وَ قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْماً | امروز یکشنبه، 14 آذر 1400؛ روز بخیر ;)
برطرف کردن نفخ
رفع باد شکم

برطرف کردن نفخ: چگونه جلوی درد باد شکم (نفخ) را بگیریم

باد شکم (نفخ) مشکلی است که بسیاری از ما با خوردن غذا های مختلف از آن رنج می بریم. در این مطلب که از WebMD.com ترجمه شده، درباره برطرف کردن نفخ شکم (رفع باد شکم) راهکار هایی ارائه شده. با ما همراه باشید.

این طبیعی است که مقداری گاز داشته باشید. اما اگر این گاز نتواند به سادگی از بدنتان بگریزد، ممکن است احساس نفخ و ناراحتی داشته باشید. برای تسکین سریع این نکات را دنبال کنید.

رفع باد شکم
برطرف کردن نفخ

چرا این اتفاق می افتد؟

این طبیعی است که مقداری گاز داشته باشید. بیشتر افراد هر روز ۱ تا ۳ پیمانه از آن را درست می کنیم تا غذایمان را هضم کنیم. این گاز روزانه ۱۴ تا ۲۳ بار فرار می کند، به یک روش یا راه های دیگر. اما اگر این گاز نتواند به سادگی از بدنتان بگریزد، ممکن است احساس نفخ و ناراحتی داشته باشید.

دو منبع

گاز موجود در درون شما از دو طریق ساخته می شود. قسمتی از آن به عنوان هوایی که همراه غذای خود می بلعید، شروع می شود. بیشتر این ها هنگام آروغ زدن از میان می روند؛ اما کمی هم در درون شما جاری می شود. روده بزرگ شما به همراه تجزیه کردن غذا، بقیه گاز را می سازد. این گاز از پشت شما بیرون می رود.

راه فراری نیست!

گاهی اوقات، شما بیشتر از آنچه که می توانید تحمل کنید، گاز شکم تولید می کنید یا مقداری از آن درون شما گیر می کند. وقتی این اتفاق می افتد، بدنتان به شما اطلاع می دهد. شما ممکن است در شکمتان احساس درد، گرفتگی یا جمع شدگی داشته باشید. یا ممکن است احساس پر بودن یا فشار، به خصوص در قسمت بالای شکم خود را داشته باشید که ممکن است نفخ باشد، اگر شما پرخوری می کنید یا از گاز.

برطرف کردن نفخ
وقتی راهی برای فرار گاز وجود ندارد و باد در شکم گیر می افتد!

آهسته غذا خوردن

هیچ راهی برای غذا خوردن بدون بلعیدن هوا وجود ندارد. اما برخی از عادت ها می توانند آن را بدتر کنند. اگر سریع غذا می خورید یا هنگام غذا خوردن صحبت می کنید، هوای اضافی را قورت می دهید. همچنین اگر از طریق نی بنوشید، آدامس بجوید یا آب نبات های سخت بین وعده های غذایی بمکید، هوای بیشتری می کشید. اگر سیگار بکشید، باز هم هوای بیشتری داخل می شود. همچنین دندان های مصنوعی که به خوبی جاگذاری نشده باشند، اجازه ورود هوای اضافه می دهند.

غذا های مکار!

احتمالاً از قبل درباره بسیاری از غذاها که گاز بیشتری تولید می کنند، مانند لوبیا، کلم بروکلی و پیاز می دانید. اما همچنین می تواند میوه هایی مانند سیب، هلو و گلابی نیز باشد. سبوس، گندم کامل و برخی از لبنیات (پنیر، بستنی و ماست) نیز می توانند این کار را انجام دهند.

از آنجا که هر یک از ما به روش خودمان به غذا واکنش نشان می دهیم، سعی کنید این ها را از رژیم غذایی خود یکی یکی حذف کنید و ببینید که آیا این به شما کمک می کند یا خیر.

به آنچه می نوشید دقت کنید

حباب های کف آلود نوشیدنی های گازدار و آبجو در داخل شما هوا آزاد می کنند. شیر، آب سیب و آب گلابی نیز می توانند باعث گاز شکم شوند. همچنین است پانچ میوه و سایر نوشیدنی های میوه ای. اگر دوست دارید هر یک از این موارد را بنوشید، همان آزمایش که در مورد غذا ها گفته شد را انجام دهید. سعی کنید آن ها را یکی یکی جدا کنید و ببینید چه اتفاقی می افتد.

شیرین کننده ها را بررسی کنید

جویدن آدامس یا آب نبات ساخته شده با شیرین کننده های مصنوعی می تواند منجر به گاز شود. بنابراین برچسب را برای سوربیتول، مانیتول و یا زایلیتول بررسی کنید، مواردی که ممکن است بخواهید مصرفشان محدود یا حذف کنید. نوشیدنی های شیرین شده با شربت ذرت با فروکتوز بالا می توانند منبع دیگری باشند. در برچسب به دنبال آن ها هم باشید.

برطرف کردن باد شکم,برطرف کردن نفخ,برطرف کردن نفخ شکم,رفع باد شکم,رفع گاز شکم,رفع گاز,پیشگیری از نفخ,درمان نفخ,پیشگیری از باد شکم,پیشگیری از گاز شکم,درمان گاز شکم,درمان باد شکم

رفع طبیعی

علاوه بر تغییر رژیم و عادات، ممکن است از درمان های طبیعی نیز کمک بگیرید. نوشیدن چای نعناع یا چای بابونه را امتحان کنید. حداقل باید طراوت آور و خنک کننده باشند. همچنین مکمل های غذایی ساخته شده با آنیسون (بادیانه رومی)، زیره، گشنیز، رازیانه و زردچوبه وجود دارد. همچون هر مکمل دیگری، از پزشک خود درباره عوارض جانبی آن بپرسید و مراقب باشید.

کمک گرفتن از داروهای بدون نسخه

داروی بدون نسخه ممکن است بخشی از راه حل شما باشد. ضد اسید های حاوی سیموتیکون در شکم شما حباب های گاز آزاد می کنند؛ بنابراین کنارگذاشتن آن ها راحت تر است. شارکول های زغال فعال می توانند کمک کنند، اگر آن ها را قبل و بعد از وعده ها ببلعید. اگر لوبیا یا سبزیجات به شما گاز بدهند، محصولات می توانند مواد شیمیایی مورد نیاز برای هضم آنها را تأمین کنند.

عدم تحمل لاکتوز

اگر عدم تحمل لاکتوز، بدن شما نمی تواند قند موجود در شیر(لاکتوز) را تجزیه کند. محصولات بدون نسخه به شما کمک می کنند. اگر شما چند قطره به شیر اضافه کنید، یا درست قبل از زمان صرف غذا یک قرص بجوید، این ها مواد شیمیایی مورد نیازتان را تامین می کنند. یا می توانید محصولات بدون لاکتوز یا غیر لبنی را انتخاب کنید.

بیماری سلیاک

اگر از غذاهایی که شامل گندم یا برخی از غلات دیگر هستند گاز می گیرید، پزشک ممکن است شما را برای بیماری سلیاک آزمایش کند. هنگامی که این بیماری را دارید، بدن شما نمی تواند گلوتن، پروتئین موجود در گندم، جو و گندم سیاه را مصرف کند. در صورت ابتلا به بیماری سلیاک، باید رژیم غذایی عاری از گلوتن داشته باشید.

چه زمانی به پزشک خود مراجعه کنید

اگر دردهای شما به اندازه کافی تیز است و یا آنقدر اتفاق می افتد که در زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد، با پزشک خود تماس بگیرید – به خصوص اگر علائم دیگری مانند کاهش وزن غیر قابل توجیه، حالت تهوع مکرر یا استفراغ، خون در مدفوع، اسهال و مشکلات یا تغییرات در حرکات روده خود دارید. و البته، اگر “دردهای گاز” شما شامل درد قفسه سینه یا سایر علائم حمله قلبی است، با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید.

آنچه پزشک شما بررسی خواهد کرد

پزشک از شما سؤال می کند که چه احساسی داشته اید، شما را معاینه فیزیکی می کند و ممکن است شکم شما را لمس یا به آن گوش کند. شما به سوالاتی راجع به آنچه می خورید پاسخ خواهید داد. هرچه که یادداشت کرده اید، درباره آنچه می خورید و می نوشید و زمانی که درد دارید، به همراه خود ببرید. اگر علائم دیگری مانند کاهش وزن یا اسهال دارید، ممکن است به آزمایش های بیشتری نیاز داشته باشید.


برای اطلاع از منابع این مطلب به صفحه بعد مراجعه فرمایید.

برای دادن امتیاز به این مقاله کلیک کنید!
[رتبه: ۰ ؛ تعداد آرا: ۰ ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *