قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه » زیبایی و تناسب اندام » درد عضلانی بعد تمرین: چرا بعد از ورزش احساس درد می کنم؟

درد عضلانی بعد تمرین: چرا بعد از ورزش احساس درد می کنم؟

زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه
درد عضلانی بعد از ورزش (DOMS)
درد عضلانی بعد از ورزش (DOMS)

آیا تا به حال بعد از شروع یک فعالیت جدید احساس ناراحتی کردید یا بیشتر از معمول در طی ورزش به خودتان فشار وارد کرده‌اید؟

   درد عضلانی که یک یا دو روز بعد از تمرین رخ می دهد، می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد، صرف نظر از سطح آمادگی جسمانی شما.

   اما [ورزش خود را] به تعویق نیندازید. این نوع سفتی یا درد عضلانی طبیعی است، زیاد طول نمی‌کشد، و در حقیقت نشانه ترقی تناسب اندام شماست.

   بیابید که چگونه می توانید بعد از تمرین عضلات دردناک خود را بهتر مدیریت کنید.

چرا عضلات من پس از تمرین احساس درد می کنند؟

   عضلات دردناک پس از فعالیت فیزیکی، که به عنوان درد عضلانی پس از تمرین (DOMS) شناخته شده است، می تواند زمانی که شما برنامه ورزش جدیدی را آغاز می کنید، عادات ورزش خود را تغییر می دهید و یا اینکه طول مدت یا شدت تمرین منظم خود را افزایش می دهید رخ دهد.

   هنگامی که از ماهیچه بیشتر از آن چه که عمل می کردند کار می کشید و یا به طریقی دیگر، اعتقاد بر این است که آسیب میکروسکوپی به فیبرهای عضلانی ایجاد می شود که باعث درد و سفتی ماهیچه می شود.

   DOMS معمولا به اشتباه ناشی از تشکیل اسید لاکتیک شناخته می شود، اما اسید لاکتیک در این فرآیند دخیل نیست. درد عضلانی بعد ورزش

چه کسانی می توانند دچار DOMS شوند؟

   هر کسی می توانید DOMS را داشته باشد، حتی کسانی که برای سال ها ورزش کرده اند، از جمله ورزشکاران برجسته. درد عضلانی بعد ورزش

   این می تواند برای افرادی که در ورزش تازه کار هستند هشدار دهنده باشد، و ممکن است شور و شوق اولیه آن ها برای تناسب اندام را فرو بنشاند.

   خبر خوب این است که درد به هنگامی کاهش خواهد یافت که ماهیچه‌های شما به خواسته‌های فیزیکی جدید که بر روی آن‌ها اعمال می شود عادت می کنند.

   این درد بخشی از یک روند سازگاری است که منجر به استقامت و قدرت بیشتری می شود، به طوری که عضلات بهبود می یابند و رشد می کنند.

چه نوع فعالیت‌ها می‌توانند موجب DOMS شوند؟

   هر حرکتی که شما به آن عادت ندارید می تواند منجر به DOMS شود. انجام یک ورزش جدید، یک تمرین سخت تر از معمول، و یا کارکردن با ماهیچه هایتان به روش دیگر، همگی می توانند منجر به DOMS شوند.

DOMS چقدر طول می کشد؟

   DOMS معمولا بین ۳ تا ۵ روز طول می‌کشد. درد، که می‌تواند از ملایم تا شدید باشد، معمولا ۱ یا ۲ روز پس از تمرین رخ می‌دهد. درد عضلانی بعد ورزش

   این نوع درد ماهیچه نباید با هر نوع دردی که ممکن است در طی ورزش تجربه کنید، مانند درد حاد (بحرانی)، ناگهانی و شدید یک جراحت، مانند کشیدگی عضله و رگ به رگ شدن [یا پیچ خوردگی]، اشتباه گرفته شود.

چگونه می توانم DOMS را درمان کنم؟

   هیچ راه ساده ای برای درمان DOMS وجود ندارد. چیزی ثابت نشده است که ۱۰۰٪ موثر باشد.

   این چیزها ممکن است به تسکین برخی از علائم کمک کند:

  • استراحت
  • بسته های یخ
  • داروهای ضد درد
  • ماساژ

   DOMS عموما به مداخله پزشکی نیاز ندارد. اما اگر درد غیرقابل تحمل شود، تورم شدید را تجربه کنید یا ادرار تیره شود، باید به دنبال توصیه پزشکی باشید.

چطور می‌توانم از DOMS جلوگیری کنم؟

   یکی از بهترین راه های جلوگیری از DOMS این است که هر برنامه فعالیت جدید را به آرامی و به تدریج شروع کنید. اجازه داده به ماهیچه برای سازگاری با حرکات جدید باید به کاهش درد کمک کند.

   شواهد زیادی وجود ندارد که گرم کردن در جلوگیری از DOMS موثر باشد. اما ورزش کردن با ماهیچه‌های گرم باعث کاهش شانس شما برای آسیب و بهبود عملکرد شما خواهد شد.

   در حالی که کشش منافع بسیاری دارد، اما در حال حاضر هیچ مدرکی نیست که قبل یا بعد از ورزش به کاهش یا جلوگیری از DOMS کمک کند. درد عضلانی بعد ورزش

آیا با وجود DOMS می توانم به تمرین ادامه دهم؟

   می‌توانید با DOMS تمرین کنید، با این حال ممکن است احساس ناراحتی بکنید که با آن شروع کنید. هنگامی که عضلات شما گرم می شوند، درد باید از بین برود. این درد اغلب بعد از سرد شدن ماهیچه‌های شما به احتمال زیاد باز خواهد گشت.

   اگر تمرین کردن برایتان سخت است، شما می توانید تا هنگامی که درد (سختی) از بین برود استراحت کنید. متناوبا، شما می توانید بر تمریناتی که ماهیچه های کم تر تحت تاثیر قرار گرفته را هدف قرار می دهند تمرکز کنید تا به گروهی از ماهیچه ها که بیشترین تاثیر را گرفته اند برای بهبود زمان بدهید.

آیا من به DOMS ادامه خواهم داد؟

   DOMS نوعی از شایسته سازی ماهیچه است که به این معنی است که ماهیچه‌های شما با فعالیت جدید سازگار می شوند. دفعه بعد که شما همان فعالیت یا تمرین را با همان شدت انجام می دهید، آسیب بافت عضله کمتر خواهد بود، درد کمتر و بهبود سریع تر خواهد بود.


منبع(متن انگلیسی): NKS (nhs.uk)

ترجمه: مجله سلامت و پزشکی فارسی مد (FarsiMed.ir)

تصویر: Designed by Freepik

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *