وَ قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْماً | امروز دوشنبه، 15 آذر 1400؛ روز بخیر ;)
اهمیت صبحانه در بارداری
اهمیت وعده صبحانه در بارداری

اهمیت خوردن صبحانه مفید در بارداری: صبحانه در بارداری چی بخوریم؟

یکی از مهم ترین مواردی که در بارداری نسبت به قبل اهمیت بیشتری پیدا می کند تغذیه مادر می باشد، که تاثیر مستقیمی بر سلامت مادر و کودک دارد. در این مطلب از فارسی مد درباره اهمیت صبحانه در بارداری صحبت می کنیم و اطلاعاتی از مواد غذایی لازم برای صرف در صبحانه در بارداری و همچنین موادی که به عدم مصرف آن ها توصیه شده ارائه می کنیم. همراه ما باشید.

اهمیت صبحانه در بارداری

وعده صبحانه در دوران بارداری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در حقیقت، این مثل که گفته می شود «همچون یک پادشان صبحانه بخورید!» در دوره بارداری برای شما صادق است و برای سلامت خود و کودکتان، باید صبحانه مفید و کاملی برای خود مهیا کنید.

صرف یک صبحانه خوب و کامل در دوران بارداری انرژی مورد نیاز برای شروع فعالیت های روزمره شما را تامین خواهد کرد. حالا که شما تنها نیستید و به جای دو نفر صبحانه می خورید، این مسئله اهمیت بیشتری پیدا می کند!

هدف ما شروع یک روز با وعده ای است که از ویتامین ها و مینرال ها (مواد معدنی) تا شما را در طول روز پرانرژی و سالم نگه دارد.

اهمیت صبحانه در بارداری
اهمیت صبحانه در بارداری برای مادر و کودک

پیش از این در فارسی مد از نتایج یک پژوهش درباره تاثیر صبحانه مفصل بر کالری سوزی بیشتر و کاهش وزن مقاله ای منتشر کرده ایم؛ می توانید «اهمیت صبحانه مفصل در کاهش وزن: برای سوزاندن کالری دوبرابر، صبحانه کاملی بخورید» را نیز بخوانید.

یک وعده صبحانه مغزی در دوران بارداری باید شامل چه چیزهایی باشد؟

وعده صبحانه شما باید شامل فیبر، پروتئین، کلسیم، غلات کامل و آهن باشد.

وجود فیبرها در صبحانه به تنظیم گوارش شما کمک می کند

غذاهای سرشار از فیبر به شما در زمینه های مختلف، همچون کاهش سطح کلسترول خون، ثبات قند خون، داشتن احساس سیری برای مدت زمان طولانی تر و جلوگیری از یبوست، کمک می کنند.

در واقع، شما روزانه نیاز به مصرف ۲۵ تا ۳۵ گرم فیبر دارید.

موادی همچون سبوس در غلات، دانه های چیا به کار رفته در اسموتی ها، و میوه های با فیبر بالا مانند توت فرنگی، بلوبری، املت، اسفناج، لوبیا و … منابع غنی از فیبر هستند.

پروتئین ها برای رشد کودک شما لازم هستند

کودک شما برای رشد بهتر به آمینواسیدها -زیرواحد های سازنده پروتئین ها- احتیاج دارد.

منابعی مانند تخم مرغ، لوبیا، عدس و کره ی بادام زمینی غنی از پروتئین هستند، که می توانید در صبحانه خود در دوران بارداری از آن ها استفاده کنید.

اطلاعات زیادی نقش پروتئین ها در بدن ندارید؟ «اهمیت پروتئین ها در بدن: نقش پروتئین ها در بدن چیست؟» را بخوانید.

کلسیم

کلسیم از مواد اصلی تشکیل دهنده استخوان های ماست. برای رشد استخوان های کودک خود، شما نیاز به مصرف روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم دارید.

از منابع غنی از کلسیم که می توانید در دوران بارداری در صبحانه خود از آن ها استفاده کنید می توان به شیر، ماست، پنیر، بادام و لوبیا اشاره کرد.

ویتامین های موجود در غلات کامل برای رشد کودکتان ضروری هستند

غلات کامل، این کربوهیدرات های پیچیده، غنی از ویتامین های گروه B می باشند، که ماده مغذی حیاتی برای رشد کودک شماست. غلات کامل همچنین محتوی فیبر، آهن و سایر مواد معدنی نیز هستند.

برای دریافت غلات کامل می توانید از نان های کامل یا نان های تست کامل، نان های سبوس دار و جودوسر استفاده کنید.

موز هم حاوی ویتامین B است

میوه موز منبع سرشار از پتاسیم و ویتامین B6 می باشد که برای بهبود حالت تهوع صبحگاهی می توان از آن بهره جست.

حالت تهوع یا بیماری صبحگاهی یکی از اولین علائم بارداری است؛ درباره اولین علائم بارداری بیشتر بدانید: «اولین علائم بارداری: ۱۰ تا از علائم اولیه برای اینکه شاید باردار باشید»

مصرف آهن برای تامین اکسیژن در جنین

به منظور تامین اکسیژن کافی برای جنین، شما نیاز به مصرف مقادیر مناسبی از آهن دارید.

غذاهای غنی از آهن که می توانید از آن ها در وعده صبحانه در دوران بارداری استفاده کنید عبارتند از میوه های خشک، اسفناج، تخم مرغ و غلات غنی از آهن.

امگا ۳

برای دریافت امگا ۳ می توانید از دانه های چیا در اسموتی های مختلف، یا حتی به صورت محلول در آب استفاده کنید.

درباره «تاثیر مکمل امگا ۳ در استرس و اضطراب» بیشتر بدانید.

چه مواد غذایی نباید به عنوان صبحانه در دوران بارداری مصرف شوند؟

علاوه بر موارد ذکرشده در بالا، که باید در وعده های صبحانه در دوران بارداری مصرف شوند، موادی نیز وجود دارند که توصیه بر عدم مصرف آن ها به عنوان صبحانه در دوران بارداری وجود دارد.

مراقبت میزان مصرف کافئین خود باشید

از جمله این موارد، مصرف بیشتر از ۲۰۰ میلی گرم کافئین در روز است. یعنی روزانه بیش از ۲ فنجان مصرف نشود. شما باید مراقب مصرف کافئین اضافه تر از طریق سایر منابع، مانند بعضی از چای ها باشید.

لبنیات غیرپاستوریزه ممنوع

در بالا به اهمیت استفاده از مواد لبنی، همچون شیر و پنیر و ماست، در وعده صبحانه در دوران بارداری اشاره شد. اما این مهم است که از مصرف مواد لبنی غیرپاستوریزه خودداری کنید.

باکتری هایی همانند لیستریا (Listeria)، سالمونلا (‏Salmonella) و دیگر باکتری های مضر می توانند در مواد لبنی غیرپاستوریزه حضور داشته باشند. لیستریا در زمان بارداری می تواند بسیار خطرناک باشد.

مراقب دیابت بارداری و عفونت ها باشید

غذاهای دودی یا غذاهای حاوی قند و شکر فراوان هم نباید در دوران بارداری مصرف شوند. زیرا مصرف زیاد کربوهیدرات می تواند سبب دیابت بارداری گردد.

همچنین بخوانید: کوتاه درباره علائم انواع بیماری دیابت (مرض قند)

همچنین تخم مرغ عسلی یا خام ممکن است حاوی سالمونلا باشد. بنابراین تخم مرغ را به خوبی بپزید.

توصیه ها: حتما از غذاهای تازه استفاده کنید و اگر به تاریخ انقضای غذایی شک دارید، از مصرف آن خودداری کنید. حتما پیش از صرف غذا دستان خود را بشویید.

خط پایانی: وعده صبحانه در دوران بارداری هم برای شما وهم برای کودکتان مهم است

در این مطلب از فارسی مد سعی کردیم به اختصار درباره اهمیت صبحانه در بارداری برای سلامت مادر و کودک صحبت کنیم. از مواد مغذی لازم برای مادر و کودک که باید به عنوان صبحانه در دوران بارداری مصرف شوند گفتیم. همچنین بعضی از مواد خطرناک که باید مراقب مصرف آن ها در این دوره حساس بود را نام بردیم.

بدیهی است که این لیست شامل همه موارد مورد نیاز یا همه موارد خطرناک نبود. پس با کسب اطلاعات بیشتر متناسب با شرایطتان از پزشک یا متخصص تغذیه خود، مراقب سلامت خود و کودکتان باشید.


برای اطلاع از منابع این مطلب به صفحه بعد مراجعه فرمایید.

برای دادن امتیاز به این مقاله کلیک کنید!
[رتبه: ۰ ؛ تعداد آرا: ۰ ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *