بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ | امروز جمعه، ۸ بهمن ۱۴۰۰؛ روز بخیر ;)
چربی بدن
چربی بدن چیست؟

چربی بدن چیست؟ آشنایی با درصد چربی بدن و انواع آن +ارتباط چربی بدن با کاهش وزن

منظور از چربی بدن چیست؟ در این مقاله درباره انواع چربی بدن و درصد آن در خانم ها و آقایان، و همچنین ارتباط چربی بدن با کاهش وزن صحبت می کنیم. همراه ما باشید.

وزن بدن مجموع وزن استخوان ها، عضلات، اندام ها، مایعات بدن و بافت چربی است. حفظ وزن بدن در یک میزان ثابت توسط سیستم های متعددی هماهنگ می گردد.

انواع چربی بدن

کل چربی بدن ما به دو قسمت «چربی ذخیره ای» و «چربی ضروری» تقسیم می شود. در اینجا به اختصار درباره هر یک از این دو نوع توضیحاتی ارائه می شود:

چربی ضروری بدن

وجود چربی ضروری برای عملکرد صحیح فیزیولوژیکی بدن ما ضروری هست.

چربی ضروری به مقادیر کمی در قلب، ریه ها، کبد، طحال، کلیه، عضلات و مغز استخوان ما وجود دارد.

در مردان ۳ درصد و در زنان ۱۲ درصد کل چربی بدن از این نوع است. علت بالا بودن میزان چربی ضروری در زنان وجود چربی های وابسته به جنس در سینه ها، لگن و ران می باشد.

چربی ذخیره ای بدن

چربی ذخیره ای در بافت چربی به صورت «تری گلیسیرید» وجود دارد.

این نوع چربی در اطراف اندام ها و در زیر پوست قرار گرفته است. چربی ذخیره ای اندام ها را در برابر ضربات محافظت می کند.

مقدار چربی ذخیره ای قابل افزایش است.

میزان چربی کل بدن برای سالم بودن در مردان ۱۰-۲۵% و در زنان ۱۶-۲۵% است.


یوهو! هم اکنون ابزار آنلاین محاسبه گر درصد چربی فارسی مد به رایگان در اختیار شماست! اینجا کلیک کنید تا ببینید درصد چربی بدن شما چند است؟! 😉


انواع بافت چربی

با اینکه قسمت اعظم «بافت چربی» از چربی تشکیل شده است، ولی مقداری پروتئین و آب هم در آن یافت می شود. به طور کلی دو نوع بافت چربی داریم:

  1. بافت چربی سفید که محافظ اندام ها و عایق حرارتی است و رنگ زرد دارد.
  2. بافت چربی قهوه ای منبع انرژی نوزادان بوده و در نواحی زیر کتفی و کتفی قرار دارد. رنگ قهوه ای آن ناشی از رگ دار بودن آن است.

افزایش وزن می تواند به علت افزایش تعداد و یا افزایش اندازه ی سلول های چربی باشد.

چربی ذخیره ای اغلب از تری گلیسیریدهای موجود در رژیم غذایی منشا می گیرد، ولی کربوهیدرات و پروتئین اضافی موجود در رژیم غذایی نیز تا حدودی در کبد با «فرآیند لیپوژنز» به چربی تبدیل می شود.

البته باید توجه داشت که کربوهیدرات رژیمی نسبت به چربی رژیمی برای تبدیل شدن به چربی ذخیره ای به انرژی بیشتری نیاز دارد.

  • در بالا به لیپوژنز اشاره شد؛ از اینجا درباره فرآیند لیپوژنز که طی آن از کربوهیدرات ها و پروتئین ها به چربی تبدیل می شوند بیشتر بدانید.

چرا باید به فکر وزن مناسب و تناسب اندام باشید؟ «معایب اضافه وزن و مزایای وزن مناسب: انگیزه خود برای تناسب اندام را بالا ببرید!» را بخوانید و بیشتر به فکر بدن خود باشید!

چربی بدن و کاهش اضافه وزن

اضافه وزن در نتیجه ی عدم تعادل مابین غذای مصرفی و فعالیت فیزیکی اتفاق می افتد. انتخاب های غذایی و همین طور سبک زندگی می توانند ژن های تحریک کننده چاقی را فعال یا غیر فعال کنند.

البته باید توجه داشت که برای کاهش وزن صرفا کاهش دریافت چربی رژیمی صحیح نیست و کل کالری دریافتی نقش اصلی را دارد.

به عنوان مثال کم خوابی، قرار گرفتن در معرض نور در شب و شیفت کاری شبانه می توانند هورمون هایی که اشتها را تنظیم می کنند تحت تاثیر قرار دهند و موجب چاقی شوند.

استرس نیز عامل دیگری است که موجب افزایش اشتها می شود. استرس سبب تحریک ترشح انسولین برای حفظ قند خون در میزان لازم می شود.

از طرفی تنوع غذایی بالا در یک وعده نسبت به وجود یک نوع غذا بر سر سفره موجب مصرف بیشتر غذا توسط افراد می گردد، که نتیجه آن چاقی خواهد بود.

متاسفانه باید به این نکته هم اشاره کرد که ترکیبات شیمیایی موجود در پلاستیک های بسته بندی مواد غذایی که «Obesogen» نامیده می شوند، وارد مواد غذایی داخل بسته ها شده و متابولیسم لیپیدها را بر هم میزند و در نتیجه، این نیز می تواند یکی از دلایل ابتلا به چاقی باشد.

همچنین بخوانید: «چرا لاغر نمی شوم؟: آشنایی با ۱۳ علت عدم کاهش وزن»


منابع

۱- تصویر از: Background photo created by jcomp – www.freepik.com

برای دادن امتیاز به این مقاله کلیک کنید!
[رتبه: ۰ ؛ تعداد آرا: ۰ ]

درباره‌ی شیرین ابراهیم خانی

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی؛ نویسنده در فارسی مد | مجله پزشکی، سلامت و بهداشت به فارسی (FarsiMed.ir)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.