدها می توانند متابولیسم شما را تغییر دهند و موجب شوند بیشتر احساس گرسنگی کنید – در نتیجه ممکن است پرخوری کنید و چربی اضافی در شکم شما جمع شود. شاید یک علت عدم کاهش وزن شما این موضوع باشد.

حتی آنتی هیستامین هایی که تب یونجه شما را تسکین می دهند می توانند باعث افزایش وزنتان شوند. آن ها یک ماده شیمیایی که بدن برای کنترل اشتها می سازد را کاهش می دهند، بنابراین ممکن است کمتر عطسه کنید اما بیشتر بخورید.


۱۳- شما در دوران یائسگی هستید

اگر شما همانند بیشتر خانم ها باشید، ممکن است در دوران یائسگی وزن شما افزایش یابد.

تغییرات هورمونی، کاهش توده عضلانی و خواب خیلی کم در اثر گرگرفتگی می تواند به وزن اضافی منجر شود.

اگر خسته از خواب بیدار شوید، احتمال بیشتری وجود دارد که بخواهید برای تقویت انرژی در ادامه روز بیشتر بخورید. همچنین ژن های شما ممکن است شما را مجبور به داشتن یک «تایر یدکی» کنند!


درباره دلیل عدم کاهش وزن با پزشک خود مشورت کنید

برخی از مشکلات سلامتی و بیماری ها، حتی اگر رژیم غذایی خوبی دارید و ورزش می کنید، کاهش وزن را بسیار دشوار می کنند. همچنین ژن های شما می توانند در میزان وزن شما یا محلی که بدن شما چربی را ذخیره می کند، نقش داشته باشند.

برای اطلاع از منابع این مطلب به صفحه بعد مراجعه فرمایید.

برای دادن امتیاز به این مقاله کلیک کنید!
[رتبه: ۰ ؛ تعداد آرا: ۰ ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *