اهمیت ویتامین دی
نقش و اهمیت ویتامین دی

نقش و اهمیت ویتامین دی در بدن: چرا ما به ویتامین D احتیاج داریم؟

امروزه بسیاری از افراد از طریق رژیم غذایی، مکمل های ویتامین دی یا قرار گرفتن در معرض تابش نور آفتاب ویتامین D مورد نیازشان را تامین می کنند. اما اهمیت ویتامین دی در چیست و نقش ویتامین دی در بدن ما چیست؟ همراه فارسی مد باشید تا در این باره بیشتر بدانید.

   در سال های اخیر اهمیت ویتامین D برای سلامتی ما بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

نقش ویتامین دی در بدن: چرا بدن ما به ویتامین D نیاز دارد؟

   درباره اهمیت و نقش ویتامین دی باید گفت که ویتامین D برای سلامتی بدن ضروری است.

ویتامین دی به تنظیم میزان کلسیم و فسفات در بدن کمک می کند، و این مواد مغذی برای سالم نگه داشتن استخوان ها، دندان ها و ماهیچه ها مورد نیاز هستند.

بنابراین کمبود ویتامین دی می تواند منجر به بدشکلی استخوان، مانند راشیتیسم در کودکان، و درد استخوان ناشی از بیماری به نام استئومالاسیا (Osteomalacia) در بزرگسالان شود.

   همچنین کلسیم و ویتامین D برای رشد عادی و رشد استخوان ها در کودکان مورد نیاز هستند.

   یک سخنگوی Salus Haus در این باره گفت: ویتامین D همانطور که برای سلامتی ما ضروری است، برای محافظت از استخوان ها و دندان های طیعی نیز مورد نیاز است. همچنین ویتامین دی در جذب و استفاده طبیعی از کلسیم و فسفر و نگهداشتن میزان طبیعی غلظت کلسیم خون شرکت می کند.

دریافت مقدار کافی از ویتامین دی

در واقع، در سال ۲۰۱۶، سازمان بهداشت عمومی انگلستان (PHE) توصیه ای را منتشر کرد که در آن به همگان استفاده روزانه در پاییز و زمستان از مکمل ویتامین دی که دربردارنده ی ۱۰ میکروگرم ویتامین D بود، و به کودکان [و نه بچه های زیر ۲ سال] استفاده از آن در تمام طول سال را پیشنهاد می کرد.

البته این مقدار متناسب با وضعیت مردم انگلستان توصیه شده بود. شما باید درباره لزوم یا عدم لزوم استفاده از مکمل ویتامین دی با توجه به منطقه محل زندگی شما در ایران، و با در نظر گرفتن سنتان، با پزشکتان مشورت کنید.

   دکتر لوئیس لوی (Dr Louis Levy)، رئیس بخش علوم تغذیه در PHE، گفت: با داشتن یک رژیم سالم و متعادل به همراه قرارگیری های کوتاه مدت در معرض آفتاب به این معنا است که در بهار و تابستان اغلب افراد ویتامین دی مورد نیاز خود را دریافت می کنند. با این حال، هر کسی، اگر از غذاهایی که به طور طبیعی حاوی ویتامین D هستند یا با آن غنی شده اند به میزان کافی مصرف نمی کند، باید در پاییز و زمستان استفاده از یک مکمل ویتامین دی را در نظر بگیرد.

چگونه مطمئن شویم که بدن ما مقدار کافی ویتامین دی بدست می آورد؟

دریافت ویتامین دی از طریق تابش نور آفتاب

   از آنجا که ویتامین دی در پاسخ به تابش نور آفتاب در پوست شما تولید می شود، «ویتامین تابش آفتاب» نامیده می شود.

NHS اشاره می کند که ما بیشتر از اواخر مارس/اوایل آپریل [حدودا اردی بهشت] تا انتهای سپتامبر [شهریور] قادریم ویتامین D مورد نیازمان را از نور خورشید بدست آوریم.

اما بین اکتبر [مهر] تا اوایل مارس [فروردین]، ما اغلب این ویتامین حیاتی را با توجه به کمبود تابش مستقیم نور خورشید بر پوست خود به میزان کافی دریافت نمی کنیم.

همچنین در این زمینه می توانید مقاله «چگونه از نور آفتاب ویتامین دی (Vitamin D) بگیریم؟» را از فارسی مد بخوانید.

اهمیت ویتامین D
اهمیت ویتامین دی

دریافت ویتامین دی از طریق مکمل ویتامین D

   Salus Haus بیان می کند که ویتامین دی ویتامینی محلول در چربی است، که با اغلب ویتامین های دیگر متفاوت است، زیرا بدن های ما می توانند بیشتر آن مقدار که ویتامین دی را که نیاز داریم از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدست آورند.

با این حال، در طول پاییز و زمستان، شما نیاز دارید تا ویتامین دی را از رژیم غذایی خود بدست آورید، زیرا نور خورشید به اندازه کافی برای ساخت ویتامین دی در بدن قوی نیست.

به دست آوردن ویتامین دی تنها از طریق غذا می تواند برای مردم سخت باشد، بنابراین آن ها باید به استفاده از یک مکمل حاوی ویتامین دی در طول پاییز و زمستان توجه کنند.

منابع غذایی دریافت ویتامین D

   چندین منبع غذایی برای دریافت ویتامین دی وجود دارد؛که از جمله آن ها می توان به ماهی چرب (روغنی)، گوشت قرمز، جگر، زرده ی تخم مرغ و غذا های غنی شده (مانند غلات و چربی پخش شده (گسترده شده، fat spread) ) اشاره کرد.

به منظور اطمینان از اینکه ویتامین D کافی دریافت می کنید، کارشناسان مصرف روزانه مکمل ویتامین D را توصیه می کنند.


جمع بندی درباره اهمیت ویتامین دی برای بدن ما

در پایان، بیایید به جمع بندی چند پرسش که در این پست، درباره اهمیت و نقش ویتامین دی در بدن انسان، پاسخ داده شده اند بپردازیم:

چرا بدن ما به ویتامین D نیاز دارد؟

ویتامین دی با کمک به تنظیم میزان کلسیم و فسفات در بدن انسان، برای سالم نگه داشتن و محافظت از استخوان ها، دندان ها و ماهیچه ها ضروری است.

کمبود ویتامین دی چه تاثیری بر بدن ما دارد؟

همانطور که اشاره شد ویتامین دی برای بدن ما ضروری است. کمبود ویتامین D در بدن می تواند منجر به بدشکلی استخوان، مانند راشیتیسم در کودکان، و درد استخوان ناشی از بیماری به نام استئومالاسیا در بزرگسالان شود.
همچنین بچه ها برای رشد عادی و رشد استخوان ها در بچه ها به کلسیم و ویتامین D احتیاج دارند.

منابع دریافت ویتامین دی چیست؟

با قرار گرفتن پوست در برابر تابش نور آفتاب (در ساعات غیر مضر) پوست شما به رایگان برایتان ویتامین D می سازد 😉 همچنین از طریق رژیم غذایی مناسب یا استفاده از مکمل های ویتامین دی می توانید ویتامین دی مورد احتیاج بدنتان را تامین کنید.

آیا من هم باید برای دریافت ویتامین دی مورد احتیاج بدنم از مکمل های ویتامین دی استفاده کنم؟

سازمان عمومی بهداشت انگلستان، در سال ۲۰۱۶ به همگان استفاده روزانه در پاییز و زمستان از مکمل ویتامین دی که دربردارنده ی ۱۰ میکروگرم ویتامین D بود، و به کودکان [و نه بچه های زیر ۲ سال] استفاده از آن در تمام طول سال را پیشنهاد کرد.
البته این توصیه با توجه به آب و هوا و منطقه انگلستان انجام شد. شما باید با توجه به وضعیت بدنی، سن و منطقه جغرافیایی محل زندگی خود در ایران، با دستور پزشکتان درباره استفاده یا عدم استفاده از مکمل ویتامین دی تصمیم بگیرید.


برای اطلاع از منابع این مطلب به صفحه بعد مراجعه فرمایید.

درباره‌ی فارسی مد

مطالب ارسال شده توسط این نویسنده، ترجمه شده از وبسایت های سلامت و پزشکی غیر فارسی زبان می باشد.

همچنین ببینید

علل پوکی استخوان

عوامل و علل پوکی استخوان: چه چیزی باعث پوکی استخوان می شود و چرا؟

در این مقاله، که از WebMD.com ترجمه شده، درباره انواع علل پوکی استخوان (دلایل و عوامل پوکی استخوان ها)، از کمبود هورمون ها و ویتامین D تا مصرف سیگار و الکل توضیحاتی ارائه شده است. با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *