وَ قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْماً | امروز شنبه، ۲۷ شهریور ۱۴۰۰؛ روز بخیر ;)
رژیم غذایی آلکالاین
رژیم غذایی قلیایی

بررسی برنامه رژیم غذایی قلیایی یا آلکالاین: آیا عمل می کند؟!

در این مقاله، که از WebMD.com ترجمه شده، درباره برنامه رژیم غذایی آلکالاین (رژیم غذایی قلیایی)، اصول آن، نحوه عملکرد و تاثیر گذاری آن بر سلامتی و کاهش وزن اطلاعاتی ارائه شده است. با ما همراه باشید.

ظرفیت

این یکی از گام های محبوب سلبریتی های هالیوود است: رژیم غذایی قلیایی (یا آلکالاین) -که همچنین با نام رژیم خاکستر قلیایی یا رژیم اسید قلیایی شناخته می شود- می تواند به شما در کاهش وزن و پیشگیری از بیماری هایی چون آرتروز و سرطان کمک کند. اصل کلی آن این است که برخی از غذاها مانند گوشت، گندم، شکر تصفیه شده و غذاهای فرآوری شده باعث می شوند بدن شما اسید تولید کند، که این برای شما بد است.

بنابراین، بر اساس «علمی» که پشت این رژیم قرار دارد، خوردن غذاهای خاصی که بدن شما را بیشتر قلیایی می کنند، می تواند از شما در مقابل آن بیماری ها محافظت کند. هنگامی که ویکتوریا بکهام در ژانویه ۲۰۱۳ در مورد یک کتاب آشپزی برای رژیم غذایی قلیایی توئیت کرد، رژیم قلیایی به سرعت به اخبار راه یافت.

رژیم غذایی قلیایی (رژیم غذایی آلکالاین)
رژیم غذایی آلکالاین (قلیایی)

رژیم قلیایی: چیزهایی که می توانید بخورید و چیزهایی که نمی توانید بخورید

بیشتر میوه ها و سبزیجات، سویا و توفو [پنیر سویا] و برخی آجیل ها، دانه ها و بقولات غذاهای حاوی مواد قلیایی هستند، بنابراین استفاده از آن ها مجاز است.

لبنیات، تخم مرغ، گوشت، بیشتر دانه ها، و غذاهای فرآوری شده مانند غذاهای کنسرو و بسته بندی شده و غذاهای پیش پخته، در قسمت اسیدی قرار می گیرند و مجاز نیستند.

همچنین، بیشتر کتاب های مربوط به رژیم غذایی قلیایی می گویند نباید الکل و کافئین نیز مصرف کنید.

میزان تلاش: بالا

ممکن است مصرف بسیاری از غذاهایی را که به خوردن آن ها عادت داشتید، کنار بگذارید.

محدودیت ها: مصرف بسیاری از غذاها محدود است، و همچنین الکل و کافئین.

پخت و پز و خرید: می توانید میوه و سبزیجات را از فروشگاه مواد غذایی خرید کنید. ممکن است کمی طول بکشد تا یاد بگیر هنگامی که از مواد غذایی تازه استفاده می کنید چگونه غذای خود را آماده کنید و بپزید.

جلسات حضوری: نه.

ورزش: لازم نیست.

همچنین بخوانید: تقویت انگیزه برای عمل به برنامه رژیم غذایی و کاهش وزن

آیا این محدودیت ها یا ترجیحات مجاز است؟

گیاهخواران و گیاهخواران مطلق: این رژیم اغلب تا به طور کامل گیاهخوارانه است. با توجه به اینکه مصرف لبنیات محدود است، برای گیاهخواران مطلق نیز بدرد می خورد.

فاقد گلوتن: این رژیم غذایی گندم را حذف می کند؛ اما برای جلوگیری کامل از گلوتن، باید برچسب های مواد غذایی را با دقت بررسی کنید، زیرا فقط گندم نیست که گلوتن دارد.

علاوه بر گندم، این رژیم غذایی با بیشتر سایر عوامل محرک اصلی آلرژی غذایی از جمله شیر، تخم مرغ، بادام زمینی، گردو، ماهی و صدف مخالفت می کند. همچنین رژیم غذایی آلکالاین برای افرادی که برای دوری از شکر و چربی سعی می کنند، خوب است.

همچنین بخوانید: چربی بدن چیست؟ درصد چربی بدن، انواع و عوامل افزایش آن

چیزهای دیگری که باید درباره رژیم غذایی قلیایی بدانید

هزینه: بسیاری از وبسایت ها که دارای اطلاعاتی در زمینه رژیم غذایی قلیایی هستند، همچنین دوره ها، کتاب ها، مکمل ها و آب، غذا و نوشیدنی های قلیایی را می فروشند. برای دنبال کردن رژیم آلکالاین لازم نیست این موارد را بخرید. جدول های رایگان زیادی در مورد غذاهای قلیایی در اینترنت وجود دارند که غذاهایی که را که می توانید از فروشگاه های مواد غذایی تهیه کنید لیست می کنند.

پشتیبانی: این رژیمی است که شما به تنهایی انجام می دهید.

درباره رژیم غذایی قلیایی (رژیم غذایی آلکالاین)
بررسی رژیم غذایی قلیایی (آلکالاین)

آنچه دکتر ملیندا راتینی (Dr. Melinda Ratini) می گوید:

آیا رژیم غذایی قلیایی کار می کند؟

شاید، اما نه به خاطر دلایلی که ادعا می کند.

شیمی: اسید، باز و pH

در ابتدا، کمی شیمی: اندازه pH میزان اسیدی یا بازی بودن یک چیز را بیان می کند. pH 0 به طور کامل اسیدی است، در حالی که pH 14 به طور کامل بازی است. pH 7 خنثی است. این اندازه ها در کل بدن شما متفاوت است. خون شما کمی قلیایی است و pH آن بین ۷٫۳۵ تا ۷٫۴۵ می باشد. معده شما بسیار اسیدی است و pH آن ۳٫۵ یا پایین تر می باشد؛ بنابراین می تواند مواد غذایی را تجزیه کند. و pH ادرار شما بسته به چیزی که می خورید متغیر است؛ بدین ترتیب بدن شما سطح pH خون شما را ثابت نگه می دارد.

ادعاها و عملکرد رژیم غذایی آلکالاین

رژیم غذایی قلیایی (رژیم آلکالاین) ادعا می کند به بدن شما کمک می کند تا سطح pH خون خود را حفظ کند. در حقیقت ، همه چیزهایی که می خورید نمی توانند pH خون شما را به میزان قابل توجهی تغییر دهد. بدن شما برای ثابت نگه داشتن این سطح کار می کند.

اما غذاهایی که قرار است در رژیم غذایی آلکالاین بخورید برای شما مفید بوده و از کاهش وزن سالم پشتیبانی می کنند: میوه و سبزیجات زیاد، و آب فراوان. دوری کردن از قند، الکل و غذاهای فرآوری شده نیز توصیه ای برای کاهش وزن است.

در مورد دیگر ادعاهای بهداشتی، شواهد اولیه ای وجود دارد مبنی بر اینکه یک رژیم غذایی با میزان کم تر از غذاهایی که اسید تولید می کنند، همچون پروتئین های حیوانی (مانند گوشت و پنیر) و نان و دارای میوه ها و سبزیجات فراوان می تواند در پیشگیری از سنگ های کلیه، قوی نگه داشتن استخوان ها و عضلات، بهبود سلامت قلب و عملکرد مغز، کاهش درد کمر و و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲. اما محققان هنوز از برخی از این ادعاها مطمئن نیستند.

افرادی که به رژیم غذایی قلیایی اعتقاد دارند، می گویند که گرچه غذاهای تولید کننده اسید تعادل pH ما را برای مدت کوتاهی تغییر می دهند، اگر شما مرتبا pH خون خود را تغییر دهید، می توانید منجر به اسیدی شدن طولانی مدت شوید.

همچنین بخوانید: معایب اضافه وزن و مزایای وزن مناسب

آیا رژیم غذایی آلکالاین برای بیماری های خاصی خوب است؟

دنبال کردن یک رژیم غذایی قلیایی به معنای انتخاب میوه و سبزیجات به جای گزینه هایی با کالری و چربی بالاتر است. شما همچنین از غذاهای آماده پرهیز خواهید کرد، که غالباً سدیم زیادی دارند.

این خبر بسیار خوبی برای سلامت قلب است؛ زیرا این گام ها به کاهش فشار خون و کلسترول کمک می کنند، که عوامل خطر بزرگی برای بیماری های قلبی هستند.

همچنین رسیدن به وزن سالم در پیشگیری و درمان دیابت و آرتروز نیز مهم است.

برخی مطالعات نشان داده اند که یک محیط قلیایی ممکن است موجب شود که داروهای شیمی درمانی خاصی موثرتر و یا کمتر سمی باشند. اما نشان داده نشده است که رژیم غذایی قلیایی می تواند این کار را انجام دهد یا به جلوگیری از سرطان کمک کند. اگر مبتلا به سرطان هستید، پیش از شروع هر نوع رژیمی با پزشک یا متخصص تغذیه خود در مورد نیازهای غذایی خود صحبت کنید.

حرف آخر

تأکید بر میوه و سبزیجات که در هسته رژیم های قلیایی قرار دارد، نوید کاهش وزن سالم را ارائه می دهد. هیچ وسیله یا مکمل خاصی مورد نیاز نیست.

اگر به انتخاب و تجربه غذاهای جدید علاقه دارید و عاشق آشپزی هستید، بهترین موفقیت را با آن کسب خواهید کرد.

اما پیروی از یک رژیم غذایی قلیایی برای بسیاری از افراد دشوار خواهد بود.

بسیاری از غذاهای مورد علاقه که در سایر برنامه ها به طور متعادل مجاز هستند (از جمله گوشت بدون چربی، لبنیات کم چرب، نان و شیرینی) در اینجا ممنوع هستند. پروتئین به منابع گیاهی مانند لوبیا و توفو محدود می شود. این بدان معناست که شما باید اطمینان حاصل کنید که به میزان کافی پروتئین و کلسیم دریافت می کنید.

بیرون غذا خوردن هم می تواند یک چالش باشد. اگر به خاطر کار زیاد سفر می کنید و یا برنامه شلوغی دارید، ممکن است احساس کنید که در انتخاب غذاها و آمادگی ها دچار مشکل شده اند.

در نهایت، بسیاری از رژیم های آلکالاین در هدف قرار دادن یک فاکتور اصلی برای کاهش وزن و موفقیت سلامتی ناکام می مانند: ورزش. شما باید تناسب اندام را در هر برنامه غذایی سالمی که انتخاب می کنید قرار دهید. انجمن قلب آمریکا و CDC انجام حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش در هر هفته را توصیه می کنند. اگر مشکلات پزشکی دارید یا فاقد ورزیدگی (بدهیکل) هستید، ابتدا با پزشکتان صحبت کنید.

همچنین بخوانید: افزایش متابولیسم (سوخت و ساز بدن) با ورزش


برای اطلاع از منابع این مطلب به صفحه بعد مراجعه فرمایید.

برای دادن امتیاز به این مقاله کلیک کنید!
[رتبه: ۰ ؛ تعداد آرا: ۰ ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *