معایب وزن اضافه و مزایای وزن مناسب
فواید و مزایای وزن مناسب و مضرات و معایب اضافه وزن

معایب اضافه وزن و مزایای وزن مناسب: انگیزه خود برای تناسب اندام را بالا ببرید!

بارها درباره معایب اضافه وزن و مزایای وزن مناسب شنیده ایم. در این جا یک جمع بندی مختصر از معایب وزن اضافه و فواید وزن مناسب در اختیار شماست که به شما در تصمیم گیری و انگیزه بخشی برای کاهش وزن کمک می کند.

نمی دانید اضافه وزن دارید یا نه؟ BMI یا شاخص توده بدنی فرمولی پرکاربرد برای محاسبه تناسب اندام است. اینجا کلیک کنید تا با کمک ابزار محاسبه آنلاین BMI (شاخص توده بدنی) رایگان فارسی مد BMI خود را بدانید.

خطرات اضافه وزن برای سلامتی

ابتدا بیایید درباره خطرات و معایب اضافه وزن صحبت کنیم. البته در ادامه این مقاله به برخی از فواید وزن مناسب هم اشاره خواهد شد.

معایب اضافه وزن

داشتن وزن اضافی تاثیرات منفی زیر را بر بدن شما خواهد داشت:

  • میزان کار قلب را افزایش می دهد
  • فشار خون، کلسترول خون و میزان تری گلیسیرید را افزایش می دهد
  • میزان لیپوپروتئین پرچگالی (HDL)، یا کلسترول خوب را کاهش می دهد
  • می تواند احتمال ابتلا به دیابت و سایر بیماری ها را افزایش دهد

  با توجه به ادعای انستیتوی ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی (NIDDK)، داشتن اضافه وزن می تواند سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری های زیر شود:

  • پرفشاری خون (Hypertension) یا فشار خون بالا
  • دیس‌ لیپیدمی یا چربی‌ پریشی (Dyslipidemia)، که شامل کلسترول LDL بالا، کلسترول HDL پایین، یا مقادیر بالای تری گلیسیرید است.
  • دیابت نوع ۲
  • بیماری قلبی عروقی
  • سکته مغزی
  • بیماری کیسه صفرا
  • ورم مفاصل و استخوان ها (Osteoarthritis)
  • آپنه خواب و مشکلات تنفسی
  • برخی سرطان ها، شامل سرطان مخاط رحم، سرطان سینه (پستان) و سرطان کولون (سرطان روده ی بزرگ)

برای کاهش وزن تلاش کرده اید اما نمی شود؟! همچنین بخوانید : «چرا لاغر نمی شوم؟: آشنایی با ۱۳ علت عدم کاهش وزن»

   داشتن اضافه وزن در کودکی یا نوجوانی می تواند خطرات قابل توجهی برای سلامتی در دوران کودکی و بزرگسالی داشته باشد.

   همچون چاقی در بزرگسالی، چاقی در کودکی هم می تواند خطر انواع مختلف مشکلات سلامتی را افزایش دهد؛ شامل بیماری قلبی عروقی، دیابت، و آپنه خواب.

   انجمن قلب آمریکا (AHA) اشاره می کند که کودکان با BMI بالا همچنین خطر بیشتری برای موارد زیر دارند:

  • آسم
  • عزت نفس پایین و استرس روانی

هم خوب بخورید و هم وزنتان کم شود! چطور؟ «اهمیت صبحانه مفصل در کاهش وزن: برای سوزاندن کالری دوبرابر، صبحانه کاملی بخورید»

معایبت اضافه وزن و مزایای وزن مناسب
آشنایی با معایب وزن اضافه و مزایای وزن مناسب

آن روی سکه؛ برخی از مزایای وزن سالم

حالا که با برخی تاثیرات منفی وزن اضافه بر سلامت جسم و روان آشنا شدید، بد نیست که چند تا از مزایای وزن مناسب را هم با هم مرور کنیم تا انگیزه بیشتری برای کاهش وزن و دستیابی به تناسب اندام پیدا کنید.

مزایای کاهش وزن

   صرف نظر از کاهش خطر مشکلات سلامتی (بیماری ها)، حفظ یک وزن سالم مزایای زیر را نیز به همراه دارد:

  • دردهای مفصلی و عضلانی کم تر
  • افزایش انرژی و توانایی پیوستن به فعالیت های بیشتر
  • بهبود تنظیم مایعات بدنی و فشار خون
  • کاهش بار بر قلب و سیستم گردش خون
  • بهبود الگو های خواب

عمل به رژیم غذایی محال و دست نیافتنی نیست! همچنین بخوانید: «تقویت انگیزه برای عمل به برنامه رژیم غذایی و کاهش وزن»


ابزارهای آنلاین فارسی مد که به تناسب اندام شما کمک می کنند

در زیر لیستی از ابزارهای محاسبه گر تندرستی وجود دارد که با کمک آن ها می توانید خیلی سریع و همچنین رایگان درصد چربی بدن تان، مقدار پروتئین مورد نیاز روزانه بدن، مقدار آب مورد نیاز روزانه بدن و همچنین BMI خود را بدانید:


برای اطلاع از منابع این مطلب به صفحه بعد مراجعه فرمایید.

درباره‌ی فارسی مد

مطالب ارسال شده توسط این نویسنده، ترجمه شده از وبسایت های سلامت و پزشکی غیر فارسی زبان می باشد.

همچنین ببینید

تغذیه در ماه مبارک رمضان

نکات تغذیه ای در ماه رمضان: در وعده سحری، افطار و شام چه بخوریم؟!

در کنار فواید شناخته شده علمی روزه داری برای بدن انسان، این مهم است که در سحر، افطار، شام و بین آن ها تغذیه به چه صورتی باشد، تا نه به بدن ضرری برسد و نه مانع از ادامه روزه داری شود. در این مطلب از بایدها و نباید های تغذیه در ماه رمضان می گوییم؛ همراه فارسی مد باشید تا درباره نکات تغذیه ای در ماه رمضان بیشتر بدانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *