وَ قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْماً | امروز پنجشنبه، ۱۴ مرداد ۱۴۰۰؛ روز بخیر ;)
درمان آپنه خواب
درباره درمان آپنه خواب، دستگاه های درمان آپنه خواب و روش های درمان آپنه خواب

درمان آپنه خواب: راهنما برای گزینه های درمانی وقفه تنفسی در خواب

در این مقاله، که از WebMD.com ترجمه شده، درباره انواع روش های درمان آپنه خواب (درمان وقفه تنفسی در خواب) و دستگاه های درمان آپنه خواب توضیحاتی ارائه شده است. با ما همراه باشید.

در صورت عدم درمان، آپنه خواب چیزی بیشتر از خروپف به دنبال خواهد داشت؛ از جمله چاقی، سکته قلبی و سکته مغزی. در اینجا درباره بهترین روش ها برای درمان آپنه خواب یا وقفه تنفسی در خواب می خوانید.

درباره درمان آپنه خواب، دستگاه های درمان آپنه خواب و روش های درمان آپنه خواب
درباره روش های درمان آپنه خواب (وقفه تنفسی در خواب) و دستگاه درمان آپنه خواب

روش هایی برای درمان آپنه خواب (وقفه تنفسی در خواب)

در حدود یک سوم از ما خواب کافی نداریم (برای بزرگسالان، میزان آن حداقل ۷ ساعت خواب در شب است). این مسئله می تواند منجر به برخی مشکلات عمده برای سلامتی مانند دیابت، بیماری های قلبی، افسردگی و چاقی شود. یکی از دلایل عمده کم خوابی آپنه خواب (وقفه تنفسی در خواب) است،که در آن تنفس در حین خواب قطع و وصل می شود. خوشبختانه، آپنه خواب قابل درمان است.

همچنین بخوانید: تاثیر کم خوابی بر درد: خواب کم تر به معنای درد بیشتر است

دستگاه CPAP (فشار جریان هوای همواره مثبت)

آپنه انسدادی خواب (OSA) هنگامی رخ می دهد که عضلات موجود در گلو شما به اندازه ای شل می شوند که بافت های نرم راه هوایی شما را مسدود می کنند. دستگاه فشار جریان هوای همواره مثبت (CPAP) رایج ترین و مطمئن ترین روش برای درمان این عارضه است. دستگاه CPAP یک جریان هوا را به طور مستمر از طریق ماسکی که هنگام خواب می پوشید فشار می دهد، که موجب می شود راه هوایی شما باز نگه داشته شود. این به شما کمک می کند تا کمتر خروپف کنید (و یا اصلا خروپف نداشته باشید) و بهتر بخوابید.


دستگاه BiPAP

یک دستگاه BiPAP (فشار هوای مثبت دو طرفه، که به عنوان BPAP نیز شناخته می شود) مانند CPAP است که جریانی از هوا را برای باز نگه داشتن راه هوایی شما فراهم می کند. بر خلاف CPAP، دستگاه BiPAP فشار ثابت و مداوم را در تمام مدت ارائه نمی دهد. برخی هنگام بازدم با فشار مستمر دستگاه CPAP مشکل دارند، بنابراین BiPAP هنگام بازدهم به شما هوای کمتری می دهد.


ASV و سایر دستگاه ها

دستگاه adapto servo ventilation یا ASV جریان هوا را بر اساس تنفس شما تطبیق و تنظیم می کند. دستگاه فشار مثبت متغیر راه هوایی یا VPAP در طی فرآیند تنفس مقادیر متفاوتی از هوا را به شما می دهد.

از آنجا که با کمک ماسک ها و بند ها می توانید راحت باشید، همه این گزینه های دستگاه های PAP ممکن است دلهره آور باشند. اما در پایان، این گزینه ها به درد بسیاری از افراد می خورند. درباره بهترین انتخاب متناسب با شما با پزشکتان صحبت کنید.


ابزارهای دهانی ( MADs)

دستگاه های PAP در تسکین آپنه خواب بیشتر قابل اطمینان هستند، اما برخی افراد استفاده از ابزارآلات دهانی را ترجیح می دهند (که به آن ها دستگاه های پیشرفت فک تحتانی نیز گفته می شود). بسیاری از این وسایل که در دهان قرار می گیرند طراحی شده اند تا فک پایینی شما را جلو بیاورند، تا راه هوایی شما باز شود. بقیه آن ها زبان شما را در جای خود نگه می دارند. بسیاری از آن ها توسط دندانپزشکان طراحی می شوند. گزینه های بدون نسخه نیز موجود است.


کاهش وزن

دانشمندان ارتباط مستقیمی بین آپنه خواب و چاقی پیدا کرده اند. ذخایر چربی در راه هوایی فوقانی شما می تواند جریان هوا را محدود کند و عضلات را از انجام کار خود بازدارد.

محققان کاهش وزن را -از طریق ورزش، توجه به رژیم غذایی و احتمالاً دارو- ابزاری مناسب در درمان آپنه خواب انسدادی ذکر می کنند.

همچنین بخوانید: معایب اضافه وزن و مزایای وزن مناسب

همچنین بخوانید: تقویت انگیزه برای عمل به برنامه رژیم غذایی و کاهش وزن


بینی

در بعضی موارد، یک ماده ضد انسداد بینی می تواند به باز شدن راه های هوایی و تنفس راحت تر کمک کند. از نوارهای تنفسی نیز با موفقیت محدود استفاده شده است.


تحریک راه هوایی فوقانی

پزشک شما ممکن است تحریک راه هوایی فوقانی (UAS) را پیشنهاد کند. یک وسیله برقی کوچک، مشابه ضربان ساز قلب، در سینه درست زیر پوست و بالای دنده ها قرار داده شده است. این وسیله شامل یک الکترود است که به عصب کنترل کننده عضله در زبان شما متصل می شود. یک بار الکتریکی کوچک زبان شما را هنگام خواب برای پاک کردن راه هوایی و تنفس راحت تر تحریک می کند.


عمل جراحی

آخرین راه حل برای آپنه خواب، عمل جراحی است. رایج ترین آن جراحی uvulopalatopharyngoplasty است. جراحان بافت نرم را از پشت کام شما خارج می کنند و ممکن است لوزه ها و زبان کوچک شما (بافت نرمی که در پشت گلو شما آویزان است) بیرون بکشند. جراحی های دیگر ممکن است شامل استخوان های فک، سایر بافت های نرم یا بینی شما باشد.


تغییر وضعیت

بسیاری از افرادی که بر پشت خود می خوابند خروپف می کنند و با آپنه خواب درگیر هستند. درمان وضعیتی تلاش می کند تا شما به روش های دیگری بخوابید. ممکن است چیزی را، مثل یک توپ تنیس در داخل جورابی که به پشت لباس خواب شما بسته شده است، در اطراف کمر یا پشتتان بپوشید، تا شما را تشویق به خوابیدن به پهلو کند. بعضی دستگاه ها می لرزند تا به نرمی به شما یادآوری کنند برگردید.


قطع مصرف الکل

الکل به آپنه خواب (وقفه تنفسی در خواب) پیوند خورده است. نوشیدن آن پیش از خواب ممکن است موجب آپنه خواب شود و یا آن را بدتر کند. الکل بسیار زیاد می تواند منجر به تنگی راه هوایی شود، که می تواند قسمت های آپنه خواب را طولانی تر کند.


راه های دیگر برای مبارزه با آپنه خواب

مطالعات متعدد نشان می دهد که یک برنامه ورزشی می تواند به کاهش آپنه خواب کمک کند. در مقابل، برخی از داروهای ضد اضطراب و قرص های خواب آور می توانند آن را بدتر کنند.

فعال شوید و با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید چه کارهای دیگری را می توانید انجام دهید، به ویژه اگر شما زیاد خروپف می کنید و اغلب احساس خواب آلودگی دارید.

همچنین بخوانید: دلایل خستگی مفرط و بی خوابی و چگونگی مبارزه با آن ها


برای اطلاع از منابع این مطلب به صفحه بعد مراجعه فرمایید.

درباره‌ی فارسی مد

مطالب ارسال شده توسط این نویسنده، ترجمه شده از وبسایت های سلامت و پزشکی غیر فارسی زبان می باشد.

همچنین ببینید

آمفیزم چیست؟

آمفیزم (Emphysema) چیست؟+ مبانی و علل متداول آمفیزم ریوی

در این مقاله، که از WebMD.com ترجمه شده، درباره آمفیزم ریوی توضیحاتی ارائه شده (آمفیزم چیست) و علت آمفیزم ریوی (علل آمفیزم) بررسی شده است. با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *