وَ قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْماً | امروز دوشنبه، 15 آذر 1400؛ روز بخیر ;)
تقویت سیستم ایمنی
تقویت دستگاه ایمنی بدن

روش های تقویت سیستم ایمنی بدن و قوی تر ساختن دستگاه ایمنی

در این مطلب، که از WebMD.com ترجمه شده، ۶ روش برای تقویت سیستم ایمنی بدن، از شستن دست ها و ورزش تا واکسینه شدن و دوری از استرس، بیان شده است. با ما همراه باشید تا درباره روش های تقویت دستگاه ایمنی بدن بیشتر بدانید.

به نظر می رسد که برای هر سرماخوردگی و آنفولانزا فصلی، یک قرص، اسپری یا مکمل هایی با پتانسیل جلوگیری از سرماخوردگی، آنفولانزا یا هر دو وجود دارد؛ که البته معمولاً با نتایج ناامیدکننده همراه است. در اصل برخی از این داروها با نتیجه شگفت انگیزی همراه نیستند، بنابراین بهترین راه برای پیشگیری از بیماری انجام کارهایی است که مادرتان همیشه به شما گفته است! مانند اینکه: استراحت کافی داشته باشید، یک رژیم متعادل داشته باشید، ورزش کنید و دستان خود را بشویید.

دکتر Norman Edelman به WebMD می گوید: «اگر فرد سالم و بدون بیماری زمینه ای، که بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد، رژیم غذایی متعادل بخورد و استراحت مناسب داشته باشد، سیستم ایمنی بدن نیز به خوبی کار می کند.» حتی اگر با ویروس های مهاجم مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی مواجه شود. دکتر Norman Edelman مشاور امور علمی انجمن ریه آمریکا و معاون بهداشت رئیس جمهور در دانشگاه ایالتی نیویورک در استونی بروک است.

روش هایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

به گفته کارشناسان، شش روش برای تبدیل سیستم ایمنی بدن شما به یک سیستم قدرتمند وجود دارد:

دستان خود را مرتبا بشویید

کارشناسان می گویند که آسان ترین و بهترین راه برای جلوگیری از سرماخوردگی یا آنفولانزا شستن دست ها پس از تماس با شخص بیمار می باشد. Edelman می گوید: «از آب و صابون استفاده کنید.» به این دلیل این عمل را انجام می دهند که سرماخوردگی و آنفولانزا عمدتاً زمانی پخش می شوند که ویروس ها با دیوارۀ بینی تماس پیدا می کنند. ویروس ها (که شامل بیش از صد عامل هستند که به تنهایی باعث سرماخوردگی می شوند) می توانند از طریق چشم یا دهان به بینی نفوذ کنند. معمولاً ویروس ها با دست ما به این غشاهای مخاطی می رسند.

همچنین بخوانید: شستشوی دست ها: چه موقع و چگونه دست های خود را بشویید


تقویت سیستم ایمنی: واکسن آنفولانزا بزنید

واکسن آنفولانزا بزنید: Edelman می گوید: «ما توصیه می کنیم هر کسی که می خواهد در برابر آنفولانزا محافظت شود، علیه آن واکسینه شود.»

در گذشته، واکسن آنفولانزا فقط برای افرادی که در معرض خطر بالا بودند (افراد سالخورده، مبتلایان به بیماری های مزمن و کارمندان مراقبت های بهداشتی) توصیه می شد اما اکنون پزشکان پیشنهاد می کنند که هرکسی که به واکسن حساسیت نداشته باشد، باید واکسینه شود.

این واکسن حدود ۸۰٪ افرادی که در معرض یک بیماری جدی آنفولانزا هستند، محافظت می کند. سالانه حداقل ۲۰۰۰۰ آمریکایی در اثر آنفولانزا و عوارض آن جان خود را از دست می دهند. طبق گفته های وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده، بیشتر قربانیان بالای ۶۵ سال سن دارند.

همچنین بخوانید: واکسن آنفلوآنزا: درباره واکسن آنفولانزا حقایق را بدانید

همچنین بخوانید: بیماری آنفلوآنزا: نشانه ها و علائم آنفلوآنزا چیست؟


از لحاظ جسمی خود را قوی کنید اما زیاده روی نکنید

Thomas Weidner، پرفسور آموزش تمرینیات ورزشی در ایالت Ball در دانشگاه Muncie می گوید: «اگر فرد بی تحرک باشد، پاسخ ایمنی ضعیف نسبت به مهاجمان ویروسی داشته و بیشتر مستعد ابتلا به بیماری ها و سرماخوردگی است.» او ادامه می دهد: «مهم ترین نکته این است که ورزش متوسط باشد.» یعنی حدود ۳۰ دقیقه ورزش هوازی در سه یا چند روز از هفته.

همچنین بخوانید: آیا چیزی به نام ورزش بیش از حد وجود دارد؟


ویتامین C مصرف کنید

در حالی که هیچ مدرکی مبنی بر اینکه مصرف ویتامین C نمی تواند از سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری کند، اخیراً انستیتوی پزشکی میزان مصرف روزانه ۷۵ میلی گرم در روز را برای خانم ها و ۹۰ میلی گرم در روز برای مردان توصیه کرده است. علاوه بر این، در این گزارش آمده است که افراد سیگاری به مقدار ۳۵ میلی گرم اضافه از این ویتامین در روز نیاز دارند. Edelman می گوید: «دریافت همه ویتامین ها و مواد معدنی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.»


داشتن رابطه جنسی

یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه Wilkes در Wilkes-Bar ، Pa، نشان داد که رابطه جنسی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. زوج هایی که هفته ای یک یا دو بار رابطه جنسی دارند، به میزان ۲۹٪ ایمونوگلوبولین A بالاتری دارند، ایمونوگلوبولین پروتئین سیستم ایمنی بدن است که از دهان و دستگاه تنفسی فوقانی در برابر ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت می کند.

امتحان بدهید و بیاموزید!: کوئیز نگرانی های جنسی مردان: اندازه آلت تناسلی، زودانزالی و …


روش های تقویت سیستم ایمنی: نداشتن استرس

براساس یک مطالعه برجسته که در مجله TheNew England Journal of Medicine منتشر شده است، به احتمال زیاد در هنگامی که افراد تحت فشار روانی قرار دارند، به سرماخوردگی و آنفولانزا مبتلا می شوند . این مطالعه نشان داد که کار بیش از حد سخت و نداشتن خواب کافی بدن را خسته می کند و باعث می شود که در معرض عفونت آسیب پذیرتر باشد. Weidner می گوید: «در شب هشت ساعت یا بیش تر بخوابید و استراحت کنید.» تکنیک های کاهش استرس، مانند استفاده از حمام گرم، انجام یوگا یا خواندن روزنامه ممکن است به تسکین روح و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.


برای اطلاع از منابع این مطلب به صفحه بعد مراجعه فرمایید.

برای دادن امتیاز به این مقاله کلیک کنید!
[رتبه: ۰ ؛ تعداد آرا: ۰ ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *