وَ قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْماً | امروز دوشنبه، ۱۱ مرداد ۱۴۰۰؛ روز بخیر ;)
اهمیت پروتئین ها
نقش پروتئین ها در بدن

اهمیت پروتئین ها در بدن: نقش پروتئین ها در بدن چیست؟

در این مطلب، که از WebMD.com ترجمه شده، به ۹ نقش پروتئین در بدن انسان اشاره شده و درباره اهمیت پروتئین ها در بدن توضیح داده شده. همچنین درباره مصرف زیاد پروتئین و بهترین راه دریافت پروتئین مطالبی بیان شده است. با ما همراه باشید.

اهمیت پروتئین ها و نقش پروتئین ها در بدن

پروتئین چیست؟

پروتئین ها یکی از گروه های پیچیده مولکول ها هستند که انواع کار را در بدن شما انجام می دهند. پروتئین ها مو، ناخن، استخوان و ماهیچه های شما را می سازند. پروتئین به بافت ها و اندام ها شکل می دهد و همچنین به آن ها کمک می کند تا آنگونه که باید عمل کنند. به طور خلاصه، پروتئین یکی از بلوک های ساختمانی است که شما را به کسی که هستید تبدیل می کنند.

نقش پروتئین ها در بدن ما چیست؟

اهمیت پروتئین ها در تامین انرژی اضطراری

نقش پروتئین ها در تامین انرژی بدن
نقش پروتئین ها در تامین انرژی اضطراری

پروتئین اولین و حتی انتخاب دوم بدن شما برای به دست آوردن انرژی نیست. این نقش متعلق به کربوهیدرات ها و چربی ها است. اما هنگامی که با کالری پایین در حال دویدن هستید، و یا اگر یک ورزشکار جدی هستید، باید از پروتئین برای گذر از میزان نرمال ذخیره انرژی تشکر کنید.


نقش پروتئین ها در عضله سازی

نقش پروتئین ها در عضله سازی
نقش پروتئین ها در عضله سازی

شما برای حفظ اندازه و شکل ماهیچه ها (عضلات) خود به پروتئین احتیاج دارید. وقتی وزنتان را کاهش می دهید، همزمان پروتئین جلوی از دست دادن عضلات را می گیرد. اگر برای قدرت و استحکام وزنه برداری می کنید، پروتئین کلید ساخت عضلات بیشتر است.


استحکام دهنده استخوان

نقش پروتئین ها در استحکام استخوان ها
نقش پروتئین ها در استحکام بخشی به استخوان ها

مطالعات نشان می دهند دریافت مقادیر مناسب پروتئین در رژیم غذایی، سلامتی استخوان های شما را بهبود می بخشد. این امر با کمک به تراکم استخوان های شما احتمال ابتلا به پوکی استخوان (از بین رفتن استخوان) را کاهش می دهد، و همچنین به شما کمک می کند تا با افزایش سن از شکستگی ها جلوگیری کنید.


نقش پروتئین ها در تقویت سیستم ایمنی

پروتئین ها از اسیدهای آمینه (آمینواسید ها) ساخته شده اند. این ترکیبات کمک می کنند تا بازیکنان اصلی دستگاه ایمنی بدن شما (یعنی سلول های T، سلول های B و آنتی بادی ها) تبدیل به میکروب کش هایی شوند که پیش از ایجاد عفونت، به سلول هایی که به بدن شما وارد شده اند حمله کنند و آن ها را از بین ببرند.

نقش پروتئین ها در بدن,اهمیت پروتئین ها,کار پروتئین ها در بدن,پروتئین چیست,تاثیر پروتئین بر بدن,نقش پروتئین در عضله سازی,نقش پروتئین در چربی سوزی,نقش پروتئین در متابولیسم,کار پروتئین,تاثیر پروتئین بر استخوان ها,تاثیر پروتئین بر سیستم ایمنی,تاثیر پروتئین بر انرژی بدن


کاهش هوس ها

اهمیت پروتئین در کاهش هوس و میل
نقش پروتئین ها در کاهش هوس و میل

هوس ها متفاوت از نیاز واقعی به غذا هستند. آنها از مغز شما آمده اند، نه از معده شما. مطالعات نشان می دهد دریافت پروتئین بیشتر می تواند به شما در محدود کردن این هوس ها، حتی حمله اواخر شب به یخچال، کمک کند.


اهمیت پروتئین ها در چربی سوزی

نقش پروتئین ها در چربی سوزی
نقش پروتئین ها در سوزاندن چربی ها (چربی سوزی)

وجود مقدار کافی پروتئین در رژیم غذایی، متابولیسم شما را تقویت می کند (سرعتی که بدن شما از کالری استفاده می کند). این بدان معناست که شما روزانه کالری بیشتری -حتی در حالت استراحت- نسبت به رژیم غذایی با پروتئین کمتر، می سوزانید.


کمک رسانی به قلب

مطالعات انجام شده در مورد پروتئین، به ویژه پروتئین های گیاهی، نشان می دهد که پروتئین می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. همچنین می تواند مققدار LDL یا کلسترول بد شما را کاهش دهد و این خود باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود.

مرتبط: آیا ورزش به اندازه داروها می تواند فشار خون را کاهش دهد؟


بهبود دهنده صدمات و جراحات

اهمیت پروتئین در بهبود جراحات و صدمات
نقش پروتئین ها در بهبود جراحات و صدمات بدن

این که پروتئین به عنوان بلوک سازنده بافت ها و اندام های بدن شما شناخته می شود، دلیل دارد. پروتئین با کاهش التهاب و ایجاد بافت جدید در محل صدمه، ترمیم جراحت را سرعت می بخشد.

مرتبط: بافت نرم: صدمات بافت نرم چیست؟ آشنایی با آسیب های نسج نرم


مواد مغذی را جابجا می کند

اگر جریان خون را همچون یک کانال در نظر بگیرید، پروتئین ها همچون کشتی های باری هستند که ویتامین ها، مواد معدنی، قند ها، کلسترول و اکسیژن را در آن حمل می کنند و به سلول ها و بافت هایی که برای عملکرد خود به آن ها نیاز دارند، می رسانند. برخی پروتئین ها حتی مواد مغذی خاصی مانند آهن را نیز ذخیره می کنند؛ بنابراین هنگامی که به آن نیاز داشته باشید یک ذخیره پشتیبان دارید.


آیا می توانید پروتئین بسیار زیادی مصرف کنید؟

رژیم غذایی با پروتئین بالا فواید روشنی دارد؛ اما آیا مصرف بسیار زیاد آن می تواند به سلامتی شما آسیب برساند؟

بله، و هزینه آن می تواند خطر بیشتری از سرطان، کلسترول بالاتر، سنگ کلیه، افزایش وزن و یبوست باشد. اما بسیاری از این اثرات بالقوه بستگی به نوع پروتئین دریافتی و رژیم غذایی کلی شما دارد. از پزشک یا متخصص تغذیه خود بپرسید چه چیزی برای شما مناسب است.


بهترین راه ها برای به دست آوردن پروتئین چیست؟

پروتئین از راه های مختلف زیادی بدست می آید. به منابع سالم با چربی کم دست یابید. از چربی های اشباع شده و گزینه های بسیار فرآوری شده دوری کنید. سعی کنید به جای آنکه در یک وعده آن را بخورید، در طول روز آن را مصرف کنید. برای دریافت بسیاری از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر به مصرف قسمت میوه ها و سبزیجات ادامه دهید.

برای مشاهده منابع به صفحه بعد مراجعه فرمایید.

درباره‌ی فارسی مد

مطالب ارسال شده توسط این نویسنده، ترجمه شده از وبسایت های سلامت و پزشکی غیر فارسی زبان می باشد.

همچنین ببینید

غذاهای تقویت کننده ایمنی بدن

غذاهای تقویت کننده ایمنی بدن: برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه بخوریم؟

در این مطلب، که از blogs.webmd.com ترجمه شده (نوشته شده توسط Sally Kuzemchak, MS, RD)، درباره غذاهای تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف رژیم غذایی سالم اطلاعاتی ارائه شده است. با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *