وَ قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْماً | امروز پنجشنبه، ۲۹ مهر ۱۴۰۰؛ روز بخیر ;)
کابوس در بزرگسالان
کابوس شبانه در بزرگسالان

چرا کابوس می بینیم؟ – دلایل و درمان کابوس شبانه در بزرگسالان

در این مقاله، که ترجمه ای از مطلب WebMD.com درباره خواب بد در بزرگسالان می باشد، درباره علت کابوس شبانه در بزرگسالان بحث شده و با توجه به دلایل دیدن خواب بد در بزرگسالان، راه های درمان کابوس شبانه در بزرگسالان بررسی شده است. با ما همراه باشید.

کابوس های شبانه در بزرگسالان

وقتی وحشت زده از یک کابوس مزاحم بیدار می شوید، ممکن است تصور کنید شما تنها بزرگسالی هستید که کابوس می بینید. به هر حال، آیا نباید بزرگسالان کابوس ها را پشت سر بگذارند؟

این حقیقت دارد که کابوس های شبانه بین کودکان شایع تر است، با این حال از هر دو بزرگسال یک نفر به مناسبت های مختلف کابوس شبانه را تجربه می کند. و بین ۲ تا ۸ درصد از جمعیت بالغین از کابوس ها به ستوه می آیند.

آیا کابوس های شبانه باعث پریشانی قابل توجهی در شما می شوند؟ آیا آن ها مرتباً خواب شما را قطع می کنند؟ اگر چنین است، تعیین اینکه چه چیزی باعث کابوس های شبانه بزرگسالان در شما می شود، مهم است. سپس می توانید تغییراتی را برای کاهش وقوع آن ها به وجود آورید.

دلیل کابوس شبانه در بزرگسالان
علت و درمان کابوس شبانه در بزرگسالان

کابوس شبانه (خواب بد) چیست؟

کابوس ها رویاهایی هستند به طور روشنی واقعی و مختل کننده که شما را از یک خواب عمیق بیدار می کنند. آن ها اغلب باعث محکم کوبیدن قلب شما در اثر ترس می شوند. کابوس ها معمولاً هنگام مرحله «خواب با حرکت سریع چشم(REM)» روی می دهند، یعنی مرحله ای که بیشتر رویاها در آن اتفاق می افتد. از آنجا که دوره های خواب REM با پیشروی شب به تدریج طولانی تر می شوند، ممکن است متوجه شوید که بیشتر در ساعات اولیه صبح کابوس های خود را تجربه می کنید.

موضوعات کابوس های شبانه در افراد مختلف متفاوت است. با این وجود، برخی کابوس های متداول وجود دارد که افراد زیادی آن را تجربه می کنند. به عنوان مثال، بسیاری از بزرگسالان در مورد عدم توانایی دویدن با سرعت کافی برای فرار از خطر یا در مورد افتادن از ارتفاع زیاد، کابوس دارند. اگر یک واقعه آسیب زا مانند حمله یا تصادف را پشت سر گذاشته اید، ممکن است کابوس های شبانه مکرری در مورد تجربه خود داشته باشید.

اگرچه کابوس ها و هراس های شبانه باعث می شود که مردم با ترس زیادی از خواب بیدار شوند، اما این دو با هم فرق می کنند. هراس های شبانه معمولا در اولین ساعات پس از به خواب رفتن رخ می دهند. آن ها به عنوان احساسات تجربه می شوند، نه رویا؛ بنابراین افراد به محض بیدار شدن به خاطر نمی آورند که به چه علت وحشت کرده اند.

دلایل دیدن خواب بد در بزرگسالان,خواب بد در بزرگسالان,کابوس در بزرگسالان,کابوس شبانه در بزرگسالان,چرا کابوس می بینیم,چرا شب ها کابوس می بینم,علت کابوس شبانه در بزرگسالان,درمان کابوس شبانه,درمان کابوس,درمان کابوس در بزرگسالان,درمان کابوس شبانه در بزرگسالان,رفع کابوس شبانه در بزرگسالان

چه عواملی باعث کابوس شبانه در بزرگسالان می شود؟

کابوس های شبانه در بزرگسالان اغلب خودبخودی و فی البداهه است. اما آن ها همچنین می توانند در اثر عوامل مختلف و اختلالات زمینه ای ایجاد شوند.

برخی از افراد بعد از مصرف میان وعده در اواخر شب کابوس را تجربه می کنند، که می تواند متابولیسم را افزایش داده و به مغز برای فعال شدن علامت دهد.

همچنین تعدادی از داروها برای همکاری در تکرار کابوس های شبانه شناخته شده اند. داروهایی که بر روی مواد شیمیایی مغز عمل می کنند، مانند داروهای ضد افسردگی و مواد مخدر، غالباً با کابوس های شبانه مرتبط هستند. داروهای غیر روانشناختی، از جمله برخی داروهای فشار خون، نیز می توانند باعث کابوس شبانه در بزرگسالان شوند.

ترک کردن داروها و موادی، از جمله الکل و آرام بخش ها، می تواند باعث کابوس شبانه شود. اگر بعد از تغییر در دارو متوجه تفاوت در تکرار کابوس های شبانه خود شدید، با پزشکتان مشورت کنید.

کمبود خواب ممکن است به کابوس های بزرگسالان منجر شود، که خود آن ها نیز اغلب باعث می شود افراد خواب بیشتر را از دست بدهند. اگرچه این امکان وجود دارد، هنوز تأیید نشده است که آیا این چرخه می تواند به اختلال کابوس شبانه منجر شود یا خیر.

همچنین بخوانید: «تاثیر کم خوابی بر درد: خواب کم تر به معنای درد بیشتر است»

تعدادی از محرک های روانی وجود دارد که موجب کابوس شبانه در بزرگسالان می شوند. به عنوان مثال اضطراب و افسردگی می تواند باعث کابوس های شبانه بزرگسالان شود. اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) نیز معمولاً باعث می شود افراد کابوس های مزمن و مکرر را تجربه کنند.

کابوس های شبانه در بزرگسالان می تواند ناشی از برخی اختلالات خواب باشد. این موارد شامل آپنه خواب و سندرم پاهای بی قرار است. اگر علت دیگری مشخص نشود، کابوس های شبانه مزمن ممکن است یک اختلال خواب مجزا باشند. افرادی که خویشاوندانی با اختلال کابوس شبانه دارند ممکن است بیشتر این مشکل را داشته باشند.

تاثیرات کابوس های شبانه بزرگسالان بر سلامتی چیست؟

کابوس های شبانه هنگامی که تاثرات مشخصی برا سلامت و رفاه حال شما داشته باشند، بسیار فراتر از رویاهای بد می شوند. در میان افرادی که کابوس های شبانه را تجربه می کنند، افرادی که مضطرب و افسرده هستند، بیشتر از این تجربه ناراحت می شوند و حتی از اثرات ناخوشی روانی بیشتری رنج می برند. اگرچه این رابطه قابل درک نیست، کابوس های شبانه با خودکشی مرتبط بوده اند.

از آنجا که کابوس های شبانه ممکن است تأثیر بسزایی در کیفیت زندگی شما داشته باشند، در صورت تجربه کردن آن ها به طور مرتب، حتماً با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

کمبود خواب که می تواند در اثر کابوس های شبانه ایجاد شود، می تواند باعث ایجاد مشکلات پزشکی زیادی از جمله بیماری های قلبی، افسردگی و چاقی شود.

اگر کابوس های شبانه در بزرگسالان علامتی از آپنه خواب یا اختلال استرس بعد از سانحه درمان نشده باشند، این اختلالات زمینه ای همچنین می تواند اثرات منفی قابل توجهی بر سلامت جسمی و روانی داشته باشد.

دلایل دیدن خواب بد در بزرگسالان,خواب بد در بزرگسالان,کابوس در بزرگسالان,کابوس شبانه در بزرگسالان,چرا کابوس می بینیم,چرا شب ها کابوس می بینم,علت کابوس شبانه در بزرگسالان,درمان کابوس شبانه,درمان کابوس,درمان کابوس در بزرگسالان,درمان کابوس شبانه در بزرگسالان,رفع کابوس شبانه در بزرگسالان

درمان کابوس های شبانه در بزرگسالان

خوشبختانه، گام هایی وجود دارد که شما و پزشکتان می توانید برای کاهش تعداد دفعات کابوس های شبانه و تأثیر آن ها بر زندگی شما استفاده کنید.

اول، اگر کابوس های شبانه شما نتیجه مصرف یک داروی خاص است، ممکن است بتوانید دوز مصرف یا نسخه خود را تغییر دهید تا این عارضه جانبی ناخواسته را از میان ببرید.

برای افرادی که کابوس های شبانه آن ها در اثر شرایطی مانند آپنه خواب یا سندرم پاهای بی قرار ایجاد می شود، درمان این اختلالات زمینه ای می تواند به کاهش علائم کمک کند.

اگر کابوس های شبانه شما به بیماری یا دارو وابسته نیست، ناامید نشوید. تغییرات رفتاری در ۷۰٪ بزرگسالانی که از کابوس شبانه رنج می برند، از جمله مواردی که در اثر اضطراب، افسردگی و PTSD ایجاد می شود، اثربخش بوده است.

درمان تمرین تصویرسازی یک روش درمانی شناختی امیدوار بخش برای کابوس های شبانه مکرر و کابوس های شبانه ناشی از PTSD است. این تکنیک به افراد مبتلا به این مشکل مزمن کمک می کند تا کابوس های شبانه خود را با تمرین اینکه ترجیح می دهند آن ها چگونه روی دهند، تغییر دهند.

در بعضی موارد، داروها ممکن است همراه با درمان برای معالجه کابوس های شبانه مرتبط با PTSD استفاده شوند؛ اگرچه اثربخشی آن ها به روشنی آنچه در مورد درمان تمرین تصویر سازی اشاره شده، مشاهده نشده است.

چندین گام دیگر که خودتان می توانید بردارید وجود دارد که ممکن است به کاهش دفعات کابوس شبانه شما کمک کنند. حفظ یک برنامه خواب و بیداری منظم مهم است. همچنین مشغول شدن به ورزش منظم، که به کاهش اضطراب و استرس ناشی از کابوس کمک می کند، اهمیت دارد. ممکن است متوجه شوید که یوگا و مراقبه نیز مفید هستند.

به یاد داشته باشید که بهداشت خوب خواب را تمرین کنید، این امر به جلوگیری از کمبود خواب که می تواند کابوس شبانه در بزرگسالان به وجود آورد، کمک می کند. اتاق خواب خود را به مکانی آرام و آسوده تبدیل کنید که برای خواب و رابطه جنسی (سکس) محفوظ باشد، به طوری که آن را با فعالیت های استرس زا مرتبط نکنید. همچنین در مورد استفاده از الکل، کافئین و نیکوتین محتاط باشید که می تواند بیش از ۱۲ ساعت در سیستم شما باقی بماند و اغلب الگوهای خواب را مختل می کند.


برای اطلاع از منابع این مطلب به صفحه بعد مراجعه فرمایید.

برای دادن امتیاز به این مقاله کلیک کنید!
[رتبه: ۰ ؛ تعداد آرا: ۰ ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *