قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه » تغذیه و مواد غذایی » ویتامین K، از کمبود تا زیاده روی در مصرف

ویتامین K، از کمبود تا زیاده روی در مصرف

زمان تقریبی مطالعه: ۲ دقیقه
درباره ویتامین K
ویتامین K

   در مطالب قبلی درباره دو ویتامین محلول در چربی، یعنی ویتامین A و ویتامین E صحبت کردیم. سومین ویتامین محلول در چربی، ویتامین K است. در این مطلب درباره ویتامین K، از کمبود تا زیاده روی در مصرف آن توضیحاتی ارائه می شود.

درباره ویتامین K

انواع ویتامین کا

   ویتامین کا سه نوع دارد؛ فیلوکینون که به وسیله گیاهان ساخته می شود، مناکینون که به وسیله باکتری ها ساخته می شود و منادیون که ترکیب صنعتی و مصنوعی است.

عملکرد های ویتامین K

   مشخص شده که ویتامین کا نقش مهمی در سیستم انعقاد خون دارد. به علاوه در چند سیستم آنزیمی و همچنین در استخوان سازی هم دارای نقش می باشد.

   مقداری از این ویتامین در غشاء سلولی بسیاری از بافت ها هم وجود دارد.

   ویتامین کا در جلوگیری از از دست دهی استخوان که در گذشت سن اتفاق می افتد و همچنین بیماری های قلبی عروقی و در تنظیم التهاب اثر دارد.

منابع ویتامین K

   ویتامین کا در بسیاری از سبزی ها که دارای برگ ها سبزرنگ هستند، همچون کلم بروکلی، کاهوی سبز، کلم پیچ و …  یافت می شود. در حقیقت در هر ۱۰۰ گرم از مواد ذکر شده حداقل ۱۰۰ میکروگرم ویتامین کا وجود دارد.

   این ویتامین در میوه ها و غلات نیز یافت می شود، که تقریبا در هر گرم از آن ها ۱۵ میکروگرم ویتامین کا وجود دارد.

   روغن های گیاهی نیز می توانند منابع خوب فیلوکینون باشند. در گوشت، محصولات لبنی و غذاهای آماده هم مناکینون وجود دارد. چای سبز و جگر گوساله هم مقادیر زیادی از ویتامین کا دارند.

درباره ویتامین K

کمبود ویتامین K

   کمبود ویتامین کا به خاطر مشکل در جذب آن از طریق مواد غذایی یا ساخت آن توسط میکروفلور روده رخ می دهد. به همین علت کمتر کمبود این ویتامین رخ می دهد. به علاوه ویتامین کا تقریبا پایدار است و معمولا با روش هایی که غذاها را طبخ می کنیم تخریب نمی شود و یا همراه با آب غذا دور ریخته نمی شود.

   البته ویتامین K در برابر حرارت و رطوبت اکسیژن حساس است.

علامت کمبود ویتامین کا

   مهم ترین علامت کمبود ویتامین K خونریزی است. در واقع کمبود این ویتامین باعث طولانی شدن زمان انعقاد خون می شود. در افراد سالمند نیز کمبود ویتامین کا باعث شکستگی استخوان ران و مشکل در مفصل ران می شود.

مقدار مصرف ویتامین کا

   مقدار مورد نیاز کودکان (کودکان جوان) بین ۳۰ تا ۵۵ میکروگرم در روز است. در نوجوانان و کودکان بزرگتر ۶۰ تا ۷۵ میکروگرم در روز است. در بزرگسالان هم ۹۰ تا ۱۲۰ میکروگرم در روز است که با توجه به جنسیت، متفاوت است. در زنان باردار یا شیرده هم بسته به سنشان بین ۷۵ تا ۹۰ میکروگرم در روز متغیر است.

ویتامین کا در شیر مادر

   مقدار این ویتامین در شیر مادر کم است و برای رفع نیاز کودکان شیرخوار زیر ۶ ماه کافی نیست.

زیاده روی در مصرف ویتامین K

   برای مصرف ویتامین کا حداکثر مقدار قابل تحمل مشخص نشده است. با وجود اینکه عوارض مصرف اضافه ویتامین کا محدود است، به هر حال ممکن است مضر باشد و نباید بیش از مقدار نیاز مصرف شود.


منبع: مجله سلامت و پزشکی فارسی مد (FarsiMed.ir)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *