وَ قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْماً | امروز جمعه، ۳۰ مهر ۱۴۰۰؛ روز بخیر ;)
افزایش عزت نفس
افزایش عزت نفس

رهایی از عزت نفس پایین: ۱۰ نکته برای بهبود و افزایش عزت نفس شما

دیدگاه افراد از خود نقشی تعیین کننده در کیفیت زندگی دارد و عزت نفس پایین می تواند مشکلات بسیاری برای انسان ایجاد کند. در این مقاله از فارسی مد درباره راهکارهایی که می تواند به شما در بهبود و افزایش عزت نفس کمک کند بیشتر صحبت می کنیم. همراه ما باشید.

نکاتی برای افزایش عزت نفس
راهکار هایی برای افزایش عزت نفس

   به طور خلاصه، «عزت نفس» یا همان «حرمت نفس» دیدگاه شما نسبت به خود و توانایی هایتان است.

این دیدگاه شما می تواند شامل احساس رضایتمندی بالا، پایین و یا چیزی در میان آن ها باشد.

در حالی که همه گهگاهی در مورد خودشان شک دارند، عزت نفس پایین می تواند در شما احساس ناامنی و بی انگیزگی ایجاد کند.

احتمالا شما قادر به شناسایی چندتا از چیزهایی که بر دیدگاه شما درباره خودتان تاثیر می گذارند باشید. مثلا، شاید شما مورد تهدید (آزار و اذیت) واقع شده‌اید، یا ممکن است احساس تنهایی کنید، که این مسائل بتوانند بر عزت نفس شما اثرگذاری کنند. و یا اینکه ممکن است علت آن برایتان ناشناخته و رازگونه باشد.

در هر صورت،مسائل زیادی هست که می توانید برای بهبود و افزایش عزت نفس خود انجام دهید.

۱۰ نکته و راهکار برای افزایش عزت نفس

با خودتان مهربان باشد!

  آن صدای آرامی که به شما می گوید «کارت تمومه!» قدرتمندتر از آن چیزی است که فکرش را می کنید.

تلاش کنید که با خودتان مهربان باشید و در صورتی که دچار لغزشی شدید، سعی کنید هر گونه افکار منفی را به چالش بکشید.

یک راهکار خوب این است که با خودتان صحبت کنید، همانطوری که درباره این مسائل با همسرتان صحبت می کنید. این کار می‌تواند در ابتدا واقعا سخت باشد، اما تمرین بهترین ها را به دنبال خواهد داشت.

خودت باش!

   مقایسه خودتان با دیگران روشی مطمئن برای شروع داشتن احساسات بد است!

سعی کنید بر اهداف و دستاوردهای خود تمرکز کنید، به جای اندازه گیری آن ها در برابر شخص دیگری. هیچ کس نیازی به این مقایسه و ایجاد فشار ندارد!

به خودتان تکانی بدهید!

   ورزش روشی عالی برای افزایش انگیزه شما است؛ تعیین اهداف را تمرین کنید و اعتماد به نفس ایجاد کنید.

سخت تلاش کردن همچنین موجب می شود که بدن اندورفین آزاد کند. اندروفین ها همان هورمون هایی هستند که باعث ایجاد احساس خوب در شما می شوند.

مطالعه مقاله «مزایای دویدن برای سلامت روان: تاثیر ورزش بر مدیریت عواطف و احساسات» می تواند اطلاعات خوبی در این زمینه در اختیار شما بگذارد 😉

هیچکس کامل نیست

   همیشه تلاش کنید که بهترین نسخه از خودتان باشید؛ اما مهم این است که قبول کنیم که رسیدن به نهایت یک هدف غیر واقعی است.

به یاد داشته باشید که هر کسی اشتباه می کند

   شما باید اشتباه کنید تا یاد بگیرید و رشد کنید؛ بنابراین تلاش نکنید که به خود ضربه بزنید.

اگر فراموش کردید در یک تکلیف فوق العاده مهم CTRL+S  را فشار دهید، اشکال ندارد! برای همه پیش می آید. نگذارید که باعث کاهش عزت نفس کلی شما شود.

بر آنچه که می توانید تغییر دهید تمرکز کنید

توجه به همه آنچه که خارج از کنترل شماست کار دشواری نیست؛ اما کاربرد چندانی برایتان نخواهد داشت.

در عوض سعی کنید انرژی خود را بر مشخص کردن چیزهایی که در کنترل شما هستند متمرکز کنید و ببینید که چه کاری می‌ توانید در مورد آن‌ها انجام دهید. این کار به افزایش عزت نفس شما کمک می کند.

کاری که موجب خوشحالیتان می شود انجام دهید

   اگر زمان خود را صرف انجام دادن کارهایی می‌کنید که از آن ها لذت می‌برید، احتمال بیشتری وجود دارد که به طور مثبت فکر کنید.

سعی کنید هر روز زمان کوتاهی را برای اختصاص به خودتان برنامه ریزی کنید. این که آیا آن زمان صرف مطالعه کردن، آشپزی یا تنهایی بیرون رفتن و روی نیمکت پارک نشستن می شود فرقی ندارد؛ اگر شما را خوشحال می کند، برای آن وقت بگذارید.

به خاطر مسائل کوچک جشن بگیرید

   شما امروز به موقع از خواب بیدار شدید؛ تیک! موفق شدید، یک پیروزی! D:

   جشن گرفتن پیروزی‌های کوچک راهی مناب برای ایجاد اعتماد به نفس و داشتن احساس بهتر در مورد خودتان است. این یعنی افزایش عزت نفس، به همین سادگی!

رفیق باش!

   کمک کردن به دیگران قطعا روحیه آن‌ها را افزایش خواهد داد، اما این کار همچنین موجب می‌شود که شما احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید.

خود را در یک گروه پشتیبان احاطه کنید

   افرادی را که باعث می شوند شما در مورد خودتان احساس خوبی داشته باشید بیابید و با آن ها باشید. از افرادی که فکر منفی شما را تحریک می‌کنند اجتناب کنید.


برای اطلاع از منابع این مطلب به صفحه بعد مراجعه فرمایید.

برای دادن امتیاز به این مقاله کلیک کنید!
[رتبه: ۰ ؛ تعداد آرا: ۰ ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *