قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه » تغذیه و مواد غذایی » آیا پروبیوتیک ها می توانند منجر به عوارض جانبی شوند؟

آیا پروبیوتیک ها می توانند منجر به عوارض جانبی شوند؟

زمان تقریبی مطالعه: ۶ دقیقه

   پروبیوتیک ها گونه های سالم باکتری های زنده و مخمر ها هستند. استفاده از پروبیوتیک ها می تواند گستره ای از منافع را به دنبال داشته باشد، اما همچنین می تواند منجر به عوارض جانبی شود.

آیا پروبیوتیک ها می توانند منجر به عوارض جانبی شوند؟
عوارض پروبیوتیک ها؟

   در این مقاله، ما درباره ی چیستی پروبیوتیک ها، چگونگی عمل آن ها که منجر به بهبود سلامتی می شود و چگونگی استفاده ایمن از آن ها بحث خواهیم کرد.

پروبیوتیک ها (probiotics) چیستند؟

   تریلیون ها باکتری و دیگر میکروارگانیسم ها در روده زندگی می کنند. دانشمندان به این جامعه میکروارگانیسم های ساکن در روده به عنوان ریزاندامگان همزیست روده (gut microbiota) یاد می کنند.

   پژوهش ها اشاره می کنند که این ریزاندامگان همزیست نقشی مهم در گوارش و سلامت روده، مثلا با پشتیبانی از دستگاه ایمنی، ایفا می کنند.

   بعضی از باکتری ها به میزبان انسانی خود سود می رسانند، در حالی که دیگر انواع باکتری ها آسیب می رسانند. به هم زدن تعادل طبیعی بین باکتری های روده می تواند منجر به مشکلات گوارشی، عفونت ها و مسائل دیگر شود.

   مطالعات اظهار می کنند که استفاده از پروبیوتیک ها می تواند باکتری های مفید تری را فراهم کند، که ممکن است به برگرداندن تعادل در ریزاندامگان همزیست روده کمک کند.

   برخی از ماست ها، مکمل ها و مواد غذایی تخمیر شده، شامل کفیر، ساورکرات و تمپه دربردارنده ی پروبیوتیک ها هستند. فواید پروبیوتیک ها

   رایج ترین پروبیوتیک هایی که سازندگان به محصولات تجاری می افزایند گونه هایی از بیفیدوباکتر (Bifidobacterium) و لاکتوباسیلوس (Lactobacillus) هستند.

   طیف وسیعی از مکمل های پروبیوتیک و ماست برای خرید آنلاین در دسترس هستند. فواید پروبیوتیک ها

فواید پروبیوتیک ها

  تحقیقات نشان می دهند که پروبیوتیک ها ممکن است به مدیریت وضعیت های دستگاه گوارش، شامل از جمله سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و بیماری التهابی روده (IBD)، کمک کند. فواید پروبیوتیک ها

   بسیاری از مردم از پروبیوتیک برای کمک به درمان اسهال و یبوست استفاده می کنند. فواید پروبیوتیک ها

   همچنین شواهدی وجود دارد که ممکن است پروبیوتیک ها به این موارد کمک کنند: فواید پروبیوتیک ها

  • اگزما
  • چاقی
  • مقاومت به انسولین
  • دیابت نوع ۲
  • بیماری کبد چرب غیر الکلی
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن

عوارض جانبی احتمالی

   اگرچه مصرف پروبیوتیک ها ممکن است مزایای مختلفی داشته باشد، همچنین می تواند عوارض جانبی را شامل شود: عوارض جانبی پروبیوتیک ها

علائم (سمپتوم های) گوارشی

   در هنگام استفاده از پروبیوتیک ها برای اولین بار، برخی افراد گاز، نفخ، یا اسهال را تجربه می کنند. تغییرات در ریزاندامگان همزیست روده می تواند منجر به این شود که باکتری ها گاز بیشتری نسبت به حالت معمول تولید کنند، که می تواند باعث نفخ شود.

   با این حال، این عوارض جانبی معمولا در عرض چند روز یا چند هفته از مصرف پروبیوتیک ها برطرف می شوند. اگر نشانه ها باقی بمانند، با یک پزشک صحبت کنید، که می تواند علل احتمالی را بررسی کند. در بعضی موارد، ممکن است پزشک تغییر به پروبیوتیک دیگری را توصیه کند.

مشکلات پوستی

   در موارد نادر، پروبیوتیک ها ممکن است منجر به دانه های (جوش) پوستی یا احساس خارش شوند. عوارض جانبی پروبیوتیک ها

   نویسندگان یک بررسی در سال ۲۰۱۸ یافتند که دو شرکت کننده در مطالعه که پروبیوتیک ها را برای درمان IBS مصرف کردند، یک دانه با احساس خارش را به عنوان یک عارضه جانبی گزارش کردند. این اتفاق منجر به این شد که یکی از شرکت کنندگان از آزمایش کنار گذاشته شود.

   اگر یک راش (جوش) یا خارش شدید رخ دهد، استفاده از پروبیوتیک را متوقف کنید. برچسب محصول را برای یافتن هر آلرژن ممکن بررسی کنید، و اگر راش شدید، ماندگار است یا نشانه های دیگری به همراه دارد یک پزشک را ملاقات کنید.

   هنگامی که پثورات (راش) از بین رفت، فرد می تواند یک محصول یا گونه دیگر پروبیوتیک را امتحان کند. عوارض جانبی پروبیوتیک ها

خطر آلرژی

   هر فرد با آلرژی (حساسیت) یا عدم تحمل نسبت به گلوتن (gluten)، سویا، تخم مرغ، لبنیات یا لاکتوز ممکن است هنگام انتخاب پروبیوتیک ها نیاز به احتیاط داشته باشد.

   همچون همه ی مکمل ها، همیشه لیست مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید تا مطمئن شوید که خطری برای یک واکنش آلرژیک وجود ندارد. برخی از تولید کنندگان پروبیوتیک های بدون آلرژن (allergen-free) ارائه می دهند.

   هر کسی که علائم یک واکنش آلرژیک را تجربه می کند باید بلافاصله استفاده از پروبیوتیک را متوقف کند. اگر واکنش شدید است به دنبال مراقبت پزشکی باشید.

افزایش خطر ابتلا به عفونت

   گرچه پروبیوتیک ها به طور کلی برای استفاده ایمن هستند، یافته های یک بررسی در سال ۲۰۱۷ نشان می دهد که کودکان و بزرگسالان با بیماری شدید یا سیستم ایمنی به خطر افتاده باید از استفاده از پروبیوتیک ها جلوگیری کنند. برخی افراد با این وضعیت ها عفونت های باکتریایی یا قارچی را به عنوان نتیجه ی استفاده از پروبیوتیک تجربه کرده اند.

   اگر فردی به وضعیتی مبتلاست که بر سیستم ایمنی او تاثیر می گذارد، باید قبل از استفاده از پروبیوتیک ها با پزشک خود صحبت کند. عوارض جانبی پروبیوتیک ها

   همچنین، هرکسی که داروهای ضد قارچ مصرف می کند باید قبل از استفاده از پروبیوتیک ها تا برطرف شدن عفونت صبر کند.

رشد بیش از اندازه ی باکتری های روده ی کوچک (SIBO)

   روده های کوچک و بزرگ معمولا دربردارنده ی انواع مختلفی از باکتری ها هستند. SIBO هنگامی رخ می دهد که باکتری های روده ی بزرگ شروع به رشد در روده کوچک کنند.

   روده بزرگ عمدتا در بردارنده ی باکتری های بی هوازی است، که به اکسیژن نیازی ندارند و با تخمیر کربوهیدرات های غیر قابل هضم از غذاهای گیاهی هنگامی که از روده عبور می کنند، زندگی می کنند.

   نشانه های SIBO به IBS شباهت دارند، که شامل گاز، نفخ و اسهال است. SIBO همچنین منجر به مه آلودگی مغز (brain fogginess) و مشکلات حافظه کوتاه مدت می شود.

   چنین نیست که هر فرد مبتلا به IBS، SIBO هم داشته باشد، اما رشد بیش از اندازه در افرادی با IBS بیشتر شایع است. SIBO همچنین اغلب در زنان مسن تر ایجاد می شود.

   کارشناسان به طور کامل نمی فهمند که چه چیزی سبب رشد بیش از حد می شود، اما آن ممکن است در نتیجه کاهش تحرک روده باشد، که عبور غذا از روده را کند می کند. این می تواند باعث شود که کربوهیدرات های قابل تخمیر مدت بیشتری را در روده کوچک باقی بمانند.

   نتایج پژوهشی در سال ۲۰۱۸ نشان دهنده یک ارتباط احتمالی بین SIBO و مکمل پروبیوتیک در افرادی است که با مه آلودگی مغزی مواجه هستند. محققان دریافتند هنگامی که شرکت کنندگان مصرف پروبیوتیک را متوقف کرده و شروع به استفاده از آنتی بیوتیک ها کردند علائم بهبود یافت.

   هر کسی که علائم SIBO داشته باشد باید با پزشک مشورت کند. عوارض جانبی پروبیوتیک ها

مقاومت آنتی بیوتیکی

   به ندرت، باکتری های پروبیوتیک می توانند ژن های مقاوم به آنتی بیوتیک را داشته باشند. آنها می توانند این ژن ها را به سایر گونه های باکتری منتقل کنند، از جمله گونه های مضر که باعث عفونت می شوند.

   با این حال، تولید کنندگان به طور سیستماتیک گونا های پروبیوتیک های تجاری را برای وجود مقاومت آنتی بیوتیکی آزمایش می کنند. برای کاهش خطر مصرف باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک، همواره پروبیوتیک ها را از تولید کنندگان معتبر و قابل اطمینان تهیه کنید.

نحوه مصرف پروبیوتیک ها با خیال راحت

   شواهد کمی نشان می دهد که یک فرد می تواند در پروبیوتیک ها بیش مصرفی (اور دوز) داشته باشد. با این حال، همواره برچسب ها را با دقت بخوانید و از دوز توصیه شده توسط سازنده تجاوز نکنید.

   دوز مطلوب می تواند بسته به سلامت فرد و نوع محصول پروبیوتیک متفاوت باشد.

   اگر یک پروبیوتیک باعث عوارض یا نشانه های جانبی شود، کاهش دوز یا خودداری از استفاده از محصول را در نظر بگیرید.

خلاصه

   پروبیوتیک ها گونه هایی مفید از باکتری های زنده یا مخمر ها هستند. مصرف پروبیوتیک ها به طور منظم می تواند به بازگرداندن تعادل طبیعی ریزامگان همزیست روده کمک کند. همچنین ممکن است به درمان تعدادی از شرایط بهداشتی، از جمله IBS و IBD کمک کند.

   پروبیوتیک ها عموما ایمن هستند، و هرگونه عوارض جانبی معمولا خفیف و کوتاه مدت است. با این حال، اگر نشانه ای موجب نگرانی شود، روی هم رفته به کاهش دوز مصرفی پروبیوتیک، استفاده از گونه ای دیگر یا قطع استفاده توجه داشته باشید.

   در مورد هر گونه عوارض جانبی شدید یا مداوم با پزشک مشورت کنید.

   قبل از استفاده از هر محصول پروبیوتیک، دستورالعمل ها را به دقت بخوانید و از حداکثر دوز تجاوز نکنید. افراد دارای آلرژی باید برچسب ها را برای محرک های احتمالی بررسی کنند.


منبع (متن انگلیسی): Medical News – Medical News Today (medicalnewstoday.com) | توسط

ترجمه: مجله سلامت و پزشکی فارسی مد (FarsiMed.ir)

تصویر: Designed by Freepik

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *