قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه » تغذیه و مواد غذایی » ویتامین E، از کمبود تا زیاده روی در مصرف

ویتامین E، از کمبود تا زیاده روی در مصرف

زمان تقریبی مطالعه: ۳ دقیقه
از کمبود تا زیاده روی در مصرف ویتامین E
ویتامین E

   در این مطلب از مجله سلامت و پزشکی فارسی مد به بررسی اجمالی ویتامین E، از نقش اساسی این ویتامین، محل جذب و عملکرد های آن، تا کمبود ویتامین ای و زیاده رودی در مصرف آن می پردازیم.

نقش اساسی ویتامین E

   ویتامین E نقش اساسی در حفاظت از بدن در برابر آسیب های ناشی از اکسیژن فعال دارد. درباره ویتامین E

محل جذب ویتامین ای

   ویتامین E در قسمت بالایی روده باریک از طریق انتشار جذب می شود. جذب و بهره برداری از ویتامین ای به وجود چربی در رژیم غذایی و عملکرد مناسب سیستم صفراوی و لوزالمعده بستگی دارد. در واقع ویتامین ای یک ویتامین محلول در چربی می باشد، و به همین خاطر است که گفته می شود برای جذب آن وجود چربی لازم است.

عملکرد های ویتامین E

   یکی از عملکرد های ویتامین ای نقش آن در برابر گسترش آترواسکلروز (تصلب شرایین) می باشد. البته اخیرا مطالعاتی صورت گرفته که نتایجی متفاوت و منفی نشان می دهد. به طور کلی شواهد اخیر نشان می دهند که ویتامین E در تنظیم پیام رسانی سلولی و بیان ژن، مخصوصا ژن های آنزیم های متابولیزه کننده داروها عمل می کند.

ویتامین ای و ورزشکاران

   استفاده از این ویتامین در میان ورزشکاران با هدف بهبود کارایی رایج است. همانطور که اشاره شد، در واقع این ویتامین دارای نقش احتمالی در مقابله با صدمات اکسیداتیو ناشی از ورزش می باشد. برای مثال در طول یک دوره تمرین سنگین مکمل هایی از ویتامین E به میزان ۲۰۰ تا ۴۵۰ واحد در روز می تواند از آسیب های اکسیداتیو پیشگیری کند.

منابع ویتامین ای

   روغن های گیاهی بهترین منابع ویتامین ای هستند. در مواد زیادی همچون کشمش، بادام، روغن آفتاب گردان، مخلوط مغز ها، روغن کلزا، مارچوبه، روغن بادام زمینی، روغن ذرت، روغن زیتون، زرآلو، مارگارین، بادام هندی، لوبیای پخته، کنسرو لوبیا همراه با گوشت و … ویتامین ای وجود دارد.

   حدود دو سوم ویتامین E دریافتی در ایلات متحده آمریکا از طریق روغن سالاد، مارگارین و کره بدست می آید، ۱۱% آن از میوه و سبزی و ۷% آن از محصولات غله ای تامین می شود. درباره ویتامین E

کمبود ویتامین E

   به طور کلی سیستم عصبی-عضلانی، عروقی و تولید مثلی کسانی که دچار کمبود ویتامین ای در معرض خطر می باشد. البته پیشرفت اثر کمبود ویتامین ای بر سیستم عصبی-عضلانی ۱۰ الی ۵۰ سال به طول می انجامد، که می تواند منجر به فقدان رفلاکس تاندونی، تغییر در تعادل، اختلال بینایی، ضعف عضلانی، اختلال حس وضعیت و ارتعاش شود.

   چون ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است، افرادی که مبتلا به سوء جذب چربی اند، در معرض خطر کمبود ویتامین ای قرار دارند. برای مثال در افرادی که نارسایی غدد برون ریز پانکراس وجود دارد، یا افرادی که اختلال در انتقال چربی دارند.

   نیاز به این ویتامین در دوران بارداری افزایش پیدا می کند و کمبود آن می تواند منجر به سقط جنین، تولد زودرس و … می شود. در افرادی که اختلالات شدید کبدی دارند احتمال کمبود آن وجود دارد.

   نوزادان نارس و نوزادانی که وزنشان کم تر از ۱۵۰۰ گرم است نیز در معرض کمبود ویتامین E هستند.

زیاده روی در مصرف ویتامین E

   اگر یک ویتامین خیلی بیشتر از حد مورد نیاز آن مصرف شود موجب ایجاد مسمومیت می شود؛ در واقع این مسمومیت از عوارض زیاد بودن ویتامین در بدن می باشد.

   در مورد ویتامین E، باید گفت که این ویتامین کم ترین سمیّت را در میان ویتامین ها دارد. انسان ها و حیوانات قادرند حتی تا مقادیر ۱۰۰ برابر بیشتر از نیاز خود را تحمل کنند. اما اگر ویتامین ای خیلی زیاد مصرف شود، موجب اختلال در استفاده از سایر ویتامین های محلول در چربی (ویتامین های A،D و K) می شود.


منبع: مجله سلامت و پزشکی فارسی مد (FarsiMed.ir)

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *