وَ قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْماً | امروز یکشنبه، 14 آذر 1400؛ روز بخیر ;)
ارتباط مشکلات خواب و درد
تاثیر کم خوابی بر درد

تاثیر کم خوابی بر درد: خواب کم تر به معنای درد بیشتر است

در این نوشتار که از مقالات دکتر Peter Abaci ترجمه شده است، به ارتباط بین محرومیت از خواب و درد اشاره شده، نتایج چندین پژوهش در مورد تاثیر کم خوابی بر درد بیان شده و نهایتا فعالیت های انجام شده در مرکز کنترل درد توضیح داده شده است. با ما همراه باشید تا با ارتباط مشکلات خواب و درد آشنا شوید.

تاثیر کم خوابی بر درد
ارتباط مشکلات خواب و درد

مشکل در خوابیدن منبعی رایج برای احساس ناکامی است که من بسیاری از اوقات از بیمارانم می شنوم.

تاثیر کم خوابی بر درد؛ نداشتن خواب کافی می تواند باعث درد شود

در حالی که درد اغلب موجب بیخوابی می شود، مطالعات نشان می دهند که معکوس آن هم می تواند درست باشد؛ یعنی نداشتن خواب کافی می تواند منجر به درد بیشتر شود. در حقیقت، در حال حاضر برخی از محققان معتقد اند که یک استراحت شبانه خوب می تواند به عنوان یک مسکن درد قدرتمند بکار رود.

به نظر می رسد بین این که هر شب چه میزان خوب می خوابیم، و این که در روز بعد به چه میزان برای تجربه درد حساس هستیم ارتباطی وجود دارد.

قابل توجه ترین یافته این بود که آن هایی که بیخوابی و درد مزمن داشتند، بیش از دو برابر دیگران سریع تر دست خود را به طور ناگهانی از آب سرد بیرون کشیدند.

به یک مطالعه نروژی توجه کنید، که دریافت افرادی که به مشکلات بی خوابی مبتلا بودند، بیشتر از آن هایی که مشکلات خواب نداشتند تمایل داشتند تا دستانشان را از یک سطح پر از آب یخ بیرون بیاورند، که بیانگر حساسیت افزایش یافته به درد بود. به هر میزان که خواب کم تری داشتد، سریع تر دست خود را بیرون کشیدند.

تاثیر کم خوابی بر درد – ارتباط کم خوابی با درد – ارتباط مشکلات خواب و درد – تاثیر مشکلات خواب بر درد

تاثیر محرومیت از خواب بر آستانه درد

مطالعات همچنین نشان داده اند که محرومیت از خواب می تواند باعث ایجاد تغییرات چشمگیری در آستانه درد شود؛ و حتی اشاره می کنند که یک محرک یکسان می تواند در یک فرد محروم از خواب درد ایجاد کند، در حالی که برای فردی که استراحت شبانه خوبی داشته دردی ایجاد نکرد.

یک مطالعه اخیر از UC Berkeley به فعالیت مغز شرکت کنندگان محروم از خواب که درد را تجربه می کردند، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارتباط خواب و درد، نگاهی انداخت و به نتایج جالبی نیز دست یافت.

آن ها افزایشی در فعالیت ناحیه از مغز که به عنوان قشر حسی مخ (somatosensory cortex) شناخته می شود مشاهده کردند، جایی که احساسات سراسر بدن پردازش می شوند و حساسیت به درد می تواند افزایش یابد.

ارتباط کم خوابی با درد: تاثیر مشکلات خواب بر مسکن های طبیعی مغز

اما آنان این را نیز دریافتند که کمبود خواب جریان های طبیعی تسکین دهنده درد مغز را که در مسیر های پاداش و گره های بازخورد یافت می شوند و بر دوپامین، انتقال دهنده عصبی احساس خوب در ما، متکی هستند را تخریب می کند.

خستگی در طول روز – احساس تنبلی و کندی و کمبود انرژی که پس از یک خواب بد شبانه به روز ضربه می زند – ممکن است باعث ایجاد حساسیت بیشتری نسبت به درد شود.

محققان دانشگاه هاروارد حساسیت درد را در یک موش با محرومیت از خواب بررسی کردند، و دریافتند که آن ها می توانند با افزایش میزان هوشیاری روزانه موش ها با دادن کافئین به آن ها، درد موش ها را بهبود بخشند. در حقیقت، نویسندگان این پژوهش گزارش داده اند که انجام این کار بهتر از دادن مورفین موش ها بود!

این خوب است که بدانیم بهتر خوابیدن می تواند به کاهش درد کمک کند، اما اگر درد همان چیزی باشد که در وهله اول شما را از خوابیدن باز می دارد چه؟

تاثیر کم خوابی بر درد – ارتباط کم خوابی با درد – ارتباط مشکلات خواب و درد – تاثیر مشکلات خواب بر درد

مرکز مدیریت درد

در مرکز مدیریت درد من، ما چند روش مختلف را امتحان می کنیم که می تواند به قطع چرخه درد-بی خوابی کمک کند؛ از جمله ارائه کلاس های ویژه اختصاص داده شده به خواب، که در آن ما به بررسی اشتباهات معمول خواب و چگونگی درمان آن ها به بهترین شیوه می پردازیم.

یک متخصص حرکات، مانند یک فیزیوتراپیست، برخی اوقات می تواند در مورد وضعیت خوابیدن، یا کار بر روی بخش هایی از بدن که به نظر می رسد هنگام خوابیدن بیشترین میزان فعال شدن را دارند، کمک کند. برای مثال، به اطراف کشیدن (دراز کردن) آرنج یا مچ دست می تواند به سبک کردن نقاط فشار کمک کند، اگر اعصاب در آن ناحیه در زمان دراز کشیدن متمایل به تحریک شدن هستند.

ما همچنین در مورد عادت هایی صحبت می کنیم که احتمال خواب را افزایش می دهد، مانند اجتناب از مصرف کافئین در بعد از ظهر و کم نور کردن یا خاموش کردن چراغ ها یک ساعت قبل از زمان خواب.

همچنین تیم سلامت رفتاری من به خوبی درباره «درمان شناختی-رفتاری» یا CBT برای خواب آگاه هستند. CBT یک نوع از گفتار درمانی شامل کار با یک درمانگر آموزش دیده برای هدف قرار دادن تفکرات و رفتار هایی که با خواب مداخله دارند و سپس ایجاد استراتژی هایی برای زدودن آن ها است.

پژوهش نشان می دهد که CBT ممکن است از هر ابزار دیگری برای درمان اختلالات خواب موثرتر باشد.

اگرچه درمان CBT ممکن است به طور مستقیم درد زمینه ای را حذف نکند، مطالعات نشان می دهد همچنان می تواند الگو های خواب را اصلاح کند، حتی با درد مزمن.


برای اطلاع از منابع این مطلب به صفحه بعد مراجعه فرمایید.

برای دادن امتیاز به این مقاله کلیک کنید!
[رتبه: ۰ ؛ تعداد آرا: ۰ ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *