مجله سلامت و پزشکی فارسی مد

اطلاعات صحیح، مطمئن و بروز در حوزه سلامت و پزشکی

مجله سلامت و پزشکی فارسی مد

اطلاعات صحیح، مطمئن و بروز در حوزه سلامت و پزشکی

مجله سلامت و پزشکی فارسی مد (Farsimed.ir) حاصل مدت ها فکر و برنامه ریزی درباره یک پروژه عظیم در حوزه پزشکی و سلامت است، که همواره در حال تکامل باشد. ما اینجا، اگرچه نیازمند گذر زمان طولانی باشد، در تلاشیم تا وبسایتی جامع داشته باشیم که پاسخگوی نیاز کاربران فضای مجازی در ارتباط با کسب اطلاعات صحیح، مطمئن و بروز در زمینه پزشکی و سلامت باشد.
خبرنامه ایمیلی

برای آن که آخرین مطالب منتشر شده مجله سلامت و پزشکی فارسی مد را در ایمیل خود داشته باشید، آدرس ایمیل خود را در فیلد زیر وارد کنید:

قدرت گرفته از FeedBurner

بایگانی مطالب
طبقه بندی موضوعی
آخرین دیدگاه ها

بیدار شدن از خواب در شب

   آیا اغلب متوجه می‌شوید که در میانه شب بیدار می‌شوید و هنگامی که به ساعت خود می نگرید متوجه می‌شوید که زمان بیداری شما تقریبا مشابه شب قبل است؟ هنگامی که صبح فرا می‌رسد، اغلب ما آن را نشانه مثبتی از بیداری طبیعی در نظر می‌گیریم، اما کسانی که خواب آن‌ها زودتر از حد انتظار قطع می‌شود ممکن است احساس خستگی و سردرگمی کند. با توجه به طب چینی، یک دلیل ساده برای این دقت است که مربوط به مریدین(meridian) ماست.

   مریدین ها ریتم های مختلفی از ساعت بیولوژیکی هستند که هر کدام از آن ها متعلق به یک عضو دیگر است و عقیده طب چینی این است که هر عضو همچنین مسئول احساسات مختلفی است که در طول خواب اتفاق می افتد. بنابراین، بیدار شدن از خواب در یک زمان خاص، به شما امکان می دهد کمی در مورد خودتان در سطوح مختلف یاد بگیرید، و راهنمای بعدی به شما کمک خواهد کرد که بدانید چگونه سیستم های بدن شما کار می کنند، در حالی که یادگیری چالش های ذهنی شما را نیز در بر می گیرد.

   اکثر افرادی که مشکلات پزشکی ندارند، در پایان روز طولانی و شلوغ احساس خستگی و کوفتگی می کنند، به طوری که وقتی به خواب می روند، حداقل چند ساعت می خوابند. با این حال، اگر شما کمی بعد از خواب یا قبل از ساعت ۱۱ شب بیدار شوید، سطح بالایی از استرس و تنش را تجربه می‌کنید که با توانایی شما در رسیدن به خواب رویایی عمیق اختلال ایجاد می‌کند.

   در چنین وضعیتی، بدن نمی‌تواند آرام بگیرد و چون نگرانی‌ها در مغز شما ادامه دارد، ناگهان متوجه می‌شوید که بیدار می‌شوید. روش‌هایی که به شما در خوابیدن کمک می‌کنند نیز می‌توانند به شرایط شما کمک کنند چون بدن را آرام می‌کنند و بنابراین آن را برای خواب عمیق و آرام تری آماده می‌کنند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۰ مهر ۹۷ ، ۱۹:۱۵
م.ح. ابراهیم خانی

لیست دانشگاه های علوم پزشکی کشور

   در این مطلب از مجله سلامت و پزشکی فارسی مد، به معرفی اجمالی راه های ارتباط با 66 دانشگاه و دانشکده ی علوم پزشکی کشور می پردازیم. دانشگاه ها بر اساس ترتیب حروف الفبا مرتب شده اند؛ اطلاعات ذکر شده ذیل نام هر یک از دانشگاه ها از وبسایت خود ان دانشگاه/دانشکده تهیه شده و برای دسترسی به اطلاعات بیشتر می توانید به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید. در صورتی که اطلاعات ذکر شده کافی نبود، به وب سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید.

    اگر پیدا کردن دانشگاه علوم پزشکی مد نظر شما از طریق ترتیب الفبایی دشوار است، با استفاده از کلید Ctrl+F می توانید نام شهر یا دانشگاه مدنظر را جستجو کنید.

لیست دانشگاه های علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران

1-دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آبادان

  • آدرس دانشکده: کوی ذوالفقاری ابتدای 30 متری ساختمان دانشکده علوم پزشکی آبادان
  • تلفن تماس: 7-53384004
  • نمابر: 53384008
  • دیگر راه های ارتباط: اینجا کلیک کنید.
  • وبسایت: abadanums.ac.ir

2- دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اراک

  • نشانی: اراک - خیابان شهید شیرودی - خیابان علم الهدی

  • پست الکترونیکی: info@arakmu.ac.ir
  • تلفن: ٠٨٦٣٣١٣٦٠٥٥
  • دورنگار: ٠٨٦٣٣١٣٣١٤٧
  • وبسایت: arakmu.ac.ir
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۹ مهر ۹۷ ، ۱۴:۰۰
م.ح. ابراهیم خانی

خواب دانش آموزان متوسط

   کودکان و نوجوانان که خواب کافی به دست نمی‌آورند، برای بسیاری از مشکلات سلامتی و رفتاری ریسک بالاتری دارند. بدانید که دانش آموزان چقدر به خواب نیاز دارند و چند نفر به مقدار کافی نمی خوابند.

اهمیت خواب

   کودکان و نوجوانان که خواب کافی به دست نمی‌آورند بیشتر در معرض خطر چاقی، دیابت، جراحت، سلامت روانی ضعیف، و مشکلات مربوط به توجه و رفتار قرار دارند. 1-4

    این که هر فرد به چه میزان خواب نیاز دارد، به سن او بستگی دارد. آکادمی پزشکی خواب آمریکا (The American Academy of Sleep Medicine) توصیه کرده‌است که کودکان ۶ تا ۱۲ ساله به طور منظم باید ۹ تا ۱۲ ساعت در شبانه روز بخوابند و نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ ساله باید ۸ تا ۱۰ ساعت در شبانه روز بخوابند.1

آیا دانش آموزان خواب کافی دارند؟

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۴ مهر ۹۷ ، ۰۶:۵۰
م.ح. ابراهیم خانی

این نوشته در تاریخ 30 می 2018 توسط Cynthia Cobb, DNP, APRN به صورت پزشکی بررسی شده است؛ نوشته شده توسط Scott Frothingham

چگونه ناخن ها پا را بگیریم؟

بهترین راه برای گرفتن ناخن های پا

   صحیح گرفتن ناخن های پا گامی مهم برای جلوگیری از مشکل فرورفتگی ناخن (ingrown toenails) است - وضعیتی که در آن ناخن منحنی شده و به سمت پوست رشد می کند، که اغلب موجب درد شده و گاهی اوقات باعث ایجاد عفونت می شود.

   در اینجا شش بخش یا گام برای اینکه شما ناخن های پاهایتان را به صورت صحیح کوتاه کنید وجود دارد.

1- ناخن گیر

   اولین قدم استفاده از یک ابزار مناسب کوتاه کننده ناخن است. ناخن گیر ها یا قیچی های مانیکور مناسب هستند. از استفاده از ابزار هایی همچون قیچی های معمولی یا چاقو، که برای گرفتن ناخن ها طراحی نشده اند جلوگیری کنید.

   شما باید دو ناخن گیر داشته باشید؛ یکی برای ناخن های دست هایتان، و دیگری برای ناخن های پا. از آنجا که ناخن های پاهایتان عرض تر و ضخیم تر اند، آن ها به یک ناخن گیر بزرگ تر احتیاج دارند. به علاوه، با داشتن ناخن گیر های مجزا، شما احتمال انتقال باکتری یا قارچ بین پاها و دست هایتان را کاهش می دهید. بعد از هر بار استفاده، مطمئن شوید که ناخن گیرتان به طور کامل تمیز شود.

2- تناوب گرفتن ناخن ها

   مرحله دوم تناوب برش است. ناخن های پاهای اغب مردم ماهانه حدود 12 میلی متر (0.08 اینچ) رشد می کند، بنابراین مناسب است که ناخن ها را هر 6 تا 8 هفته کوتاه کرد. گفته می شود، اگر شما فردی بسیار فعال یا ورزشکار هستید -علی الخصوص در مورد دونده ها- احتمالا اگر ناخن هایتان را در دوره های کوتاه تر بگیرید راحت تر خواهید بود.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۱ مهر ۹۷ ، ۱۸:۰۰
م.ح. ابراهیم خانی

صندوق نجات کودکان در مورد " گرسنگی در مقیاس بی‌سابقه " به دلیل اختلال در تامین مواد غذایی هشدار می‌دهد

یک دختر که به شدت از سوء تغذیه رنج می برد در مرکز درمانی اسلم (Aslam) در حَجّه در حال وزن شدن است.

یک دختر که به شدت از سوء تغذیه رنج می برد در مرکز درمانی اسلم (Aslam) در حَجّه در حال وزن شدن است. | عکس: حمدی عیسی (Hammadi Issa) / آسوشتد پرس (AP)

   به گفته صندوق خیریه نجات کودکان، بیش از پنج میلیون کودک در یمن در خطر قحطی قرار دارند، زیرا جنگ در حال انجام باعث افزایش قیمت غذا و سوخت در سراسر کشور می‌شود.

    این سازمان غیر دولتی مستقر در انگلیس در یک گزارش جدید گفت که قطع تامین تدارکات از طریق بندر حُدَیده دریای سرخ  می‌تواند «باعث گرسنگی در مقیاس بی‌سابقه‌ای» شود.

   صندوق نجات کودکان گفت که در حال حاضر بیش از یک میلیون کودک در معرض قحطی قرار می گیرند، زیرا قیمت مواد غذایی و حمل و نقل افزایش می یابد و مجموع آن به 5.2 میلیون نفر می رسد.

   این صندوق همچنین اضافه کرد: هر نوع بسته شدن در بندر «جان صدها هزار کودک را در خطر فوری قرار می‌دهد در حالی که میلیون ها نفر را به قحطی وامی دارد».

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۷ ، ۱۸:۱۶
م.ح. ابراهیم خانی

   9 آگوست ۲۰۱۸، غزه — از زمان آغاز تظاهرات در ۳۰ مارس در غزه، در ۳۰ ژولای ۱۶۲ فلسطینی کشته و ۱۷،۲۵۹ تن زخمی شدند که عمدتا ناشی از جراحات ناشی از شلیک گلوله واستنشاق گاز هستند.

   در حالی که بسیاری از افراد آسیب دیده در ایستگاه های تثبیت شده تحت حمایت WHO در نزدیکی خط مقدم درمان و مرخص شدند، بیش از ۹،۰۰۰ بیمار نیازمند بستری در بیمارستان بودند از جمله ۱،۴۸۷ کودک.

   جراحات بحرانی صدها تن از مردان، زنان و کودکان با اندام های قطع شده، دائما فلج و یا نیاز به بازسازی اندام، که نیازمند تا هفت عمل جراحی و سال های توانبخشی را دارد، را ترک کرده است. بسیاری از آنها به دلیل دسترسی محدود به مراقبت های بهداشتی خارج از غزه قادر به دریافت درمان نیستند.

   این داستان پنج کودکی است که زندگی آن‌ها برای همیشه در نتیجه درگیری تغییر کرده‌است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ شهریور ۹۷ ، ۲۱:۵۴
م.ح. ابراهیم خانی

5 فایده ورزش کردن برای ذهن

   ورزش کردن برای سلامت جسمانی و هم چنین برای سلامت عمومی ما، فواید بسیاری دارد، اما برای سلامت ذهنی ما نیز بسیار خوب عمل می‌کند. چیزهای مثبت زیادی در مورد ورزش کردن و سلامت ذهنی و ثبات عاطفی وجود دارد. در اینجا 5 فایده سرآمد ذهنی از ورزش کردن وجود دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ شهریور ۹۷ ، ۱۷:۴۳
م.ح. ابراهیم خانی

واکسن آنفلوآنزا

   از لحاظ فنی هنوز تابستان است، اما مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) می گوید که زمان فکر کردن درباره فصل ابتلا به ویروس آنفلوآنزای 2018-2019 است.

از Jamie Ducharme

    CDC می گوید تمام بزرگسالان و کودکان بالای 6 ماه باید تا اواخر اکتبر سال 2018 واکسن آنفلوانزا دریافت کنند. (آکادمی آمریکایی اطفال اخیرا توصیه مشابهی ارائه کرده است). CDC می گوید: در حالی که این واکسن هنوز برای کسانی که بعدا در پایین یا زمستان آن را دریافت می کنند موثر است، واکسینه شدن قبل از این که فصل آنفلوآنزا به طور کامل فرا برسد، بهترین حفاظت را ارائه می کند.

    در حالی که واکسن آنفلوآنزا بهترین نیست – در فصل آنفلوآنزای سال گذشته، آن تنها 36% موثر بود- CDC هم چنان توصیه می کند که یکی از آن ها را دریافت کنید، زیرا آن ها می توانند احتمال ابتلا و انتشار آنفلوآنزا و شدت هر گونه بیماری که رخ می دهد را کاهش دهند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ شهریور ۹۷ ، ۱۴:۱۷
م.ح. ابراهیم خانی

خونریزی بینی

   خونریزی بینی معمول است. اغلب آنها یک مزاحم هستند و نه یک مشکل پزشکی واقعی . اما آنها می توانند هر دو باشند.

مراقبت های خونریزی بینی

  • صاف (قائم) بنشینید و به جلو متمایل شوید. با راست(صاف) باقی ماندن، فشار خون را در رگ ها بینی کاهش می دهید. این مانع خونریزی بیشتر است. نشستن رو به جلو به شما کمک می کند تا خون را نبلعید، که می تواند معده شما را بیازارد.
  • دماغتان را بگیرید. از انگشت شست و سبابه خود برای فشار دادن به سوراخ‌های بینی خود استفاده کنید. از طریق دهان خود نفس بکشید. به گرفتن بینی به مدت 10 تا 15 دقیقه ادامه دهید. گرفتن فشار را به نقطه خونریزی بر روی سپتوم بینی می فرستد.

   اگر خونریزی بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ادامه داشته باشد ، فشار را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دیگر تکرار کنید. از دید زدن به بینی خود خودداری کنید. اگر خونریزی هنوز ادامه دارد ، به دنبال مراقبت اورژانسی باشید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ شهریور ۹۷ ، ۱۲:۰۰
م.ح. ابراهیم خانی

افزایش عزت نفس

   به طور خلاصه، عزت نفس، نظر شما نسبت به خود و توانایی های شماست. این می تواند بالا، پایین و یا جایی در میان باشد. در حالی که همه گهگاه در مورد خودشان شک دارند، عزت نفس پایین می تواند در شما احساس ناامنی و بی انگیزگی ایجاد کند. ممکن است شما قادر به تشخیص چند چیز که بر دیدگاه شما از خودتان تاثیر می گذارند باشید (شاید شما مورد تهدید (آزار و اذیت) واقع شده‌اید، یا ممکن است احساس تنهایی کنید)، یا این می تواند ناشناخته و راز باشد. در هر صورت، بسیاری از چیزهایی که می توانید برای بهبود عزت نفس خود انجام دهید وجود دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ شهریور ۹۷ ، ۱۶:۵۲
م.ح. ابراهیم خانی