قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه » تغذیه و مواد غذایی » درباره ویتامین A، از کمبود تا مسمومیت

درباره ویتامین A، از کمبود تا مسمومیت

زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه

آشنایی با ویتامین A

درباره ویتامین A، از کمبود تا مسمومیت
درباره ویتامین A

   در این مطلب به بیان حقایقی در مورد ویتامین A و کمبود این ویتامین در بدن می پردازیم.

   ویتامین A در بدن به سه شکل رتینول، رتینال و رتینوئیک اسید وجود دارد.

   از وظایف ویتامین A می توان به سلامت بافت اپیتلیوم، چشم، مجاری ادراری، تناسلی، تنفسی و گوارشی اشاره کرد. همچنین این ویتامین در بینایی (دیدن رنگ ها و دید در تاریکی) دارای نقش می باشد. ویتامین A در کارکرد دستگاه ایمنی بدن، متابولیسم آهن و خون سازی نیز موثر است. شناخت ویتامین A

   از نقش هایی که برای بتاکاروتن در بدن می توان در نظر گرفتن، آنتی اکسیدان بودن آن است. بتاکاروتن از بدن در برابر ابتلا به انواع سرطان ها، بیماری های قلبی عروقی و بیماری های چشم همچون آب مروارید محافظت می کند. درباره ویتامین A

شناخت ویتامین A

آمار هایی از کمبود ویتامین A در کودکان

   بیش از ۲۳۰ میلیون کودک در سنین قبل از مدرسه دچار کمبود ویتامین A هستند و سالانه یک میلیون کودک به علت کمبود ویتامین A جان خود را از دست می دهند. شناخت ویتامین A

   هر سال نزدیک به ۱۴ میلیون کودک زیر ۵ سال دچار ضایعات چشمی ناشی از کمبود ویتامین A می شوند که حداقل ۳۵۰ هزار نفر از آنان بینایی خود را از دست می دهند.

   بر اساس گزارش های بین المللی در زمینه شیوع کمبود ویتامین A در کشور های شرق مدیترانه، ایران از نظر کمبود در سطح متوسط قرار دارد. درباره ویتامین A

از دلایل کمبود ویتامین A

   از دلایل کمبود ویتامین A می توان به نداشتن دسترسی به غذای کافی به علت فقر و همچنین موجود نبودن مواد غذایی حاوی ویتامین A در یک منطقه و محدودیت چربی در برنامه غذایی اشاره کرد. درباره ویتامین A

   در یک سری از موارد همچون جراحی روده، بیماری های انگلی، مصرف طولانی مدت پارافین و … کاهش جذب ویتامین A رخ می دهد. در شرایطی چون اسهال های مزمن، سرخک و … هم نیاز به ویتامین A بیشتر می شود.

گروه های در معرض خطر کمبود ویتامین A

   نوزادانی که هنگام تولد وزنشان کم تر از ۲۵۰۰ گرم می باشد، شیرخواران مادران مبتلا به کمبود ویتامین A، کودکان در سنین قبل از شروع مدرسه، کودکان در مدرسه، نوجوانانی که در خانواده های کم درآمد زندگی می کنند، کودکانی که مبتلا به بیماری های سوء تغذیه هستند، مادران باردار و شیرده و افراد ساکن مناطق دچار کمبود ویتامین A.

میزان مصرف ویتامین A در برخی گروه های سنی حساس

   نیاز روزانه به مصرف ویتامین A در سنین مختلف کودکی و نوجوانی متفاوت است:

  • در کودکان ۴ تا ۸ ساله، ۴۰۰ میکروگرم در روز
  • در کودکان ۹ تا ۱۳ ساله، ۶۰۰ میکروگرم در روز
  • در دختران ۱۴ تا ۱۸ سال، ۷۰۰ میکروگرم در روز
  • در پسران ۱۴ تا ۱۸ سال، ۹۰۰ میکروگرم در روز

عوارض کمبود ویتامین A

   کمبود ویتامین A می تواند موجب برخی عوارض، همچون اختلال در رشد سلول های اسکلتی-عضلانی، اختلال در سیستم خون سازی، افزایش خطر ابتلا به انواع عفونت ها و عوارض چشمی مانند شب کوری، لکه بیتوت، خشکی قرنیه، زخم قرنیه، کوری مطلق و … شود. شناخت ویتامین A

   همچنین، کمبود ویتامین A خطر ابتلا به بیماری های تنفسی و اسهال را دو تا سه برابر افزایش می دهد. درباره ویتامین A

تاثیر مکمل های ویتامین A در کودکان

   با مکمل یاری ویتامین A میزان مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال می تواند تا ۲۵% کاهش پیدا کند. درباره ویتامین A

منابع غذایی ویتامین A

   ویتامین A در منابع غذایی گیاهی و حیوانی وجود دارد. جگر و روغن ماهی منابع غنی ویتامین A هستند. شیر پرچرب، خامه، کره، پنیر پرچرب و زرده تخم مرغ هم منابع خوبی برای ویتامین A هستند. شناخت ویتامین A

   از منابع گیاهی ویتامین A می توان به گروهی از سبزی های زرد رنگ همچون هویج، کدو حلوایی و …، و گروهی از سبزی های دارای برگ سبز مانند برگ چغندر، ترب، کلم، گل کلم، اسفناج، جعفری و سبزی های سبز سالاد نام برد.

   همچنین برخی از میوه های زرد رنگ همچون آلو، زردآلو، طالبی و انبه، برخی از میوه های قرمز رنگ مانند گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای قرمز دارای ویتامین A هستند. درباره ویتامین A

   جذب ویتامین A از طریق مواد غذایی ۵۰ تا ۸۰ درصد می باشد. همچنین جذب روده ای منابع حیوانی بهتر از منابع گیاهی است. درباره ویتامین A

عوامل تخریب کننده ویتامین A

   برخی عوامل، همچون حرارت، نور خورشید، اکسیژن و اشعه ماورای بنفش موجب تخریب ویتامین A می شوند. ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان می تواند از ویتامین A در برابر اکسیداسیون محافظت کند. درباره ویتامین A

پیشگیری از کمبود ویتامین A

   برای پیشگیری از کمبود ویتامین A باید یک سری مکمل درمانی ها صورت بگیرد، که فرد باید برای تعیین این دوز به پزشک یا کارشناس تغذیه مراجعه کند تا متناسب با سن او، آن میزان لازم از ویتامین A را به صورت مکمل دریافت کند. شناخت ویتامین A

زیاده روی در مصرف ویتامین A

   زیاده روی در مصرف ویتامین A موجب می شود فرد به هایپرویتامینوز A مبتلا شود، که در نوع حاد می تواند سبب تهوع و استفراغ، دوبینی، اِدِم، گیجی و … شود. در نوع مزمن هم یک سری علائم همچون شکاف گوشه دهان، تحریک پذیری، تورم استخوان، خارش بدن، عدم وزن گیری کودک و … می شود. این علائم بیانگر هایپرویتامینوز A هستند. درباره ویتامین A


منبع: مجله سلامت و پزشکی فارسی مد (FarsiMed.ir)

درباره ی شیرین ابراهیم خانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *