وَ قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْماً | امروز یکشنبه، 14 آذر 1400؛ روز بخیر ;)
علت خستگی زیاد
درباره علت خستگی زیاد

علت خستگی زیاد چیست؟ آشنایی با دلایل خستگی مفرط و بی خوابی و مبارزه با آن ها

خستگی مفرط، به هر دلیلی که باشد، می تواند زندگی را مختل کند و مانع از آن شود که آنگونه که باید از زندگی لذت ببرید. گستره ای از عوامل، از حساسیت غذایی و کم آبی تا کم خونی و بیماری قلبی می توانند علت خستگی زیاد باشند. همراه فارسی مد باشید تا با دلایل خستگی مفرط و راه های مقابله با آن ها بیشتر آشنا شوید.

دلایل خستگی مفرط (علت خستگی زیاد)
آشنایی با دلایل خستگی مفرط و راه های مقابله به آن

دلایل خستگی مفرط

عدم خواب کافی ممکن است علت خستگی زیاد شما باشد

ممکن است واضح به نظر برسد، اما شاید علت خستگی مفرط شما این باشد که خواب بسیار کمی دارید.

کمبود خواب می تواند تاثیر منفی بر تمرکز و سلامتی شما بگذارد. خواب بزرگسالان هر شب باید هفت تا هشت ساعت به طول بینجامند.

راه حل: خواب را برای خود یک اولویت قرار دهید و برنامه ای منظم برای خوابیدن داشته باشید. استفاده از لپ تاپ، تلفن همراه و تلویزیون را در اتاق خواب خود ممنوع کنید. هنوز مشکل دارید؟ از پزشک کمک بخواهید. ممکن است اختلال خواب داشته باشید.

در این‌باره بیشتر بخوانید: «شما به چه میزان خواب نیاز دارید؟ علائم و تاثیرات محرومیت از خواب»


آپنه خواب می تواند موجب محرومیت شما از خواب کافی شود

بعضی ها فکر می کنند به اندازه کافی می خوابند، اما آپنه خواب از این موضوع جلوگیری می کند.

این مسئله به طور خلاصه تنفس شما را در طول شب متوقف می کند. هر وقفه یک لحظه شما را بیدار می کند، اما ممکن است شما از آن آگاهی نداشته باشید. نتیجه: شما علیرغم گذراندن هشت ساعت در رخت خواب، از خواب محروم هستید.

پزشک شما ممکن است یک مطالعه خواب را برای بررسی این موضوع ترتیب دهد.

راه حل: اگر اضافه وزن دارید وزنتان را کم کنید، سیگار را کنار بگذارید، همچنین ممکن است به یک دستگاه CPAP برای کمک به حفظ باز بودن راه هوایی تان هنگام خواب نیاز داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره درمان آپنه خواب، مطالعه مقاله «درمان آپنه خواب: راهنما برای گزینه های درمانی وقفه تنفسی در خواب» به شما توصیه می شود.


شاید سوخت کافی ندارید!

کم خوردن بیش از اندازه باعث ایجاد خستگی می شود، اما خوردن غذاهای نادرست نیز می تواند مشکل ایجاد کند.

داشتن یک رژیم غذایی متعادل به شما در نگه داشتن قند خون در حد طبیعی کمک می کند و از احساس تنبلی و کندی هنگام افت قند خون جلوگیری می کند.

راه حل: همیشه صبحانه بخورید و سعی کنید پروتئین و کربوهیدرات های پیچیده را در هر وعده غذایی قرار دهید. به عنوان مثال، تخم مرغ را با نان تست سبوس دار میل کنید. همچنین در طول روز وعده های غذایی کوچک و میان وعده هایی بخورید تا انرژی پایدار داشته باشید.


آنمی (کم خونی) می تواند شما را خسته کند!

کم خونی یکی از اصلی ترین دلایل خستگی مفرط در زنان است.

خونریزی قاعدگی می تواند باعث فقر آهن شود و زنان را در معرض خطر قرار دهد. گلبول های قرمز خون چون اکسیژن را به بافت ها و اندام های شما منتقل می کنند مورد نیاز هستند. فقر آهن این روند را مختل می کند.

راه حل: برای کم خونی ناشی از کمبود آهن، مصرف مکمل های آهن و خوردن غذاهای غنی از آهن مانند گوشت بدون چربی، جگر، صدف، لوبیا و غلات غنی شده می تواند مفید باشد. در این باره با پزشکتان مشورت کنید.

کم خونی را بیشتر بشناسید!: «درباره کم خونی: انواع کم خونی، دلایل، علائم، تشخیص و درمان کم خونی»


افسردگی

ممکن است شما افسردگی را یک اختلال عاطفی بدانید، اما این عارضه با بسیاری از علائم جسمی نیز همراهی می کند.

خستگی، سردرد و از دست دادن اشتها از شایع ترین علائم جسمی افسردگی هستند. اگر بیش از چند هفته احساس خستگی و «پکر بودن» دارید، به پزشک مراجعه کنید.

راه حل: افسردگی به خوبی به گفتاردرمانی و/یا دارو پاسخ می دهد. با پزشکتان مشورت کنید.


خستگی از علائم کم کاری تیروئید است

تیروئید غده ای کوچک در پایه گردن شما است.

تیروئید سوخت و ساز یا متابولیسم بدن شما را کنترل می کند. این یعنی سرعتی که بدن شما سوخت را به انرژی تبدیل می کند.

هنگامی که غده تیروئید دچار کمبود فعالیت شود متابولیسم خیلی کند رخ می دهد، و ممکن است احساس کندی (تنبلی) و افزایش وزن کنید. ممکن است علت خستگی زیاد شما کم کاری تیروئیدتان باشد.

راه حل: اگر آزمایش خون تأیید کند که هورمون های تیروئیدی شما کم است، هورمون های مصنوعی می توانند متابولیسم شما را تقویت کنند.

نمی دانید تیروئیدتان کم کار است یا نه؟ مطالعه مقاله «علائم کم کاری تیروئید: آشنایی با ۱۰ نشانه و علائم هیپوتیروئیدیسم» می تواند به شما کمک کند.

ورزش سوخت و ساز بدن شما را بالا می برد؛ بیشتر بخوانید: «افزایش متابولیسم (سوخت و ساز بدن) با ورزش»


مصرف زیاد کافئین می تواند علت خستگی زیاد شما باشد

دوز های متوسط از کافئین می تواند هوشیاری و تمرکز را بهبود بخشد.

اما مصرف بیش از حد آن می تواند ضربان قلب، فشار خون و حالت سرخوشی را افزایش دهد. تحقیقات نشان می دهد مصرف بیش از حد کافئین همچنین موجب خستگی در برخی افراد می شود.

راه حل: به تدریج مصرف قهوه، چای، شکلات، نوشابه و سایر داروهای حاوی کافئین را قطع کنید. قطع ناگهانی مصرف آن ها می تواند باعث خماری کافئینی و خستگی بیشتر شما شود.


عفونت ادراری مخفی

اگر تاکنون به عفونت ادراری (UTI) مبتلا شده اید، احتمالاً با درد سوزش و احساس فوریت آشنا هستید.

اما عفونت همیشه با چنین علائم آشکاری اعلام وجود نمی کند! در برخی موارد، خستگی ممکن است تنها نشانه آن باشد. آزمایش ادرار می تواند به سرعت وجود یا عدم وجود UTI را تأیید کند.

راه حل: آنتی بیوتیک ها درمان UTI ها هستند و خستگی ناشی از آن معمولاً طی یک هفته از بین می رود.


دیابت

در مبتلایان به دیابت، به طور غیر طبیعی مقادیر زیاد قند به جای ورود به سلول های بدن (یعنی جایی که می تواند به انرژی تبدیل شود) در جریان خون باقی می ماند. نتیجه این است که بدن علی رغم داشتن غذای کافی برای خوردن، سوخت تمام می کند.

اگر خستگی مداوم و غیر قابل توضیحی دارید، از پزشک خود در مورد آزمایش دیابت سؤال کنید.

راه حل: درمان دیابت ممکن است شامل تغییر در شیوه زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش، انسولین درمانی و داروهایی برای کمک به بدن در پردازش قند باشد.

با علائم دیابت آشنا نیستید؟ «کوتاه درباره علائم انواع بیماری دیابت (مرض قند)» را از فارسی مد بخوانید.


شاید کم آبی بدنتان علت خستگی شما باشد

خستگی شما می تواند نشانه کمبود آب بدن شما باشد.

چه شما کار دشوار فیزیکی انجام دهید و چه پشت یک میز کار کنید، بدن شما به آب نیاز دارد تا خوب کار کند و خنک شود. اگر تشنه هستید، نشانه این است که پیش از این کم آب شده اید.

راه حل: در طول روز آب بنوشید تا ادرار شما کم رنگ باشد. قبل از یک فعالیت بدنی برنامه ریزی شده حداقل مصرف دو فنجان آب در ساعت یا بیشتر را در نظر داشته باشید. در طول تمرین نیز جرعه جرعه بنوشید، و سپس دو فنجان دیگر آب بنوشید.

آب برای بدن شما حیاتی است، همانگونه که برای همه موجودات زنده این گونه است. «۷ تا از فواید مصرف آب برای بدن: آیا شما به اندازه کافی آب می نوشید؟» را بخوانید و بیشتر مراقب آب بدن خود باشید!


خستگی مفرط و بیماری قلبی

هنگامی که خستگی در حین فعالیت های روزمره، مانند نظافت خانه یا کندن علف های هرز حیاط رخ می دهد، می تواند نشانه این باشد که قلب شما دیگر به خوبی مشغول کار نیست.

اگر متوجه شدید به پایان رساندن کارهایی که قبلا آسان بود، به طور فزاینده ای دشوار است، با پزشک خود در مورد بیماری های قلبی صحبت کنید.

راه حل: تغییر شیوه زندگی، داروها و روش های درمانی می توانند بیماری های قلبی را تحت کنترل داشته و انرژی شما را بازیابی کنند.

مقاله «علائم بیماری قلبی و نشانه های سایر مشکلات قلبی (حمله قلبی، آریتمی و…)» را از فارسی مد بخوانید، در در زمان های حساس، آگاهانه اقدام صحیح را انجام دهید.


اختلال خواب مربوط به شیفت کاری

شب کاری یا شیفت های چرخشی می تواند ساعت درونی بدن شما را مختل کند و علت خستگی زیاد شما باشد.

ممکن است هنگامی که نیاز به بیداری دارید، احساس خستگی کنید. و ممکن است در طول روز در خوابیدن مشکل داشته باشید.

راه حل: هنگام استراحت، قرار گرفتن خود در معرض نور را محدود کنید. اتاق خود را تاریک، ساکت و خنک کنید. هنوز مشکل خواب دارید؟ با پزشک خود صحبت کنید. مکمل ها و داروها ممکن است به شما کمک کنند.


حساسیت غذایی (آلرژی غذایی)

برخی پزشکان معتقدند که آلرژی های غذایی پنهان می تواند باعث خواب آلودگی شما شود و از دلایل خستگی مفرط باشند.

اگر خستگی شما بعد از صرف وعده غذایی شدت می یابد، ممکن است نسبت به آن چه که می خورید عدم تحمل ملایم داشته باشید – وضعیتی که برای ایجاد خارش یا کهیر کافی نیست، اما می تواند شما را خسته کند.

راه حل: سعی کنید غذاها را یک در میان حذف کنید تا ببینید که آیا خستگی شما بهبود می یابد یا خیر. همچنین می توانید از پزشک خود برای آزمایش آلرژی غذایی درخواست کنید.

بیشتر بخوانید: «علائم و نشانه های آلرژی (حساسیت)»


شاید ابتلا به سندرم خستگی مفرط (CFS) و فیبرومیالژیا علت خستگی زیاد شما باشد

اگر خستگی شما بیش از شش ماه طول بکشد و آنقدر شدید باشد که نتوانید فعالیت های روزانه خود را مدیریت کنید، احتمال ابتلای شما به سندرم خستگی مزمن یا فیبرومیالژیا وجود دارد.

هر دوی این وضعیت ها می توانند علائم مختلفی داشته باشند، اما خستگی مداوم و غیر قابل توضیح یکی از علائم اصلی آن ها است.

راه حل: در حالی که هیچ درمان سریع برای CFS یا فیبرومیالژیا وجود ندارد، بیماران اغلب از تغییر برنامه روزانه خود، یادگیری عادت های بهتر خواب و شروع یک برنامه ورزشی ملایم بهره مند می شوند.

اگر اطلاعات بیشتری در این زمینه می خواهید می توانید مقالات «نشانه ها و علائم سندرم خستگی مزمن (CFS) چیست؟ + زمان مراجعه به پزشک» و «علت بیماری فیبرومیالژیا: چه عواملی باعث ایجاد فیبرومیالژیا می شوند؟» را از فارسی مد مطالعه کنید.


ورزش! راهکاری برای رفع سریع خستگی خفیف

اگر خستگی خفیفی دارید که به هیچ وضعیت پزشکی مرتبط نیست، راه حل این موضوع ممکن است ورزش باشد.

تحقیقات نشان می دهد بزرگسالان سالم اما خسته می توانند از یک برنامه تمرینی متوسط، انرژی قابل توجهی کسب کنند.

در یک مطالعه، شرکت کنندگان دوچرخه ثابت را به مدت ۲۰ دقیقه با سرعت ملایم سوار شدند. انجام این کار فقط سه بار در هفته برای مبارزه با خستگی آن ها کافی بود.


برای اطلاع از منابع این مطلب به صفحه بعد مراجعه فرمایید.

برای دادن امتیاز به این مقاله کلیک کنید!
[رتبه: ۰ ؛ تعداد آرا: ۰ ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *